משה אשר: להפסיק לעשות גיבור לאומי ממי שמעלים מסים

מנהל רשות המסים בכנס לשכת עוה"ד: "אם נגבה מסים טוב יותר, שוויוני יותר וצודק יותר - נוכל להוריד מסים, ויהיה יותר כסף פנוי לצרכים החברתיים והאחרים"

"ועדת צמצום השימוש במזומן שמה לכולנו את המציאות על השולחן. יש פה בעיה לאומית משמעותית של הון שחור בהיקפים גדולים, והמדינה כבר לא יכולה לספוג את זה" - כך אמר הערב (ג') מנהל רשות המסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, בפאנל שעסק בהמלצות ועדת לוקר לצמצום השימוש במזומן, בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

אשר, שהיה אף חבר בוועדת לוקר, הוסיף כי "הגיע הזמן שנפסיק לעשות ממי שמעלים מסים גיבור לאומי".

לדבריו, "אנחנו לא רוצים להעלות מסים. יש ציבור שכירים שהמעסיק מנקה להם את המס עד הסוף בסוף החודש, ובסופר הם משלמים את כל הסכום - ויש אחרים שלוקחים את החוק לידיים ומעלימים מסים. במדינת ישראל זה הפך לספורט לאומי להעלים מסים. יש מדינות שזה נתפס כמשהו לא פטריוטי ולא מקובל, ולשם הוועדה מכוונת. למצב שבו אנחנו משנים את הלך-הרוח של הציבור שלהעלים מסים זה לא לגיטימי, מעבר לזה שזה לא חוקי וזה לא ראוי, ואנחנו כמשלמי מסים לא נקבל את זה".

אשר התייחס לכך שתפקידו של הציבור באכיפת איסור תשלום במזומן מעל הסכום שייקבע - אם יעבור - היא קריטית. לדבריו, "אם התרומה של הוועדה תהיה שאנחנו עומדים על זה שבעסקאות עד 5,000 שקל התשלום לא יתבצע במזומן, ואנחנו כציבור נאכוף את זה, אין ספק שאנחנו נעשה את השינוי בהלך הרוח החברתי. אם אנחנו רוצים כחברה להילחם בתופעה, חייבים שהציבור יתגייס לכך. רשות המסים בסוף תהיה בחזית שלכם, תאכוף את החוק, אבל בסופו של דבר זה תלוי בכם, בציבור, עד כמה תשתפו פעולה עם המהלך החשוב הזה".

באשר לגובה תקרת השימוש במזומן, אמר אשר: "כמה עסקאות כבר נעשות במזומן ביום-יום בסכום שעולה על 5,000 שקל? השכר הממוצע במשק עומד על 9,300 שקל בחודש, אז כמה עסקאות במזומן יש כבר בסכומים שעולים על 5,000 שקל? אלא אם כן קבלן שיפוצים רוצה שתשלם לו במזומן וכדומה? ואין לזה צורה.

"ביום שזה יהיה שם בהכרה של כל אחד ואחד מאיתנו, כאזרחי המדינה, ונאמר את העסקאות האלה כבר לא עושים מתחת לשולחן - נכתוב לך צ'ק או נעשה העברה בנקאית - הדברים ישתנו, והמציאות של גביית המס שלנו תשתנה".

לדבריו, "אם נגבה מסים טוב יותר, שוויוני יותר וצודק יותר - אז נוכל להוריד מסים, ויהיה יותר כסף פנוי לצרכים החברתיים והאחרים".

בנוגע לדרכי אכיפת החוק, אם יעבור, אמר אשר: "יש לנו תוכנית-אב אסטרטגית שתכלול גיוס מאסיבי של כמה מאות חוקרים, מפקחי מס הכנסה, מיסוי מקרקעין ומע"מ, כדי לטפל במידע שיגיע אלינו. זה לא מספיק ,אנחנו נידרש ליותר כוח-אדם, אבל אנחנו בדיונים באוצר על כך, ובסופו של דבר אנחנו נגבה יותר מס".

עוד הוסיף אשר כי "הגוף הטבעי והרלבנטי שיבצע את האכיפה זה אנחנו, רשות המסים. אנחנו ממליא נמצאים בשטח, בעסקים, ואנחנו נשכלל את הפיקוח והביקורות. אנחנו כבר רואים היום עסקאות של רכישת נחלות ובתים שכשאנחנו שואלים את הקונה איך רכשת את הנכס הזה, הוא עונה לנו 'במזומן'. יש מקרים שאנחנו לא מגיעים לכסף הזה, ולא משולם מס על עסקאות כאלה, ואין לזה צורה. לאחר צמצום השימוש במזומן אנחנו נהיה שם בכל עסקה".