"לישראל אין מדיניות מסודרת בכל הקשור לניהול הנדל"ן"

לאחר פרסום נתוני התחלות הבנייה ברבעון הראשון, גורמים בענף הנדל"ן מתריעים מפני הבאות ■ יו"ר איגוד מהנדסי ערים: "המצב הוא תוצאה של בלבול בציבור וקבלת החלטות שאינן נגזרות ממדיניות סדורה וארוכת-טווח, אלא מנקודות שיא"

רגע אחרי פרסום נתוני התחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2014 ויום אחרי פרסום נתוני מכירת הדירות החדשות בחודש אפריל 2014, שני נתונים שהצביעו על ירידה בנתונים, ממהרים גורמים בענף הנדל"ן להגיב ולהתריע מפני הבאות.

"המצב הוא תוצאה של בלבול בציבור וקבלת החלטות שאינן נגזרות ממדיניות סדורה וארוכת-טווח, אלא מנקודות שיא. למדינת ישראל אין מדיניות כלכלית מסודרת ומאורגנת בכל הקשור לניהול הנדל"ן, יש פה מצב שכל אחד ממשרדי הממשלה הרלוונטיים לענף, משרד האוצר, משרד הפנים ומשרד השיכון אומר משהו אחר", כך אומרת מרים ארז, יו"ר איגוד מהנדסי ערים. לטענתה, "רשות מקרקעי ישראל מרכזת את נושא התכנון אך אין מקור אחד שמרכז את נושא הניהול של הנדל"ן". "כל משרד ממשלתי יוצא בהצהרה אחרת, מנוגדת או שונה להחלטה של המשרדים האחרים, עד שלא יוחלט על משרד אחד שיעסוק בנושא הניהול ושרק הוא יקבל החלטות הציבור ימשיך להיות מבולבל ולא יוכל לקבל החלטות".

שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים חברת נתיב פיתוח, מזהיר כי הירידה במספר התחלות הבניה ברבעון הנוכחי היא מזערית לעומת מה שצפוי ברבעון הבא: "זה רק קצהו של הקרחון. מדובר על ירידה בהתחלות בנייה ברבעון הראשון - עוד טרם ההכרזה על הטבת המע"מ ומחיר מטרה, ואנחנו מעריכים שתקופת הקיפאון עכשיו תושיב עוד הרבה קבלנים על הגדר ותביא לא רק לעצירה בהתחלות פרויקטים אלא גם לעצירה בפרויקטים שכבר נמצאים בתהליך בניה. הקיפאון הנוכחי יביא בהכרח גם לפגיעה בהכנסות המדינה ואת ההשלכות של זה נראה באופן משמעותי ברבעון הבא".

גם ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית בחברת צרפתי שמעון, אומרת היום כי למצב הנוכחי תהיה השפעה גם על תקציב המדינה בשנה הבאה: "המצב הנוכחי יוביל לפגיעה בהכנסות המדינה ותהיינה לכך השלכות על תקציב השנה הבאה שבהכרח יביא למיתון. הנתונים הכלכליים עוד לפני תכנית המע"מ היו חלשים, והמצב הנוכחי יגרום להחלשה נוספת במדדי הצמיחה והעמקת המיתון".

צרפתי זבולון אמרה עוד כי "יש לשים סוף למצב הנוכחי של הקיפאון ולמצוא פתרון. לדעתי הפתרון טמון בפרסום מהיר של המחירונים שקובעים על איזה דירות ניתן יהיה לקבל את ההטבה. ברגע שיפורסמו המחירונים רוכשי הדירות שכרגע יושב על הגדר יבין שהרבה פרויקטים לא יכנסו כלל להטבה, ואז בהרבה פרויקטים שנמצאים כעת בקיפאון תחל מחדש המכירה וגם הקבלנים לא יחששו לצאת בפרויקטים חדשים".

ואכן גם חברות שיווק הפרויקטים מצהירות כי המצב משפיע על פרויקטים חדשים וייציאה של קבלנים לדרך עם מהלכי שיווק חדשים: "אנו בשטח רואים שרוב הקבלנים עוצרים מהלכים שיווקיים ופשוט יושבים על הגדר עד שהערפל יתפזר. התוצאה תהיה ירידה חדה בהתחלות בנייה בטווח הבינוני והארוך ועלייה במחירים בשל מחסור בהיצע", כך לדברי רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק.