עסקת כלל ביטוח: עוד 3 ימים או עוד 150 מיליון שקל

לקראת רגע ההכרעה בעסקת כלל ביטוח, גורמים בשוק אומרים כי "לא ברור לאן דורית סלינגר מכוונת ואם היא רוצה שהעסקה תתבצע או שהעסק ימות מיתת נשיקה", וכי "כל החלטה בהקשר זה דורשת אומץ"

שלושה ימים לפני תום תקופת הארכה הראשונה, שעליה סיכמו לאחרונה ראשי קונצרן אי.די.בי וקבוצת הרוכשים הסיניים שבראשות JT Capital , עדיין לא ברור אם בכוונת המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לאשר לקבוצת הרוכשים הסינית לרכוש את גרעין השליטה בכלל ביטוח.

לרוכשים נותרו ימים אחדים להכריע על עתיד העסקה, ומימוש תקופת ארכה שנייה תלויה בהעברת 150 מיליון שקל נוספים למוכרים שיחולטו גם אין עסקה, והמפקחת על הביטוח טרם העבירה לסינים טיוטת היתר שליטה בכלל ביטוח, כבקשתם.

הסינים דורשים אינדיקציה

"לא ברור עדיין מה סלינגר תעשה", אומר היום גורם בכיר בשוק המעורה בהתפתחויות. "בשבוע שעבר היו פה כל אנשי הקבוצה הסינית, והם נפגשו עם המפקחת פעמיים ועם אנשי פיקוח נוספים.

נכון להיום בבוקר, אין חדש והרוכשים הפוטנציאליים לא קיבלו אינדיקציה ברורה. לא ברור לאן סלינגר מכוונת ואם היא בכלל רוצה שהעסקה תתבצע או שהעסק ימות מיתת נשיקה", הוא אומר. גורם אחר הוסיף כי "כל החלטה שסלינגר תיקח בהקשר זה דורשת אומץ".

"גלובס" פרסם כבר בשבוע שעבר כי הרוכשים הסינים רוצים אינדיקציה חזקה מהאוצר לאישור העסקה עוד בטרם יסתיים החודש, על מנת להכריע אם ימשיכו במאמץ לרכוש 32% ממניות כלל ביטוח, לפי שווי חברה של 4.8 מיליארד שקל (שיתפח ל-4.85 מיליארד שקל מ-29 במאי). עם זאת, גם מבחינת המפקחת מדובר על החלטה משמעותית ולא ברורה מאליה.

מצד אחד, כך מעריכים רבים בשוק, נראה שהפיקוח באוצר אינו שש לתת לסינים אישור, אחרת כבר היה מספק אינדיקציה או מאשר את העברת אמצעי השליטה. ואולם, גם פסילה של הסינים אינה מוחלטת, שכן האלטרנטיבות אינן ברורות מאליהן או אטרקטיביות במיוחד.

ראשית ישנה הסוגיה הפוליטית-בינלאומית של פסילת גוף סיני, שעלולה ליצור מתיחויות מעל ראשה של המפקחת על הביטוח; שנית, נכון להיום, נראה בשוק כי החלום של האוצר שקבוצת ביטוח מערבית מובילה תגיע לישראל אינו ריאלי, ויתרה מכך - ככל הנראה אין בנמצא היצע ממשי של רוכשים אסטרטגיים לטווח ארוך שבכלל מעוניינים בגוף פיננסי גדול ישראלי.

אמנם גם בעלי השליטה בקונצרן אי.די.בי, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, הביעו רצון לקבל לידם את השליטה בכלל ביטוח, אך הליך האישור של השניים יימשך חודשים. באוצר מציינים כי הבדיקה נמשכת.

בהקשר זה נזכיר כי זה כמה חודשים שגם קבוצת הפניקס נמצאת באופן מוצהר על המדף, ונראה שאין שם התקדמות קונקרטית.

רות שפייזר: "יש מימון"

בתוך כך, כלל ביטוח דיווחה אמש על ארכה נוספת, שישית במספר, בעסקת מכירת הבעלות על השלד של כלל פיננסים לחברת קונספטים של רות שפייזר, עד ה-30 במאי.

ארכה זו באה על רקע הודעתה של חברת קונספטים, כי "הגיעה להסכמות עם מוסד פיננסי זר למימון עסקת רכישת מניות כלל פיננסים, וביקשה לקבוע את מועד השלמת עסקה ליום חמישי הקרוב (ה-29 במאי)".