לאומי: הריבית תיוותר ללא שינוי ותעלה רק בסוף 2014

בלאומי מעריכים כי נתוני הצמיחה ברבעון הראשון של השנה יעודכנו כלפי מעלה - עניין שידחוף את בנק ישראל להעלות ריבית ■ בלאומי מציינים בנוסף כי הריבית ככלי להחלשת השקל מול סל המטבעות הוכיחה כי אינה אפקטיבית

בנק ישראל לא ענה על ציפיות האנליסטים בשוק והחליט השבוע להותיר את הריבית לחודש יוני על כנה, ברמה של 0.75%, הן בשל נתוני התוצר החלשים ברבעון הראשון והירידה ביצוא, והן בשל חוסר האפקטיביות של הורדת הריבית על החלשת השקל. כלכלני בנק לאומי מעריכים בסקירה שפירסמו היום (ה') כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים ויעלה אותה רק בסוף השנה.

בלאומי מציינים מספר סיבות לתחזית שלהם ומעריכים תחילה כי קיים סיכוי סביר שנתוני הצמיחה ברבעון הראשון של השנה יעודכנו כלפי מעלה. בנוסף, כלכלני הבנק סבורים כי גורם נוסף שימנע הורדת ריבית הוא הימצאות הריבית הריאלית ברמה שלילית, עניין המעיד על מדיניות מוניטארית מרחיבה מאוד. מעבר לכך, הריבית ככלי להחלשת השקל מול סל המטבעות אינה אפקטיבית. לכן, העלאת הריבית כעת תהיה מסוכנת יותר למשק.

בלאומי מעריכים כי "ריבית ב"י עשויה להתחיל לעלות בסוף 2014, בתוואי מתון והדרגתי, אך זאת במידה ויתקיימו מספר תנאים, ביניהם האצה בקצב הצמיחה במשק המקומי ובמדינות המפותחות במהלך המחצית השנייה של 2014, המשך מגמת שיפור בציפיות הצרכנים והעסקים, והתגברות הערכות לתחילת מהלך של העלאות ריבית בארה"ב ו\או במדינות מפותחות אחרות במחצית הראשונה של 2015", כך לפי הסקירה שפרסם הבנק.

בלאומי מזכירים כי בתחזיות הקודמות של בנק ישראל השנה, הוא העריך שהריבית תחל לעלות ברביע הראשון של 2015 ותעמוד על 2% בסוף השנה הבאה, ובניגוד לכך הציפיות הנוכחיות הנגזרות משוק המק"מ משקפות הערכות כי הריבית תעמוד על 0.5% בעוד שנה.