למה דווקא שטייניץ?

בנימין נתניהו גילה מנהיגות רצויה בישיבת הממשלה, אבל מוזרה

יובל שטייניץ / צילום: גיל יוחנן
יובל שטייניץ / צילום: גיל יוחנן

בישיבת הממשלה הבוקר (א') גילה ראש הממשלה מנהיגות מבורכת. הוא נזף בשר הביטחון משה יעלון ובשר יובל שטייניץ על התכתשויותיהם המילוליות - והפומביות - בנושא תקציב הביטחון. הוא מתח ביקורת על שני השרים: "מה זה ההכפשות הפוגעניות האלה?".

הוא לא כיוון נזיפה זו אל מישהו באופן ספציפי. לעומת זאת, הייתה גם נזיפה שכוונה לכתובת ברורה: מה זה "מערכת הביטחון לעיתים מבצעת מניפולציות על מנת להשפיע על דעת הקהל"? היקשה ראש הממשלה בטרוניה ששוגרה ישירות אל שטייניץ, האיש שהגה אותה אתמול ב"שבתרבות" כלשהי.

המנהיגות שגילה כאן ראש הממשלה היא רצויה - אבל מוזרה. כי חילופי הדברים בין שטייניץ ויעלון הם רק רבע טיפה בים ההתכתשויות המילוליות בין שרים בנושאים שונים. לפעמים ראש הממשלה מתייחס אליהן, לפעמים לא. לרוב האמירות, אם לא לכולן, אין כתובת אישית, הן כלליות. במה אם כן, זכה שטייניץ שראש הממשלה יתייחס באופן ספציפי אל הדברים שאמר? למה לא יעלון, שדבריו היו חריפים (ובעיקר ילדותיים) לא פחות?

הנזוף הקלאסי

כי יותר קל לנתניהו לנזוף בשטייניץ מאשר ביעלון שמשיב לתוקפיו באש בלתי מבוקרת. ביבי משתדל לא להתעסק עם חשאים, או עם כאלה שמשיבים אש, לא בהכרח אש חיה, אבל קטלנית. לכן זה עבר ליעלון בשקט. הוא אילץ את ביבי להתרוצץ ולטלפן כדי להרגיע את קרי והאמריקאים, אבל ביעלון הוא לא נגע. אולי אמר לו משהו כמו "בוגי, בוגי, בוגי" וכו', בחצי חיוך סלחני של אב רחום, שבמקרה זה היה בעצם מנהיג מפוחד.

אז למה שטייניץ? כי נתניהו יכול להיות סמוך ובטוח שבו שטייניץ לא יפגע אפילו אם חייו תלויים בזה. משום שחייו (הפוליטיים) של שטייניץ באמת תלויים בביבי. לכן נתניהו יכול לעשות מה שהוא רוצה עם שטייניץ. והפעם הוא רצה להפגין שאינו חלש, והוא בחר לספק את ההוכחה באמצעות פגיעה באדם חלש ממנו.

התגובה של יעלון

איך הגיב יעלון על הביקורת של שטייניץ? "עד כמה שזכור לנו", אמר שר הביטחון המכונה "מקורביו", "יובל שטייניץ התחנן להיות שר הביטחון, אבל יש גבול לכל תעלול". אבל בזיכרון הציבורי קיימות גם התחינות של יעלון להיות רמטכ"ל לעוד שנה אחת, שנידחו. אבל אז דווקא הסתבר שאין גבול לכל תעלול. כי אחרי זה מינו אותו לשר הביטחון.

בכל פעם שאני נתקל באמירות ובתגובות של יעלון, אני מבין למה הממשלה סירבה לתחנוניו לשרת שנה נוספת כרמטכ"ל. אבל קשה להבין איך אישרו אותו כשר הביטחון. אולי גם בזה שטייניץ אשם?!