רמי מנדולה נתבע ע"י אלמנת שותפו בקרן קציר

אלמנת יוסי חברון טוענת כי מנדולה התחייב להעביר לו 2 מיליון שקל מרווחי הקרן

איש העסקים רמי מנדולה, מי שייסד ב-2006 את קרן קציר שהשקיעה בחברות בתעשייה הקיבוצית, והתעשיין שאול אשכנזי, לשעבר יו"ר הקרן, נתבעים על-ידי אלמנת שותפם לשעבר בקרן, יוסי חברון המנוח, וילדיהם. זאת, בטענה כי מנדולה הפר את התחייבותו להעביר לחברון חלק מרווחי הקרן כבר ב-2006.

ביום חמישי שעבר הגישו האלמנה והילדים - אורה, ניצן, יפתח ויצחק חברון - למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בהיקף של כ-2 מיליון שקל נגד מנדולה, אשכנזי ו-3 החברות בקבוצת קרן קציר, בה החזיק מנדולה 100% מהמניות - "קרן קציר", "קציר ניהול אג"ח להשקעות" ו"קציר אג"ח להשקעות".

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי הדין אסף ברם, תומר ברם ועמרי אושפיז ממשרד ברם-סלוקי ושות', מצוין כי קרן קציר הייתה קרן בורסאית, שהוקמה בינואר 2006 בידי 3 שותפים: מנדולה, רואה חשבון ויועץ מיזוגים, רכישות והנפקות של חברת מפעלי תעשייה; חברון, שכיהן כיו"ר דירקטוריון של חברת פלסטרו מערכות השקיה; ואשכנזי, תעשיין פעיל בתחום המפעלים הקיבוציים.

לפני הקמת הקרן, נכתב בתביעה, היה מנדולה שותף אחראי על תחום הייעוץ לקיבוצים בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג (EY), ומשם נוצר הקשר העסקי עם חברון, שהוביל בסופו של דבר להקמת הקרן. ממארס 2006 כיהן חברון כדירקטור ב"קציר אג"ח להשקעות" וכחבר בוועדת ההשקעות של "קרן קציר", ובדצמבר 2007 נפטר.

לפי כתב התביעה, שיטת העבודה בין שלושת השותפים הייתה שכל אחד מהם אחראי להביא באופן אישי השקעות ל"קציר אג"ח", כאשר בכל השקעה, השותפים חילקו ביניהם את התפקידים - כגון טיפול בהליך ההשקעה בפועל, חברות בדירקטוריונים של החברות המושקעות וכדומה. לפני כשנתיים נקלעה קרן קציר לקשיים, והשלד הבורסאי שלה נרכש לטובת הקמת חברת אדן אנרגיה.

הרוח החיה בהנפקה

בתביעה מצוין כי חברון היה זה שיזם את רעיון ההנפקה של חברת "קציר אג"ח להשקעות" והיה הרוח החיה בתהליך ההנפקה. לטענת האלמנה והילדים, במסגרת התשקיף של "קציר אג"ח להשקעות", עליו חתומים, בין היתר, חברון ומנדולה, התחייב האחרון להעניק לחברון המנוח 25% מחלקו ברווחי הקרן. ואולם, נטען, עד כה לא קיבל חברון כל תמורה, לה הוא זכאי בגין תקופת כהונתו בקרן.

לטענת האלמנה והילדים, לאור העובדה שמנדולה היה בעל השליטה באופן מלא (100%) על קרן קציר, "זכותו של חברון נוגעת ל-25% מכלל רווחי קרן קציר", כאשר לטענתם "אין הכוונה לאחוז מהדיבידנדים שחילקה קרן קציר לבעלי מניותיה (מנדולה) אלא לחלק מרווחיה בכלל, בין אם חולקו בין אם לאו".

לחילופין, נטען, זכאי חברון ל-25% מרווחי קרן קציר שנבעו כתוצאה מההשקעות שנעשו בזמן כהונתו, אף אם נוצרו בפועל רווחים באותם השקעות גם לאחר סיום כהונתו.

בתביעה צוין כי בתקופת כהונתו של חברון, השקיעה קציר אג"ח בחברות הבאות: פסקל טכנולוגיות אגודה שיתופית חקלאית; פוליאון ברקאי תעשיות; אקסטרא פלסטיק; יזרעאל תמוז אגודה שיתופית חקלאית בע"מ; אידאה אגודה שיתופית חקלאית בע"מ; וחברת rganitech USA Inc.

לפי חישוב ראשוני, נכתב בתביעה, החלק לו זכאי חברון עומד על סך של כ-950 אלף שקל לשנים 2006-2007; וכחצי מיליון שקל בגין מכירת 10% ממניות הקרן לחברת הראל ביוני 2006 - ובסך-הכול 2 מיליון שקל בצירוף ריבית והצמדה.