100 המעסיקים הגרועים ביותר

רשימת השונאים של עושי סקר מי שלא כדאי לעבוד אצלו, תתארך

מדי שנה נערך בתקשורת פסטיבל לציון רשימת "מאה החברות הנחשקות", שהציבור מסווג כמקומות העבודה האטרקטיביים ביותר בישראל.

בסקר כזה יש להוקיר לכאורה את המעסיקים המעניקים יחס הולם לעובדים. לפיכך, יש בו אלמנט חיובי המדרבן מעסיקים להמשיך ולייצר סביבת עבודה הולמת לעובדים; בנוסף, הוא מסמן לעובדים במשק מידע על יעדים תעסוקתיים מועדפים.

מנגד, חבל שאיש לא טורח לבצע סקר שנתי מקביל, המדרג את "100 מקומות העבודה הגרועים ביותר", נניח לשנת 2013. חשוב לנו לדעת מי הם המעסיקים הישראלים שהציבור רואה בהם את "המעסיקים הגרועים ביותר".

ניתן להגדיר פרמטריים מקצועיים אשר "יבררו" את המעסיקים הגרועים מבין החברות הבינוניות והגדולות במשק. מההיבט של המעסיקים, נראה כי עריכת סקר כזה תייצר לחץ על המעסיקים בתחתית הרשימה לשפר את יחסם למועסקים כדי להיגרע מהרשימה המביישת.

מההיבט של העובדים עצמם - הם יקבלו תמונה אובייקטיבית באשר לאטרקטיביות הנמוכה של מקום עבודתם, ויפנימו כי הדשא של השכן באמת ירוק יותר. הבעיה היא, שעריכת סקר כזה בתדירות שנתית כרוכה בהשקעת משאבים כספיים ניכרים, ותאריך את רשימת האויבים של עורכי הסקר. כך שאין פלא כי אין וכנראה גם לא יהיה בקרוב סקר כזה. ייתכן, כי דווקא גוף בחסות ממשלתית או ההסתדרות היו צריכים להרים את הכפפה, ולהפיק סקר שנתי כזה.

בד בבד היה כדאי ליזום עוד שורה ארוכה של סקרים שנתיים כלל-מגזריים, אשר יאירו זוויות שונות במגזר העסקי בישראל. לדוגמה, מעניין מאוד יהיה לגלות מי הן "100 החברות בעלות השירות הטוב ביותר ללקוחות", ולצד פרסום זה לפרסם גם את שמות "100 החברות בעלות השירות הגרוע ביותר ללקוחות".

סקר נוסף שיכול לתרום לחברה הוא פרסום רשימת "100 החברות בעלות התרומה הכספית הגבוהה ביותר לקהילה" ביחס לרווחיותן; מול "החברות בעלות התרומה הכספית הנמוכה ביותר לקהילה" ביחס לרווחיותן. תרומה לקהילה היא ערך תאגידי עליון אשר ראוי לפתחו, ועסקים אשר אינם תורמים לקהילה בפרופורציה לרווחיותם, ראוי כי הציבור ידע זאת, ויסיט רכישות למתחריהם הערכיים יותר.

סקר שנתי נוסף שראוי לבצע הוא "100 החברות המעסיקות אחוז גבוה יותר של נשים ומיעוטים" ולהיפך. גם במקרה זה, כמו במקרה של התרומה לקהילה, מנהלים ובעלי חברות מהנהנים בראשם בהסכמה כאשר מדברים על הצורך בתיקון לקונות של שנים בשילוב נשים ומיעוטים במקומות העבודה בכלל ובתפקידים ניהוליים בפרט, אולם כאשר הדבר מגיע למגרש הביתי שלהם, הם מנציחים בשיטתיות את האפליה הזו.

תמונה רב-ממדית הכוללת את רשימת החברות המצטיינות בתחומים מגוונים, תנפק תמונה טובה יותר על התאגידים המצטיינים והגרועים במגזר העסקי במדינה, ותדרבן אותם לפעול לשינוי ולשיפור העיוותים במשק.

הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון