העובדים איימו - ונוהל הבטיחות בנמלים לא ייאכף

סוגיית הבטיחות עלתה בעקבות תאונה בנמל אשדוד שבה נפצע קשה אחד הנהגים ■ ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי לא ניתנה כל הנחיה כאמור

עוזי יצחקי / צילום: איל יצהר
עוזי יצחקי / צילום: איל יצהר

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי החליט להקפיא אכיפת תקנת בטיחות בנהיגה בנמלים, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית של המשרד. יצחקי קיבל את ההחלטה בלחץ ועדי העובדים בנמל שאיימו להשבית את העבודה בגלל הפגיעה בתוספת השעות הנוספות שיקבלו העובדים - אם הנוהל ייאכף. בעקבות "התקפלותו" של יצחקי שיגר יו"ר הוועד בנמל חיפה מסרון לעובדים ובו התגאה כי הוא אישית סיכם עם המנכ"ל על הקפאת אכיפת תקנות הבטיחות.

סוגיית הבטיחות בנהיגה בתוך הנמלים התעוררה לאחרונה מחדש בעקבות תאונה חזיתית שהתרחשה ב-8 באפריל בנמל אשדוד בין שני גוררי מכולות, שהם המשאיות המסיעות את המכולות בתוך שטח הנמל. בתאונה, שאירעה בשעת לילה מאוחרת, נפצע קשה אחד הנהגים. בעקבות התאונה דרש ועד העובדים בנמל לצרף עובד נוסף לכל נהג שישמש תצפיתן. הוועד נקט עיצומי פתע לאחר שהנהלת חברת נמל אשדוד דחתה את דרישתו.

אלא שהבעיה האמיתית התגלתה על ידי היועצת המשפטית של משרד התחבורה עו"ד מלי סיטון. היועצת גילתה כי שעות הנהיגה המקובלות בנמלים חורגות מהמקסימום המותר בחוק וכי החריגה עלולה לסכן את חיי העובדים: תקנה 168(א)(2) לתקנות התעבורה קובעת כי נהג רכב שמשקלו מעל 6 טון לא ינהג ברציפות יותר מ-12 שעות. בנמלים מקובל לשבץ נהגי גוררים לעבודה בשתי משמרות רצופות, שאורכן הכולל 15 או 16 שעות ביממה. מדובר בתוספת תשלום משמעותית לנהגים משום שהמשמרת השנייה מוגדרת שעות נוספות. הסידור נוח גם להנהלת הנמל שמעדיפה שהנהגים יעבוד ברציפות ולא בהפסקות.

את ההתנגדות למהלך הוביל מאיר תורג'מן, ראש ועד הטרנספורט בנמל חיפה והיו"ר הלא-רשמי של הוועדים בנמל. תורג'מן אף איים כי העבודה בנמל תופסק אם יאומץ הנוהל. לעזרתו גייסו המתנגדים שורת נימוקים כמו הטענה כי התקנה אינה חלה בנמל משום שהיא מתייחסת רק לרכב "מסחרי" או "ציבורי" בעוד שהרכבים הפועלים בתוך הנמל מוגדרים "תפעוליים". בנוסף ציינו המתנגדים כי הנמלים נהנים מפטורים מיוחדים בחוק וכי גם במקרה זה אין מקום לשנות נוהל שקיים זה עשרות שנים.

בעקבות ההתנגדות החליט יצחקי להקפיא את אכיפת התקנה, עד לעריכת בירור מעמיק של הנושא. תורג'מן בישר על החלטת יצחקי במסרון ששיגר לכלל עובדי הנמל ובו גילה כי הסיכום הושג ישירות בינו לבין מנכ"ל משרד התחבורה. "בדיון שהתקיים במשרד התחבורה בהשתתפותי ובהשתתפות מנכ"ל הנמל ומנכ"ל משרד התחבורה הגענו להסכמות שלפיהן הנמל ימשיך לעבוד בשעות נוספות כפי שעבד ב-30 השנים האחרונות, ללא שינויים וללא הגבלות, כלומר ניתן לעבוד בכל התפקידים כפי שעבדנו עד היום", כתב תורג'מן, "לפיכך מעכשיו ניתן לחזור לעבודה שעות נוספות במתכונת הרגילה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי לא ניתנה כל הנחיה כאמור.