המדינה הרחיבה ערבויות ליצואנים לעסקאות לטווח בינוני-ארוך

האוצר הגדיל את מסגרות הערבות של אשרא ובסס"ח בכ-850 מיליון דולר ■ הרחבת הערבויות עשויה לסייע ליצואנים להתמודד עם הייסוף בשקל

מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור
מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור

במשרד האוצר מאמינים שהרחבת ערבויות המדינה לביטוח עסקאות יצוא לטווח הבינוני והארוך תסייע ליצואנים בהתמודדות עם בעיית הדולר הנמוך והייסוף בשקל: היום (א') חתמה החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בוינג'ו על הרחבת כתבי הערבות לחברות אשרא ובסס"ח לביטוח סיכוני סחר חוץ, בהתאם למתווה שאושר באחרונה בוועדת הכספים של הכנסת. מתוקף המתווה, הוגדלה מסגרת הערבות של אשרא, חברה ממשלתית לביטוחי אשראי, ב-550 מיליון דולר, ומסגרת הערבות למבטחים פרטיים באמצעות החברות בסס"ח וכלל ביטוח אשראי הוגדלה בכ-300 מיליון דולר.

עד כה המבטחים הפרטיים העמידו רק ביטוחים לעסקאות קצרות טווח - של עד כשנה. החתימה היום מאפשרת מצב חדש שבו המדינה והמבטחים הפרטיים יתחלקו בסיכון הגלום בביטוח של עסקאות יצוא, כך שהמבטחים הפרטיים יישאו בכרבע מהיקפי הביטוח. לדברי בכיר באוצר, הרחבה זו תאפשר ליותר יצואנים קטנים ובינוניים לפעול בשווקים חדשים בעולם.

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר היום כי ההסכם עם בסס"ח ואשרא מהווה חלק מסדרה של יוזמות שמוביל משרדו למען סיוע ליצואנים. לדבריו, יש במהלך כדי לבטח מספר גדול של עסקאות יצוא, ובכך להקל על יצואנים בהתמודדותם בתחרות העולמית, לצד התמודדות עם מגמת התחזקות השקל אל מול הדולר.

הרחבת כתבי הערבות מגדילה את מסגרת הערבות של אשרא ל-2.7 מיליארד דולר, ועם התוספת לבסס"ח, סך מסגרת החשיפה ליצואנים מסתכמת בכ-3 מיליארד דולר. לדברי בכירים באוצר, בשנתיים האחרונות הוכפל היקף ערבויות המדינה לסחר חוץ, ובתקופה הקרובה צפויה הרחבה לכלול גם את כלל ביטוחי אשראי.

ערבויות אלה מעמידות ליצואנים הגנה במצב של אי תשלום מצד הלקוח במדינות יעד, שלרוב מהוות תנאי הכרחי לביצוע עסקה. תנאים אלה מוצבים לרוב מצד הבנקים בבואם לתת ליצואנים כלי מימון נוחים.

במשרד האוצר אמרו כי הרחבת הערבות לאשרא מהווה חלק מתוכנית רב-שנתית, שאמורה להרחיב את השימוש בערבויות המדינה לביטוח סיכוני סחר חוץ. התוכנית מבוצעת בהתאם להמלצות של ועדה שמינתה ב-2013 החשבת הכללית, והמליצה על הרחבת היקף הערבויות של המדינה באופן שישתווה לממוצע שמונהג במדינות ה-OECD.

לדברי המנכ"ל בפועל של אשרא, דודי קליין, "המהלך יאפשר לנו לגלות יותר גמישות באישור עסקאות גדולות, ולאחרונה הדרישה למימון ארוך טווח במסגרת פרויקטים בינלאומיים הפכה לנפוצה ביותר ומהווה תנאי לזכייה במכרזים".

לדברי מנכ"ל בסס"ח, דוד מילגרום, התוכנית חדשנית בקנה מידה עולמי ותהווה מודל לחיקוי במדינות אחרות.

לדברי מילגרום, עיקר הביקוש לביטוח סיכוני סחר חוץ, ניכר במקרים של עסקאות בתחום ההשקיה, התפלה והשבחת מים, תשתיות חקלאיות, תשתיות תקשורת, מוצרים ביטחוניים ואנרגיה.

תעשייני ההייטק מברכים על יציאתה לדרך של התוכנית להרחבת ביטוחי היצוא עליה הכריז היום משרד האוצר.

יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, אלישע ינאי בירך על התוכנית החדשה: "אנו מברכים על היוזמה לשילוב בין תכניות אשרא ומבטחים מסחריים. מדובר בתוכנית חדשנית ויצירתית ועל כך מלוא החופן מחמאות לשר האוצר יאיר לפיד ולחשבת הכללית מיכל עבדי. תעשיית ההייטק זקוקה כאוויר לנשימה למימון פרויקטים לטווחים ארוכים. אנו צופים כי עם השקת התכנית נראה תוכניות מימון מסחריות עד 10 שנים עם מינוף וגיבוי המדינה לביטוח עסקאות יצוא בהיקף 80 מיליון דולר לעסקה. התחרות בה אנו נתקלים בתכניות מימון מצד מתחרינו בעולם היא אגרסיבית ומקשה על קיום עסקאות".