סנודן בראיון מרוסיה: אני פטריוט; רוצה לחזור הביתה

בראיון אומר מדליף סודות הריגול האלקטרוני של המודיעין האמריקאי: "הממשל בארה"ב מפר את החוקה בממדים מסיביים... אם הממשל לא היה מרחיק לכת כל-כך, לא היה צורך בחושפי סודות כמוני" ■ קרי: הוא בוגד ומוג-לב

בראיון לרשת NBC, ששודר הבוקר (ה'), אומר אדוארד סנודן, מדליף סודות הריגול האלקטרוני של המודיעין האמריקאי, כי הוא "פטריוט" וכי ברצונו לשוב הביתה, לארה"ב, אם תינתן לו חנינה. סנודן חי עתה ברוסיה, שבה ניתן לו מקלט זמני, שעומד לפקוע ב-1 באוגוסט.

הוא חזר על טענתו כי בעבודתו בסוכנות לביטחון לאומי (NSA), בסי.איי.איי ובסוכנויות ביון אחרות, הוא היה עד למעקב אלקטרוני בממדים אדירים אחרי אזרחי ארה"ב ומטרות בעולם כולו.

המסמכים שגנב סנודן מ-NSA ושאותם הפיץ לאמצעי תקשורת בעולם, חשפו את הסוכנות לביטחון לאומי כרשת ריגול גלובלית בעלת יכולת ליירט כל מנגנון תקשורתי ולפצח תקשורות מוצפנות, טלפוניות, מקוונות או אחרות, בין השאר באמצעות חדירה ב"דלתיים אחוריות" למערכות של ספקים גלובליים כפייסבוק וגוגל. הדלפות סנודן קילפו חלק גדול ממעטה הסודיות של NSA ואחותה הבריטית והפכו אותן מטרה לחיצי ביקורת ציבורית גלובלית. גורמי מודיעין אמריקאים טוענים, שהוא גם נזק שאינו בר-תיקון ליכולתה של ארה"ב להתמודד עם הטרור העולמי. סנודן דוחה טענה זו בשתי ידיים.

"המצב (שלו הייתי עד) קבע שצריך לדווח לציבור (על הריגול אחר אזרחים)", אמר סנודן. "חוקת ארה"ב הופרה בקנה-מידה מסיבי. אם הממשל לא היה מרחיק לכת כל-כך, אם לא היה מנסה להשיג הרבה כל-כך, לא היה נוצר מצב שבו יש צורך במדליפים כמוני".

סנודן התאמץ להבהיר, שהוא הקריב הרבה כדי לעשות מה שהיה נכון לעשות, בעיניו: "חשוב לזכור שאנשים לא מעלים באש את חייהם. הם לא זונחים את החיים הנוחים מאוד מאוד שלהם... אני , כאחד שלא סיים תיכון, עשיתי המון כסף..."

"יש דברים שכדאי למות למענם", הוא אמר. "אני חושב שמדינה היא אחד מהדברים האלה".

בהצהרה שבוודאי תעורר עוד יותר את זעם הממסד הבטחוני והפוליטי כלפיו, אמר סנודן כי הממשל בארה"ב מנצל לרעה את פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001 כדי להצדיק את תכניות הריגול המסיביות אחר אזרחים, "תכניות שאף פעם לא הוכח שהן מגבירות את הביטחון, אך הן עולות לנו בחירויות שלנו, חירויות שאיננו צריכים לוותר עליהן".

"לא סיפרתי זאת מעולם לאף אחד, לאף עיתונאי, אך אני הייתי בפורט-מיד (עיירה במרילנד שבה נמצא מטה הסוכנות לביטחון לאומי) ב-11 בספטמבר, סיפר סנודן. "הייתי ממש ליד המטה. אני זוכר את המתיחות באותו יום. שמעתי ברדיו על התרסקות המטוסים... אני מתייחס לטרור ברצינות רבה. אני חושב שכולנו מתייחסים לכך ברצינות".

"אינני מעמיד את עצמי בראש סולם הקדימויות שלי", הוסיף המדליף. "מה שחשוב הוא, שדאגתי לכך שתכניות (המעקב) האלה יתוקנו, ושהמשפחה שהותרתי מאחורי, המדינה שהותרתי מאחורי, יוכלו להסתייע במה שעשיתי".

"להיות פטריוט אין פירושו של דבר להציב בראש סולם הקדימויות את השירות למען הממשלה", הוא אמר. "המשמעות של להיות פטריוט היא לדעת מתי להגן על ארצך, לדעת מתי להגן על החוקה, לדעת מתי להגן על עמיתיך האזרחים מפני חדירת יריבים. יריבים אלה אינם חייבים להיות מדינות זרות. אלה יכולים להיות מדיניות גרועה, או פקידי רשות, שצריכים לקבל על עצמם קצת יותר אחריות למעשיהם, או שגיאות של הממשלה".

"הרעיון החשוב ביותר שצריך לזכור הוא שהיו מקרים בהיסטוריה שבהם הדבר שהיה נכון לעשותו לא היה בהכרח חוקי. לפעמים, כדי לעשות את הדבר הנכון צריך לעבור על החוק... אך צריך לוודא שכאשר עושים זאת, אנשים אחרים לא ייפגעו".

כמה אנליסטים אמרו כי הראיון שנתן סנודן ל-NBC היה בעצם תחילת תהליך של מו"מ בין פרקליטיו לבין הממשל בוושינגטון על התנאים לשובו לארה"ב. בראיון התייחס סנודן לתנאים לשובו כך: "שום אדם אינו צריך להחליט שמגיע לו מצעד הצדעה, אך בה בעת גם איני עומד לצעוד לתא בכלא, כדי שאנשים אחרים יראו וייראו".

סנודן הדגיש כי אין לו שום מגעים עם משלת רוסיה וכי מעולם לא נפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. "אני לא מקבל כסף מממשלת רוסיה. אינני מרגל".

בתגובה על דברי סנודן, אמר שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי: "פטריוטים אינם טסים לרוסיה. אדוארד סנודן הוא מוג-לב. הוא בוגד. הוא בגד בארצו. אם הוא רוצה לחזור מחר הביתה ולתת את הדין על מעשיו, הוא יכול לעשות זאת".