וינשטיין: "יש לפגוע ברווחיהם של ארגוני הפשיעה"

היועמ"ש חשף בכנס לשכת עוה"ד את תוכנית "מניפה" למלחמה בפשיעה באמצעות הגברת שיתוף-הפעולה בין רשויות האכיפה ■ "הקמתי צוות שתפקידו להביא בפניי את הפירצות בשלטון המקומי שהביאו למקרי השחיתות"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, חושף את תוכנית "מניפה" למלחמה בפשיעה באמצעות הגברת והסדרת שיתוף-הפעולה בין רשויות האכיפה בישראל.

וינשטיין, שדיבר היום (ב') בכנס לשכת עורכי הדין באילת, ציין כי מדיניות אכיפה זו משלבת כלים משפטיים משדות משפט מגוונים וכן משלבת רשויות מינהל ואכיפה שונות.

"במקרים בהם מדובר במחוללי פשיעה הפועלים באופן מאורגן ושיטתי לצורך ביצוע עבירות המניבות רווחים - לא ניתן להסתפק בהפעלת החוק הפלילי, אשר מטבע הדברים כוחו מוגבל לעיתים", אמר וינשטיין. "יש לפגוע ברווחיהם של ארגוני הפשיעה. יש לפגוע בתשתיות שעליהן הם נשענים. יש לעשות זאת באופן יזום וממוקד. יש לעשות זאת בהתמדה וברציפות. יש לעשות זאת בנחישות וללא מורא".

וינשטיין ציין כי שימוש באכיפה משולבת - הפעלת כלים אזרחיים ומינהליים גם יחד - נעשה כבר בעבר. אולם, האכיפה המשולבת נעשתה עד כה בעניינים נקודתיים ומצומצמים.

לדבריו, "במסגרת תוכנית 'מניפה' שמתי למטרה: להרחיב את פעולת האכיפה באופן משמעותי לכל מחוזות הארץ. לרתום את רשויות האכיפה והמינהל השונות הפועלות בכל גיזרה וגיזרה. ליצור את התאום ביניהן. להפוך את שילוב הכוחות לעניין מוסדי ושיטתי".

חיזוק שלטון החוק בשלטון המקומי

וינשטיין ציין כי משרד המשפטים מקדם בימים אלה תוכנית נוספת העוסקת בחיזוק שלטון החוק בשלטון המקומי.

"אנו מתכוונים לפעול להסדרת התרומות לרשויות המקומיות, לבחון את נושא ניגוד העניינים, להתמודד עם תופעת המעכרים ולהגדיל את הפיקוח על תחום התכנון והבנייה", הצהיר וינשטיין. "לצורך כך הקמתי צוות שתפקידו להביא בפניי את הפירצות בשלטון המקומי שהביאו למקרי השחיתות שראינו בתקופה האחרונה".

בנוסף, לדברי וינשטיין, "בכוונתנו לחזק את מעמד היועצים המשפטיים ברשויות המקומיות. היועצים הם שומרי הסף. מלאכתם איננה פשוטה כלל ועיקר. תפקידם אינו להתחבב על ראש העיר או על חברי המועצה אלא לשמור על מינהל תקין".

וינשטיין אמר כי פירצה בשלטון החוק בשלטון המקומי מאפשרת התרחבות של הפשיעה המאורגנת, והפשיעה המאורגנת פורצת גדרות.