ברוקרים בוול-סטריט גילו את המדיטציה: "עוזרת להרוויח יותר"

מספר גדל של סוחרי מניות ואג"ח מכווננים את מוחותיהם - ובמקביל נוקטים תעוזה רבה יותר בהשקעות - באמצעות הכלי המשמש נזירים בודהיסטים ■ מנהל קרן גידור שצלח את התיקון בינואר: "אני רגוע יותר"

כששוקי המניות והאג"ח צללו בסוף ינואר, שמר דיוויד פורד, מנהל קרן גידור, על קור רוח. הוא צפה בקריסת השווקים המתעוררים וקרא את האזהרות שגם כלכלת ארה"ב עלולה להתמוטט. המחירים צנחו, אבל הוא הצליח לגבור על הדחף לנוס מהשוק יחד עם עדר המשקיעים המבועתים. במקום לברוח, הוא קנה אג"ח קונצרניות נוספות.

פורד, העוסק זה עשרים שנה בסחר ני"ע, מייחס את שלוות נפשו לניסיונו המקצועי - וגם לעשרים דקות שאותן הוא מבלה מדי בוקר, כשהוא עדיין לבוש בפיג'מה שלו, במלמול המנטרה הלא-מובנת שהעניק לו לפני שנתיים מורה למדיטציה טרנסצנדנטלית.

"כעת אני מגיב באופן הרבה יותר רגוע לשווקים תנודתיים", אומר פורד בן ה-48. "יש לי יותר סבלנות".

הוא גם עושה יותר כסף. לטיגו פרטנרס (Latigo Partners), קרן האשראי מונחית-האירועים של פורד, טיפסה ב-24% אשתקד, והוא כמעט הצליח להכות באמצעות קרן אג"ח את שוק המניות המזנק. פורד נמנה עם מספר הולך וגדל של סוחרים בוול סטריט, כולל מנהלי קרנות הגידור המובילות ריי דליו, פול טיודור ג'ונס ומייקל נובוגרץ, שמכווננים את מוחותיהם - ובמקביל נוקטים תעוזה רבה יותר בהשקעות - באמצעות המדיטציה. המשקיע המיליארדר דניאל לואב, שבאחת מיציאותיו הפומביות והמתלהמות טען כי מנכ"ל חברה דומה לנרקומן, שיבח בפברואר את המדיטציה בהופעה משותפת עם הדלאי לאמה בוושינגטון די.סי.

זה נשמע כמו חילול הקודש שסוחרי ני"ע מובילים רושמים רווחים באמצעות אותו הכלי המשמש נזירים בודהיסטים להשגת הארה רוחנית, אבל מרבית האנשים אינם מבינים את משמעות המדיטציה, לדברי ג'יי מייקלסון, מחבר "דהארמה בהתפתחות: מדיטציה, בודהיזם והדור החדש של ההארה".

"למדיטציה היה בעבר מוניטין של משהו היפי שעושים אנשים שמדברים בקול רך במיוחד", אומר מייקלסון. אבל זה לא נכון. "הסמוראים עסקו במדיטציה כדי להרוג ביעילות רבה יותר", מספר מייקלסון. גם טייסי קמיקאזה עסקו במדיטציה. "מדובר במשהו נייטרלי מהבחינה הערכית", אומר מייקלסון.

העובדים בגולדמן זאקס עוברים בהמוניהם לישיבת לוטוס, לדברי אליזבת סדלר, המדריכה שאותה שכרה גולדמן זאקס. רשימות ההמתנה לקורסים שהמשתתפים בהם לומדים לנשום ולעקוב אחר תודעתם הלא-ממוקדת, כבר מגיעות לכמה מאות עובדים, על פי דובר גולדמן זאקס, דיוויד וולס.

אחד הסוחרים בחברה טוען להופעת כאב במעיו כשהוא מזהה תזוזה בשווקים, לדברי סדלר. המדיטציה מעניקה לו יתרון על פני עמיתיו - כך סיפר לה העובד - מכיוון שהיא מאפשרת לו להתכוונן לתחושה הזאת באופן אמין יותר. עובדים אחרים מדווחים שכעת הם מצליחים להוריד הילוך ביתר קלות לאחר העבודה, ואף ישנים טוב יותר בלילה.

אחת הסיבות שהמדיטציה הופכת לעיסוק מיינסטרימי היא שהמדע תומך בטיעונים שבעבר לא ניתן היה לבדוק את אמינותם אלא להאמין בהם בלבד. עד 1983 התפרסמו רק שלושה מחקרים מבוקרי-עמיתים על המדיטציה, לדברי מייקלסון. נכון ל-2013 כבר התפרסמו יותר מ-1,300 מחקרים שמראים מספר כמעט לא-ייאמן של תועלות ממדיטציה: החל בהקלה של דאגה, דיכאון ובעיות שינה וכלה בצמצום מחלות לב והאצת ההחלמה מפסוריאזיס.

מחקר שפרסמה ב-2005 מדענית חקר העצבים שרה לזאר מבית הספר לרפואה של הרווארד, מראה שהמדיטציה מקדמת את פעולת קליפת המוח הקדם-מצחית, וכי הדבר יוצר קישורים רבים יותר בין נוירונים ומרחיב כלי דם.

קליפת המוח הקדם-מצחית אחראית להחלטות רציונליות ומווסתת את פעולת האמיגדלה המפעילה את תגובת "הילחם או ברח". ייתכן שהאמיגדלה המווסתת של דיוויד פורד גרמה לו לרכוש אג"ח למרות שהשוק היה בפאניקה - מהלך שהיה מבוסס על ראיית הנולד, מכיוון שהשווקים אכן התאוששו לאחר מכן.

מייקלסון מכנה את המדיטציה "חיטוב המוח", מכיוון שהיא מנצלת את טבעו האלסטי של החומר האפור שלנו ומשנה את המבנה שלו, כפי שהוכיחו לזאר ומדענים אחרים. לפיכך ייתכן שהמדיטציה היא הטכנולוגיה המהפכנית האולטימטיבית, לדברי מייקלסון. אמירות כאלה זוכות בתשומת לבם של סוחרי ני"ע, לדברי ג'ף ווקר, לשעבר מנהל חטיבת הפרייבט אקוויטי של ג'יי. פי מורגן צ'ייס, שעוסק בעצמו במדיטציה זה זמן רב. "החבר'ה האלה אומרים: יש כאן יתרון שאני זקוק לו", הוא אומר.