בן דב מנסה ללחוץ על סבן: מבקש להחיל חוק הריכוזיות על פרטנר

המהלך ננקט במטרה לנסות לאלץ את סבן לרכוש מבן דב את חלקו בחברת הסלולר, לאחר שנדחתה דרישתו של האחרון לשוב ולחלק דיבידנדים

אילן בן דב, המחזיק בשליטה משותפת בחברת הסלולר פרטנר, יחד עם חיים סבן, מפעיל לחץ על האחרון, במטרה לאלץ אותו לקנות את חלקו בחברה. בן דב מחזיק באמצעות חברת סקיילקס ב-12.6% ממניות מפעילת הסלולר, לאחר שבסוף שנת 2012 מכרה החברה שני שלישים מהחזקתה בפרטנר לקבוצת סבן.

זו האחרונה שילמה עבור המניות 250 מיליון שקל, לקחה על עצמה את חובה של סקיילקס לקבוצת האצ'יסון, בגובה של 300 מיליון דולר, והתחייבה לשלם לסקיילקס את חלקה המלא בדיבידנדים שתחלק פרטנר, בגובה של עד 115 מיליון שקל נוספים. אלא שמאז נרכשו מניות השליטה בפרטנר על-ידי סבן, לא חילקה החברה דיבידנדים, וסקיילקס טרם קיבלה את הסכום האמור.

בשבועות האחרונים נקלעו השותפים לסכסוך, על רקע דרישתו של בן דב מדירקטוריון פרטנר לחזור ולחלק דיבידנד לבעלי המניות, וזאת בניגוד לעמדת יתר חברי הדירקטוריון. הפעם האחרונה שבה חילקה פרטנר דיבידנד הייתה בקיץ 2012. לאחר כניסת המפעילים הסלולריים החדשים לשוק התקשורת, חדלה פרטנר מלחלק דיבידנד, מה שאילץ את בן דב להגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של סקיילקס.

סבן עלול לאבד את השליטה בפרטנר

לאחר שדרישתו של בן דב מדירקטוריון פרטנר לשוב ולחלק דיבידנד נענתה בשלילה, הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה, וביקש להחיל על פרטנר את חוק הריכוזיות. זאת מתוך תקווה שמהלך כזה ילחיץ את סבן, ויגרום לו לרכוש את יתרת מניות סקיילקס בפרטנר, או לשנות את מדיניות חלוקת הדיבידנדים של החברה.

המשמעות המשפטית של החלת חוק הריכוזיות על פרטנר, היא שיש למנות לחברה דירקטוריון שאינו קשור לבעל השליטה, ולכן תיאורטית יכול סבן - המחזיק היום ב-30.9% מהון חברת הסלולר - לאבד את השליטה בחברה.

בקבוצת סבן נדהמו לגלות שבן דב החליט לפנות למסלול של חוק הריכוזיות, ולכן החליטו לקחת את בן דב לבוררות, זכות העומדת להם על פי הסכם השליטה המשותפת ביניהם. טרם ברור מה יהיו סמכויותיו של הבורר, אבל בקבוצת סבן מקווים שיישוב המחלוקת באמצעותו תביא לכך שבן דב יפסיק לבצע מהלכים שעלולים לגרום נזק לפרטנר, ויבהיר לו שלא ניתן לסחוט את סבן.

מאז נכנסה קבוצת סבן לפרטנר היא מובילה קו שמטרתו היא צמצום החוב של החברה מצד אחד, ומצד שני הגברת ההשקעות בדור הרביעי של הסלולר. לכן החברה לא מחפשת כרגע לחלק דיבידנד, ולאחרונה היה הדבר לצנינים בעיני בן דב, שקיווה כאמור לקבל דיבידנדים מהחברה, כדי שאלה יעזרו לו לשרת את חובות האג"ח של סקיילקס, ולהעלות כספים במעלה הפירמידה.

כעת עלו יחסיהם של הצדדים על שרטון, וספק אם ניתן יהיה לגשר על כך מבלי שקבוצת סבן אכן תרכוש את חלקו של בן דב בפרטנר. השאלה היא רק באיזה מחיר, ומתי.

את הרבעון הראשון של 2014 סיימה פרטנר עם ירידה של 3.6% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ואלו הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל. ההכנסות ממגזר הסלולר היו דומות לרבעון המקביל והקודם - כ-900 מיליון שקל.

בעוד שהכנסות החברה משירותים ירדו, היו מכירות ציוד הקצה (בעיקר סמארטפונים) חזקות ברבעון הראשון, והסתכמו ב-220 מיליון שקל.

בשורה התחתונה נרשם שיפור משמעותי, והחברה רשמה רווח נקי של 52 מיליון שקל - עלייה של 68% ושל 13% בהשוואה לרבעון המקביל ולקודם, בהתאמה.

עם זאת, התזרים החופשי ירד ב-29% לעומת הרבעון המקביל, ל-145 מיליון שקל. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) המתואם הסתכם ב-199 מיליון שקל, עלייה של 7% מהרבעון המקביל. בסוף הרבעון הראשון היו לחברה כ-2.9 מיליון לקוחות, ירידה של 0.7% מהרבעון הקודם.