בין ה"כוכבים" של לפיד: אילוז שגרפה הון באמפל שקרסה

(עדכון) - כוכבים נוספים בנבחרת הדירקטורים של שר האוצר: יוסי דואר, שתחת ניהולו הגיעה חברת הכבלים "תבל" להקפאת הליכים; ואיילה רזניק-דותן, בכירה לשעבר בחברת דלק נדל"ן שקרסה, שהתמודדה ברשימת מפלגת יש עתיד לעיריית הוד השרון

נבחרת הדירקטורים יוצאת לדרך: שר האוצר, יאיר לפיד, חתם היום (ד') על כתב המינוי של 17 דירקטורים חדשים בחברות ממשלתיות. מדובר באחד מפרויקטי הדגל של לפיד ובעיקר של מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, שהבטיחו להקים "נבחרת כוכבים" שיגרמו לאותן חברות "להרוויח בין 6 ל-7 מיליארד שקל לשנה, ולא להפסיד 1 מיליארד שקל", כפי שתיאר זאת יוגב בראיון ל"גלובס" לפני כשלושה שבועות.

מבט בנבחרת מגלה כי בין אותם "כוכבים", ניתן למצוא את אירית אילוז, 47, שהייתה במשך שנים סמנכ"לית הכספים ויד ימינו של יוסי מימן בחברת אמפל שקרסה. קריסת החברה אמנם פגעה קשות בנושי החברה, מחזיקי האג"ח, בעוד שאילוז נהנתה לאורך השנים ממשכורות מפנקות. בשנת 2012, לדוגמה, היא הייתה במקום השלישי ברשימת המנהלות המתוגמלות בישראל של "ליידי גלובס", כאשר בין השנים 2006-2011 הסתכמו התגמולים שקיבלה לסכום של 8.4 מיליון דולר.

אילוז כיהנה בעבר גם כדח"צית בחברת ההשקעות קמור, אך בסוף 2012 אסיפת בעלי המניות בחברה לא אישרה את הארכת כהונתה ב-3 שנים נוספות. החברה נמצאת כעת בפירוק ולאחרונה הוגשה תביעה ייצוגית נגד הדירקטורים - כולל אילוז - בטענה שהדירקטוריון הציג מצג שווא באשר ליכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה.

דירקטור נוסף שיפקח על נכסי עובדי המדינה בסך 2.2 מיליארד שקל הוא יוסי דואר, שהיה מנכ"ל חברת הכבלים "תבל" עד שנת 2002, כשהחברה הייתה חלק מדסק"ש (דיסקונט השקעות). תחת ניהולו, הגיעה תבל להקפאת הליכים ולבסוף אף לפשיטת רגל. החברה צברה חובות לבנקים של כ-2.5 מיליארד שקל לצד חובות של 450 מיליון שקל לספקים, כמה שנים אחרי שרכשה במחיר גבוה את חברת הכבלים ערוצי זהב. באותה תקופה איבדה תבל מנויים רבים. למרות הכישלון, דואר קודם לתפקיד בכיר בחברה-האם דסק"ש וכיהן בה כסגן נשיא בכיר, עד שב-2004 עזב את תפקידו.

חברה נוספת שתמונה היא איילה רזניק-דותן, 52, שכיהנה כמנהלת הכספים של חברת דלק נדל"ן שקרסה, הגיעה להסדר חוב וביצעה "תספורת" לנושים.

רזניק-דותן, בעלת תואר ראשון במדע המדינה וכלכלה ותואר שני במינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית, מונתה לפני כשנה גם לתפקיד דירקטורית חיצונית בחברת גדות ביוכימיה שבשליטת קבוצת דלק. בבחירות המוניציפליות האחרונות, רזניק-דותן התמודדה ברשימת מפלגת יש עתיד לעיריית הוד השרון.

חברי נבחרת נוספים הם: אברהם קנובל בקרן השתלמות לביוכימאים; שלמה בנימין בקרן השתלמות להנדסאים; יהושע אברמוביץ בחברת בניין הבימה; האלה גאריסי סאלם, מנשה רם וחני פרי בחברת ענבל; יונה אדמון ומאמון חמוד בקרן השתלמות לעובדים סוציאליים; מרים נוה בקרן השתלמות לאקדמאים; עאיד עיב בקרן השתלמות למשפטנים; אילת אליאב בקרן השתלמות לביוכימאים ומיקרוביולוגים; ניצן הדס ועטאללה סבאג בחברת מפעלי כלכלה.

בהודעת האוצר נכתב כי "במסגרת המהלך התקיים הליך מיון מקצועי וקפדני שיצר רשימת מועמדים לתפקיד דירקטורים. הקמת הנבחרת על ידי שר האוצר נועדה לחסל את תופעת המינויים הפוליטיים בחברות הממשלתיות, זאת על ידי יצירת נבחרת דירקטורים מקצועיים, אשר מתוכם ימונו הדירקטוריונים בחברות הממשלתיות". בימים הקרובים תפורסם רשימת 500 המועמדים הסופיים של נבחרת הדירקטורים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "המועמדים שנבחרו עברו הליך מיון קפדני ואושרו על ידי ועדת ברנר לבדיקת מינויים בשירות הציבורי".