שורה של איומים על המשך קיומה של ב. יאיר כעסק חי

למרות האפשרות לתסריט אימה, מחזיקי אג"ח ב. יאיר יעדיפו להמתין

מי שרכש דירה "על הנייר" באחד הפרויקטים שמקימה חברת הנדל"ן ב. יאיר , ודאי חש אמש, עם הסרת צו איסור הפרסום על שמה של החברה, כי האדמה רועדת תחת רגליו. אלא שמצבם של רוכשי דירות המחזיקים בידיהם הערות אזהרה, ערבויות לפי חוק המכר ובעיקר ערבויות בנקאיות, הוא לא רע יחסית לזה של המשקיעים במניות ובאג"ח של ב. יאיר.

אמנם החברה דיווחה אמש לבורסה כי "אין בחשדות נגדה בכדי לפגוע בפעילותה השוטפת", אבל האמת היא שקברניטי ב. יאיר מבינים ודאי היטב שהחשדות להלבנת כספי עולם תחתון באמצעות החברה, מציבים שורה של איומים על המשך קיומה של החברה כעסק חי ונושם.

המחזיקים בניירות הערך של ב. יאיר צריכים כמובן לייחל לכך שבסופו של דבר יתברר כי החברה צחה כשלג, אולם כל עוד לא ברור כי אלה הם פני הדברים, הם אינם יכולים להתעלם מאפשרות לפיה רוכשי דירות פוטנציאליים יבחרו להדיר את רגליהם מפרויקטים של החברה ששמה נקשר בפלילים, או שלכל היותר ירכשו מידיה דירה רק לאחר שבנייתה כבר הושלמה, וכנגד מסירת מפתח.

לאור זאת, לחשדות נגד ב. יאיר עלולה להיות השפעה שלילית על המוניטין של החברה, על תזרים המזומנים העתידי שלה ועל יכולתה לשרת בעתיד את חובותיה הקיימים. בעלי המניות של החברה כבר חשו זאת על בשרם, עם ירידה דו יומית של רבע משווי השקעתם (שקוזזה מעט היום) בעוד אג"ח החברה ירדו בעד 10% (הגם שהן עדיין נסחרות בתשואה חד ספרתית).

רגישותה של ב. יאיר לאירוע הלבנת ההון אינה מבוטלת. מדובר בחברה ממונפת בעלת הון עצמי של כ-240 מיליון שקל המממן רק 16% ממאזן שהיקפו 1.5 מיליארד שקל. כשני שלישים מהמאזן נמצאים תחת סעיף "מלאי מקרקעין ובניינים למכירה" והיתרה תחת "מקדמות מרוכשים".

במילים אחרות, ב. יאיר מושקעת עד צוואר בפרויקטים בהקמה (משכנות האומה שלב ב', מגדלי SKY בעיר ימים, רמות בית שמש, חן האיילות בגבעת זאב, ארנונה אקסקלוסיב בירושלים ועוד) הנמצאים בשלב השיווק (בחלק מהמקרים חלקם כבר נמכר), ויכולתה לשרת את החוב תלויה לחלוטין בהשלמת המכירות.

המשקיעים אף אינם יכולים להתעלם מהאפשרות שדלתות הבנקים - שעד היום העמידו לב. יאיר מקורות למימון פעילותה - עלולות להיסגר בפניה. לסקטור הפיננסי יש נטייה מסורתית להיות קפדן במיוחד ולכן גם אם מדובר בחשדות בלבד, הוא עלול להתנער מעשיית עסקים עם מי ששמו הוכתם ברבים כחשוד בפלילים.

עבור חברת בנייה קבלנית כדוגמת ב. יאיר, הנשענת על אשראי כדי לממן את פעילותה, חוסר היכולת לקבל ליווי פיננסי לפרויקטים חדשים או להנפיק אג"ח בשוק ההון, היא לא פחות מתסריט אימה. את הפרויקטים הקיימים היא אולי תצליח להשלים, אך מעל לייזומם של פרויקטים חדשים יעמוד במקרה כזה סימן שאלה גדול.

תצטרך לפרוע 180 מ' ש' ב-2014

ומה באשר לנושי האג"ח של החברה? ב-2014 צריכה ב.יאיר לפרוע למחזיקי האג"ח שלה כ-180 מיליון שקל מתוך כ-430 מיליון שקל שהיא חייבת להם. מחזיקי האג"ח יכולים דרוש ממנה פירעון מוקדם בין אם בשל "הרעה מהותית בעסקי החברה לעומת מצבה במועד ההנפקה וקיום חשש ממשי שלא תוכל לפרוע את האג"ח במועדן", ובין "אם יתברר כי מצגי החברה באיגרות החוב או בשטר הנאמנות אינם נכונים ואו מלאים...".

למרות זאת, סביר להניח כי מחזיקי האג"ח לא יהיו הראשונים להתחיל בגלגול כדור השלג הזה, מכיוון שהם יודעים כי דרישת פירעון מוקדם, ולו של חלק מ-9 סדרות האג"ח שהנפיקה ב. יאיר, עלולה להביא בעצם הגשתה להתמוטטות החברה. רוב חוב האג"ח אינו מכיל ביטחונות מוצקים, למעט שיעבוד על עודפי פרויקטים שבהקמה, אם יהיו כאלה.

לאור כל זאת, נראה כי מחזיקי האג"ח ימתינו להתפתחויות כמו גם לתגובת הבנקים. מצבם של האחרונים, מיותר לציין, עדיף בהרבה על מצבם של המחזיקים בשל העובדה כי הם מחזיקים בחוב הבכיר, הכולל שיעבוד ראשון על קרקעות החברה ועל המבנים שהוקמו עליהן.