התוכנית של ידלין: נסיגה ישראלית לגבולות בני-הגנה

בעל הטור האמריקאי דייוויד איגניישס: ידלין להוט להשגת הסדר עם הפלסטינים ■ מציע לשדל לשוב לישראל עד 100 אלף מתנחלים, שימצאו עצמם מחוץ לגבול, באמצעות תמריצים פיננסיים ואחרים

אלוף (מיל.) עמוס ידלין, לשעבר ראש אגף מודיעין וכיום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, והנסיך טורקי אל פייסל, לשעבר ראש שירות המודיעין של סעודיה, נפגשו שלשום (ב') לשיח פומבי בבריסל, בכנס שנערך ביזמת קרן מרשל, מכון חשיבה לקידום ההבנות ושיתוף הפעולה בין ארה"ב לאירופה. דייוויד איגניישס, בעל טור ב"וושינגטון פוסט", שמשמש כנאמן של הקרן, כותב היום, כי הפגישה נמנית עם המגעים בעלי הדרג הרם ביותר שהתקיימו אי פעם בין נציגים בכירים של ממסדי שתי המדינות.

בעל הטור מספר, כי הפגישה נולדה לפני ארבעה חודשים בוועידה במינכן. אל פייסל, שהשתתף בוועידה, ביקש לשמוע תגובה ישראלית על יזמת השלום הסעודית, שהגה עבדאללה מלך סעודיה. ידלין, ששמע על כך, הודיע שהוא מוכן למסור תגובה פומבית. אל פייסל נענה בחיוב לבקשת בעל הטור להשתתף בדו-שיח פומבי עם ידלין, וזה יצא אל הפועל שלשום.

איגניישס מציין, כי בשיחה, שנמשכה 90 דקות, התגלעו חילוקי דעות משמעותיים. "אבל השניים הסכימו שצריך לראות ביזמת השלום של עבדאללה מסגרת לדיונים, לא תכתיב לישראלים, ושסוגיות כגון גבולות, מעמד הפליטים וירושלים צריכות להידון בין ישראל לפלסטינים".

מסגרת דומה ליוזמה הסעודית הציע שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אך זו קרסה תחתיה לפני כחודש בעקבות הכרזה של ישראל על הקמת יחידות דיור חדשות בגדה וסירובם של הפלסטינים לנהל מו"מ. אפשר לטעון שמסע נוסף ברכבת השלום הוא בזבוז זמן, על רקע קשי העורף של שני הצדדים, אומר בעל הטור, אך הדו-שיח הישראלי -פלסטיני נמשך. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וגם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, מבינים שעומדות לפניהן רק אופציות נוראות אם תהליך השלם אכן יימוג.

ייתכן שהאפיפיור פרנסיקוס הראשון יציע שהיוזמה הסעודית תשמש כמסגרת פוטנציאלית לשיחות בוותיקאן בינו לבין נשיא המדינה, שמעון פרס, ועבאס, כותב העיתונאי. כפי שאמר אל פייסל בשיח עם ידלין, היוזמה הסעודית עשויה להוליד פשרה, שלפיה מדינות ערב יבטיחו להכיר בישראל ולשים קץ לסכסוך עמה, אם יימצאו פשרות בנות ביצוע בנושאים הקשים: גבולות, פליטים וירושלים.

מדווח בעל הטור: ידלין מאמין באמונה שלמה שישראל זקוקה להסדר. הוא כה להוט להשיג פתרון כזה עד שהוא מציע ליישם "תוכנית ב'", כלשונו, אם כל האופציות האחרות למו"מ לא יימומשו. ידלין מוכן לסלול את הדרך למדינה פלסטינית באמצעות נסיגה ישראלית חד-צדדית לגבולות בני-הגנה, והוא מוכן להציע תמריצים פיננסיים ואחרים ל-60 אלף עד 100 אלף מתנחלים, להערכתו, שיימצאו עצמם מחוץ לגבולות אלה, במאמץ לשכנעם לחזור לישראל.

נסיגות חד-צדדיות עלולות להסתיים בפחי נפש, כפי שלמדה ישראל מהנסיגה החד-צדדית מעזה, אך אלפים רבים של ישראלים מסכימים עם ידלין, שגרסה כלשהי של תוכנית ב' הגיונית יותר מאשר המשך הכיבוש, אומר איגניישס.

הוא מציין, שפגישת ידלין-אל פייסל בבריסל לימדה אותו גם, שיש הסכמה בין ישראל לסעודיה על רוב הסוגיות הביטחוניות המרכזיות במזה"ת, אם רק יעלה בידן למצוא פתרון לבעיה הפלסטינית. כך, למשל, בחלק מהשיח שהוקדש לסוריה, התווה אל פייסל תוכנית לסיוע למורדים המתונים נגד משטר אסד. ידלין הכריז, שהוא "מסכים עם כל מילה" שאמר אל פייסל בנושא זה. הוא אפילו הרחיק לכת יותר מעמיתו הסעודי והציע לנקוט צעדים לניטרול חיל האוויר הסורי.

לגבי איראן הסכימו ידלין ואל פייסל, שיש צורך לנהל מו"מ כדי לבלום את יכולתה של טהראן להרכיב פצצה גרעינית. אבל אל פייסל הרחיק לכת והציע שישראל תוותר על עוצמתה הגרעינית, כחלק ממזרח תיכון נקי מנשק גרעיני, שיערבו לו החברות הקבועות של מועצת הביטחון. זאת ידלין לא היה מוכן לקנות. הוא הסביר כי ישראל אינה נותנת אמון באו"ם, שלא הצליח אפילו להגיע להסכמה על הטלת סנקציות קלות על סוריה בעקבות הפצצת אזרחים סוריים בנשק כימי. "היה טוב לשמוע ישראלי וסעודי דנים על נושא שבדרך כלל אי-אפשר לדבר עליו". כתב איגניישס.

בכל זאת, בדיווח הנרחב שלו לא טרח בעל הטור לציין, שאל פייסל דחה את הזמנה של ידלין לבקר בישראל. הסעודי הכריז, שההזמנה כזו פונה אל הרגש והיא נועדה להסב את תשומת הלב מהסכם שלום שיושתת על היוזמה הסעודית.