קיפאון בשוק הדיור, רק בכאילו

יושבים על הגדר? איש לא סופר אתכם. רכבת הנדל"ן עוד דוהרת

אתר בנייה פרוץ / איור: ליאב צברי
אתר בנייה פרוץ / איור: ליאב צברי

אז ככה נראה "קיפאון" בשוק המגורים.

גם כשהקבלנים מקטרים בלי הרף על דלילות מדאיגה באתרי המכירות, גם כשצעירי ישראל "יושבים על הגדר" ומחכים שהכנסת תאשר להם את החזר המע"מ, גם כשרי האוצר והשיכון מבטיחים לנו שכדאי לחכות לשנת 2015, "אז תחל ירידת מחירים שתימשך שנים", וגם כשהחג הכי ארוך בשנה חל באותו חודש - אזרחי ישראל יצאו וקנו 1,606 דירות חדשות בחודש אפריל האחרון. 276 דירות פחות מחודש אפריל 2013 ("צניחה של 15%"). 160 דירות פחות מחודש מארס 2014 (ירידה של 9%).

והנה לכם תמצית הבעיה: גם כשהשוק כביכול עוצר, מתברר שהקבלנים ממשיכים למכור מספיק דירות. קרוב לוודאי שהם מזיעים יותר, שתכסיסי השיווק שלהם מתוחכמים ואגרסיביים יותר, אבל לא מדובר בפאניקה שגורמת להם, ובעיקר לבנק שמממן אותם, להחליט על פריצת טבלאות המחירים בנסיון לגרד עוד מכירות. למה להם? גם בשיא המחאה החברתית, באוגוסט 2011, נמכרו פה 1,212 דירות.

באוקטובר אותה שנה, כשנשבו רוחות של שינוי מוועדת טרכטנברג והמוני צעירים האמינו שאו-טו-טו הם יוכלו לעבור ישירות מהאוהל לדירה בשדרות רוטשילד, הגענו לשפל היסטורי, שעדיין הציג 1,110 דירות חדשות שנמכרו בתוך חודש. אז הקבלנים מורידים את הרגל מהגז, בונים קצת פחות (סך התחלות הבנייה עמד על 47 אלף דירות ב-2011 והוא ירד ל-43 אלף דירות ב-2012. אח"כ הוא טיפס ל-45 אלף דירות ב-2013 ולפי נתוני הרבעון הראשון, שפורסמו גם הם בשבוע שעבר, קצב התחלות הבנייה השנתי עומד כעת על 41 אלף דירות בלבד), והם לומדים לעבוד בימי "קיפאון".

יותר מדי "דיירי קבע" ממשיכים כמעט בכל מצב להניע את גלגלי השוק: חברי המאיון העליון, קבוצה הכוללת כמעט 25 אלף משקי בית בישראל, הממשיכים לקנות דירה לילד המתבגר (במחיר של משכורת חודשית); משקיעים שיש להם הון פנוי, והם ממשיכים להאמין שהשקעה בנדל"ן מסוכנת פחות מהשקעה בשוק ההון (ובכל מקרה חייבים לגוון את התיק); ועוד לא מעט אנשים שמכרו דירה, והכסף מחכה להם בבנק (ונשחק בריבית אפסית), המבינים עד כמה מסוכן לחכות.

אבל הם לא לבד בשוק. איתם נמצאים אלה שמחפשים דירה ששוויה ממילא גבוה בהרבה מ-1.6 מיליון שקל (מחיר הגג להטבות של לפיד ואריאל), והם בטוחים שלצעדים החדשים לא תהיה שום השפעה על פלח השוק שלהם; ומשפרי דיור, שמבינים שההטבות לא חלות עליהם, והם עוד עלולים לספוג את מלוא עליות המחירים כתוצאה מביקושים גואים לדירות בפטור ממע"מ; וכמובן חרדים וערבים, שמבינים שלפי שעה הם מחוץ למעגל ההטבות; יחד איתם, אפשר למצוא רבים אחרים, המעריכים שצעדי הממשלה יכולים בעיקר לגרום נזק ולהביא בקרוב לעוד עליות.

אתם שם על הגדר? מסתבר שאף אחד לא ממש סופר אתכם. והרכבת עדיין דוהרת.