היסטוריה: הבנק המרכזי האירופי צפוי לעבור לריבית שלילית

בישיבתו ביום חמישי הקרוב צפוי ה-ECB להוריד את ריבית הפיקדונות שלו מתחת לאפס ■ רוב האנליסטים צופים הפחתה של 10-15 מאיות אחוז מהריבית העיקרית של ה-ECB, שעומדת כעת על 0.25%

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי האירופי, בראשות מריו דראגי, צפוי להוריד השבוע את הריביות ולהגדיל את ההלוואות לעסקים קטנים שרעבים לאשראי, במאבקו להדוף את האיום של דפלציה בנוסח יפן בגוש האירו.

ה-ECB צפוי לעשות את מה ששום בנק מרכזי גדול לא עשה עד כה - להוריד את אחת הריביות שלו אל מתחת לאפס - בישיבת מועצת הנגידים שלו ביום ה'. המהלך הזה עומד בסתירה למגמה המוניטרית בבריטניה, שבה שוקל הבנק המרכזי להעלות את הריביות בתגובה להבראה הכלכלית.

מקורות בכירים בבנק המרכזי האירופי רמזו שהבנק יציג גם אמצעים לסיוע לעסקים הקטנים האירופיים בגוש האירו להתגבר על מה שדראגי כינה בשבוע שעבר "סחרור שלילי הרסני" של אינפלציה נמוכה ומגבלות אשראי חמורות.

עמדת הבונדסבנק

ינס וידמן, נשיא הבונדסבנק (הבנק המרכזי הגרמני) מתכנן לתמוך בהצעת ה-ECB להקל את המגבלות על עסקים קטנים באזורים הבעייתיים בגוש האירו, לפי בנקאי מרכזי מערב אירופי. מצד שני, וידמן צפוי לנקוט עמדה מאוזנת יותר בנושא הפחתת הריביות.

ה-ECB צפוי להודיע על הלוואת כספי בנקים מרכזיים בריבית קבועה, מכשיר שידוע גם כמימון מחודש לטווח ארוך יותר, LTRO, לפי שני מקורות יודעי דבר. במסגרת אמצעי זה, בנקים יכולים ללוות כמה שנחוץ להם מן הבנק המרכזי בהלוואות עם תאריכי פירעון של כמה שנים.

ה-ECB השתמש ומשתמש במכשיר הזה כדי להזרים טריליון אירו למערכת הפיננסית של גוש האירו, אם כי הסכום שיוצע הפעם צפוי להיות נמוך בהרבה, מאחר שהתיאבון של הבנקים לכספי הבנק המרכזי כבר נחלש.

מקורות יודעי דבר מסרו שהריבית הקבועה תהיה תלויה במחויבות של הבנקים לתמוך ביצירת אשראי באזורים מסוימים. ה-LTRO צפוי לחקות את תוכנית ה"מימון לתוכנית הלוואה" של הבנק המרכזי הבריטי, שמאפשרת לבנקים לצמצם את המאזנים שלהם ועדיין ליהנות מהלוואות זולות, כל עוד הצמצום אינו קיצוני מדי.

תחזיות האנליסטים

רוב האנליסטים צופים גילוח של 10-15 מאיות אחוז מהריבית העיקרית של ה-ECB, שעומדת כעת על 0.25%, ביחד עם הפחתת ריבית הפיקדונות של הבנק המרכזי האירופי, שהיא כעת אפסית. מעבר לריבית פיקדונות שלילית גובה למעשה מס מיתרות שהבנקים מחזיקים בבנק המרכזי - מה שאמור לעודד את הבנקים בליבת גוש האירו להלוות לעסקים בשולי הגוש, ביחד עם אפקט של החלשת האירו.

אחרי יותר משישה חודשי דיונים, ה-ECB צפוי לפעול ביוני מפני שדראגי אמר בתחילת מאי ש"קובעי המדיניות חשים בנוח עם נקיטת פעולה בפעם (הישיבה) הבאה". נשיא ה-ECB אמר אחרי ישיבת מועצת הנגידים של מאי שבמועצה קיים קונצנזוס של "אי שביעות רצון מתוואי האינפלציה החזוי".