אלטשולר שחם עדיין מוביל את דירוג קרנות הנאמנות

חברת הקרנות של בית ההשקעות בניהול גילעד אלטשולר ורן שחם דורגה במקום הראשון במרבית הקטגוריות בדירוג "גלובס-מעלות", בפער גדול מהמדורגת שנייה - פסגות ■ גם בדירוג הגופים הבינוניים אין שינוי

בחירת קרן נאמנות הפכה עם השנים לעניין מאתגר למדי. בענף שמנהל כ-260 מיליארד שקל, פועלות בו 19 חברות וישנן כ-1,200 קרנות נאמנות, נראה כי מה שמקשה על הבחירה הוא המגוון. לכן, יועצי ההשקעות בבנקים, שאחראים על עיקר הגיוסים בתעשייה, מנתבים את כספי הלקוחות לקרנות השונות בהתאם למערכות הדירוג שברשותם.

כלי עזר נוסף שמסייע למשקיעים בבחירת מנהל קרנות הוא דירוג "גלובס-מעלות". הדירוג, המתפרסם זה שמונה שנים, בוחן את התשואה שהשיגו קרנות הנאמנות בכל קטגוריה, אך גם פרמטרים איכותיים המאפיינים את מנהל הקרן - ועל פני תקופות ארוכות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים, וגם בדירוג הנוכחי בוצעה הפרדה בין הגופים המדורגים על פי היקף הנכסים המנוהלים על ידיהם, במטרה להשוות בין גופים בעלי אופי התנהלות דומה ככל הניתן (ראו מסגרת).

בדירוג "גלובס-מעלות" הנוכחי כמעט ולא חלו שינויים. בראש טבלת הגופים הגדולים ממשיך להתבצר אלטשולר שחם, עם 4.3 כוכבים בממוצע ועם 23 קרנות מדורגות - המספר הנמוך ביותר מבין הגופים המדורגים בטבלה. חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהל על ידי גילעד אלטשולר ורן שחם, דורגה במקום הראשון ב-5 מתוך 8 קטגוריות: אג"ח בארץ מדינה, אג"ח בארץ שקליות, אג"ח קונצרניות, אג"ח כללי ומניות בארץ.

במקביל, ולמרות שההתמחות של אלטשולר שחם היא בהשקעות בחו"ל, חברת הקרנות שלו דורגה במקום השני הן בקטגוריית מניות חו"ל והן בקטגוריית אג"ח בחו"ל. ואולם, להוציא את קטגוריית הקרנות הכספיות (בהן דורג במקום השישי והאחרון), אלשטולר שחם דורג אך ורק במקומות הראשון והשני. כך, שלמרות הגידול בנכסי חברת הקרנות שלו, קרנות הנאמנות שלו ממשיכות - לפחות בינתיים - להשיא תשואה עודפת למשקיעים בהשוואה למתחרים.

במקום השני ממוקמת חברת קרנות הנאמנות של פסגות, בו היא נמצאת מאז המעבר של אלטשולר שחם לקטגוריית המנהלים הגדולים בדירוג בסוף השנה שעברה. גם בדירוג הנוכחי לא הצליחה חברת הקרנות שמנוהלת על ידי ירון דייגי לצמצם את הפער הגדול יחסית שמפריד בינה לבין המקום הראשון, וזכתה לציון ממוצע של 3.5 כוכבים, תוך שהיא ממשיכה להפגין היחלשות מסוימת בתשואות. ברוב הקטגוריות דורגה פסגות במקום השלישי (5 מתוך 8) - בקטגוריות מניות חו"ל, אג"ח בארץ כללי ואג"ח בארץ מדינה, וכן בקרנות הכספיות - שבה פסגות נחשבת לשחקנית השנייה בגדולה בתעשייה. עם זאת, פסגות דורגה במקום הראשון בקטגוריית אג"ח בחו"ל ובמקום השני בקטגוריות מניות בארץ ואג"ח שקליות.

במקום השלישי נמצאת מגדל שוקי הון, שהציגה שיפור נאה בביצועי הקרנות שלה ודחקה את מיטב-דש למקום הרביעי. בדומה לפסגות, גם חברת הקרנות של מגדל שוקי הון, שמנוהלת בידי שגיא שטיין, זכתה לציון ממוצע של 3.5 כוכבים (לעומת 2.9 בדירוג הקודם), אולם ממוצע המיקומים שלה היה נמוך יותר ולכן היא דורגה במקום השלישי.

כך, בעוד שדורגה במקום הרביעי ב-4 קטגוריות (אג"ח מדינה, אג"ח שקליות, אג"ח בחו"ל וכספיות), הפגינה מגדל שוקי הון ביצועים טובים בקטגוריית מניות חו"ל (בהן דורגה במקום הראשון) וכן בקטגוריות אג"ח קונצרניות ואג"ח כללי (בהן דורגה במקום השני). בכל אופן, מגדל שוקי הון הייתה חברת הקרנות היחידה שהצליחה לשפר את מיקומה בטבלת המנהלים הגדולים, וזו שהציגה את השיפור הגדול ביותר בין כלל הגופים המדורגים.

במקום הרביעי דורגה כאמור מיטב דש, חברת הקרנות הגדולה בענף, עם 3.1 כוכבים בממוצע. קרנות החברה, בניהול רפי ניב, התאפיינו בעיקר בחוסר עקביות: לצד דירוג במקום הראשון בקרנות הכספיות (מיטב דש הוא השחקן הגדול בתעשייה בקטגוריה זו) ובגמישות, וכן במקום השני בקרנות אג"ח מדינה, הפגינה החברה חולשה בקטגוריות מניות חו"ל (מקום 6 ואחרון), אג"ח חו"ל ואג"ח כללי (מקום 5 מתוך 6). ביתר הקטגוריות נרשמו ביצועים בינוניים (מקומות שלישי ורביעי).

בתחתית טבלת מנהלי הקרנות הגדולים ממשיכות לדשדש קרנות הראל פיא ואקסלנס. הראל פיא דורגה במקום החמישי, כאשר קרנות הראל דורגו יחסית גבוה בקטגוריית הקרנות הגמישות ואג"ח חו"ל (מקום שני ושלישי בהתאמה), אך הפגינו ביצועים חלשים ביתר הקטגוריות.

את הטבלה חותמת כאמור חברת הקרנות של אקסלנס, שמנוהלת על ידי צחי קורן. ברוב הקטגוריות דורגה אקסלנס במקום האחרון (5 מתוך 9 קטגוריות), ורק בקטגוריה אחת התברגה שנייה - בקרנות הכספיות.

אלומות לא יורדת מהמקום השני

גם בטבלת הגופים הבינוניים נשמרה יציבות. קרנות אלומות ספרינט, חברת הקרנות הקטנה בדירוג (מנהלת כ-2 מיליארד שקל בלבד) שמנוהלת על ידי קובי נימקובסקי, הצליחה לשמור על המקום הראשון עם 4.2 כוכבים. למרות שהיו לה רק 15 קרנות מדורגות, אלומות ספרינט הייתה חברת הקרנות היחידה בכלל הדירוג שלא דורגה נמוך מהמקום השני. עם זאת, היא דורגה במעט קטגוריות יחסית (6 מתוך 9) והתברגה במקום הראשון רק באחת: אג"ח שקליות.

במקום השני בטבלת הגופים הבינוניים אך בפער קטן מהמקום הראשון נמצאת מור, עם 4 כוכבים בממוצע. קרנות הנאמנות של מור (בדירוג נכללו 8 קרנות בלבד) דורגו רק ב-5 מתוך 9 הקטגוריות, אולם בניגוד לאלומות, ברוב הקטגוריות זכתה מור, שמנוהלת על ידי אלי לוי, במקום הראשון (אג"ח כללי, אג"ח קונצרניות וגמישות), ובקטגוריה אחת במקום השני (אג"ח שקליות). מה שפגע לה בדירוג היו ביצועיה בקטגוריית מניות חו"ל, בה היא דורגה במקום ה-6 והאחרון.

במקום השלישי נמצאת חברת הקרנות של ילין לפידות, השחקנית הגדולה מבין 8 המנהלים הבינוניים, עם 3.7 כוכבים בממוצע. גם קרנות בית ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות דורגו במעט קטגוריות (6 מתוך 9) אולם הדירוג לא היה עקבי. כך, לצד המקום הראשון בקטגוריות אג"ח מדינה ומניות בארץ, והמקום השני והשלישי בקטגוריית הקרנות הגמישות ואג"ח הקונצרניות, נרשמו ביצועים חלשים בקטגוריית אג"ח כללי ואג"ח שקליות (מקום רביעי ו-8 ואחרון, בהתאמה).

במקום הרביעי דורגה אנליסט, חברת הקרנות היחידה שהצליחה להציג שיפור דרמטי בדירוג, לאחר שזכתה ב-3.5 כוכבים בממוצע (לעומת 2.4 כוכבים בדירוג הקודם, בו דורגה אחרונה הטבלה). לצד ביצועים טובים יחסית בקטגוריית מניות בחו"ל, עיקר דירוגי החברה היו במקום השלישי ומטה.

בחצי התחתון של טבלת הגופים הבינוניים לא חלו שינויים מהותיים, ורוב המנהלים קיבלו ציון ממוצע של כ-3 כוכבים. במקום החמישי נמצאת מנורה מבטחים, שלא הצליחה לתרגם לטובתה את ריבוי הקרנות בדירוג (43 מדורגות), בעוד שאפסילון ואי.בי.אי במקומות השישי והשביעי.

במקום השמיני והאחרון דורגו קרנות הנאמנות של איילון - שזוהי הופעת הבכורה שלה בדירוג - עם ציון נמוך למדי של 1.6 כוכבים בממוצע.

מתודולוגיה

כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן על בסיס מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות של ביצועים, בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינות של 24, 36, 48 ו-60 חודשים. כן התבסס הדירוג על כמה נתונים איכותיים ניתנים לכימות, בהסתמך על מידע ציבורי, הנוגעים למנהל ההשקעות, כגון ותק וניסיון של המנהל, ביצועיו בעבר, העומס הניהולי שלו בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים. עוד נלקחים בחשבון פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות הגוף לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

הדירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, ולקרנות המשתייכות לקבוצה שבה עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים שלעיל. נציין כי S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם ע"י המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג "גלובס"-מעלות, חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה, על פי התמחות הקרנות. כמו כן, נעשתה הפרדה לפי גודל החברות המנהלות. הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שגודל הקרנות משפיע - ככל שקרן גדולה יותר ציונה משפיע יותר. מופיעות בדירוג חברות שלהן קרנות מדורגות בשווי של1 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כגדולה כשסך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה; חברה תוצג כבינונית עם סך נכסים בקרנותיה המדורגות בין 1 ל-10 מיליארד שקל. שווי קרן נאמנות מחושב כשווי הממוצע של הקרן ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע. בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים לפי ההתפלגות הבאה: 5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה. 4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה. 3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה. 2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה. 1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות שלושה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות המצויות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

משה אשכנזי, אנליסט בכיר, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

דירוג גלובס מעלות
 דירוג גלובס מעלות

דירוג מנהלי הקרנות הגדולים
 דירוג מנהלי הקרנות הגדולים

מעלות
 מעלות