סלינגר על הפניקס ותשלום עשרות המיליונים ללפידות: "שכר מנהלי הביטוח - לא מידתי"

הממונה על שוק ההון במשרד האוצר בשיחה עם אלי ציפורי בוועידת שוק ההון

אלי ציפורי דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
אלי ציפורי דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר שוחחה היום (ב') עם אלי ציפורי, סגן עורך "גלובס" ועורך החדשות, בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף ‏BDO‏ זיו האפט, על שכר המנהלים בענף הביטוח, דמי הניהול הגבוהים שמשלמים העובדים הלא מאורגנים ועל עסקת כלל ביטוח. ‏

‎‎אפתח בנושא שעלה לכותרות בזמן האחרון. אספנו כמה נתונים של שכר מנהלי חברות הביטוח בשנים האחרונות, והם ללא ספק שיאני השכר במשק, עקפו את הבנקאים. במשך 8 שנים גרפה קבוצה של עשרות מנהלים ב-5 חברות 1.1 מיליארד שקל, ועכשיו יש הסיפור הזה של אייל לפידות ודירקטוריון הפניקס, שמתעקש לשלם למנכ"ל שלו משהו בסביבות 10 מיליון שקל בשנה, אחרי שהוא גרף 50 מיליון בקדנציה הקודמת שלו.

‎‎‏"אני לא רוצה להתייחס למקרה ספציפי. אני לא עושה שיחות נזיפה. כתמה כללית, אני חושבת שהשכר בתחום הפיננסי הוא לא מידתי. מדיניות הממשלה הקימה מערכת פנסיה ראויה לשבח. מודל לחיקוי. גורמים שונים בעולם באים ללמוד אותו. חוקקו חוקים שמכריחים להפריש לביטוח פנסיוני. במקביל, ניתנו היתרים למספר קטן של גופים לנהל את דמי הפנסיה. אז יש ביקוש, יש היצע שהממשלה נתנה על פי שיקול דעתה, ולכן הם בעיניי גופים ציבורים לכל דבר ועניין, ולכן צריך להיות להם שכר ציבורי. היקף הנכסים גדל היום ל-1.1 טריליון, והוא יגיע ליותר מ-2 טריליון ב-2020. הרבה כסף מנוהל, הרבה רווחים, וצריך לשקול את טובת הציבור. יש לזה חשיבות רבה, ואני לא רואה אותה באה לידי ביטוי בשכר בגופים המפוקחים.

"שכר של מנהלים בגופים המפוקחים היה צריך להיות משל לממשל תאגידי, לא הייתי רואה אותם בתור הקבוצה העליונה של טבלאות השכר בארץ, ובהחלט אני מצפה מהם להיות ברמה הציבורית יותר, ולגלות אחריות חברתית. הוצאנו מדיניות תגמול שהפיקוח על הבנקים אימץ - מדיניות מאוד ברורה של איך מתגמלים מנהלים, פרמטרים של רכיב משתנה וכו', ואנחנו עומדים על כך שיעמדו בה. ‏‏

‏"במקביל, במשרד האוצר, בשבועות הקרובים, אני חושבת שאפילו בשבוע הקרוב, אמור לצאת תזכיר חוק לגבי הוצאות שכר שמעבר ל-3.5 מיליון שקל לא יוכרו לחברה כהוצאות, לצורכי מס. אני מצפה מדירקטורים לקחת במכלול השיקולים שלהם את שיקולי החברה שבעיני הם גם שיקולי הציבור".

‎‎לא נראה שהם מפנימים את המסרים האלה.

‎‎‏"למה אתה חושב כך?"

‏‎‎עובדה, הפניקס.

‎‎‏"עוד לא נגמרו העובדות".

‎‎אז נחכה ונראה. נעבור לסוגיית ביטוחי הבריאות, לרווחיות של חברות הביטוח בתחום הזה, שמהם נגזרים, דרך אגב, הבונוסים של מנהלי חברות הביטוח. אנחנו רואים צמיחה מאוד בריאה לאורך השנים. ב-2012 הניצולת הייתה קרוב ל-40% לעומת 90% בשב"נים, זה משאיר לחברות הביטוח באופן מצרפי מיליארד שקל. אתם ביחד עם ועדת גרמן מנסים לעשות מהפכה בתחום הזה. ספגתם ביקורת הן מהשב"נים, הן מחברות הביטוח. אני רוצה לדעת מה המסר של האוצר לאזרח שמבולבל מרוב רבדים?

‏"באופן כללי, זה אכן מנוע צמיחה מאוד משמעותי של חברות הביטוח שהולך וגדל. אני לא אתייחס לוועדת גרמן אבל אני אספר לכם איך היינו רוצים לראות את ענף ביטוחי הבריאות. שיעור הניצולת, שיעור הנזקים בביטוחי פרט, הוא אכן נמוך, כ-40%. תכנית העבודה שלנו היא ליצור פוליסת ביטוח אחידה. אנחנו מדברים בעיקר על ניתוחים כי הפוליסה פופולרית. אנחנו חושבים שצריכה להיות שקיפות של פוליסות ברורות פשוטות לקריאה, מובנות במה שהן נותנות לצרכן ובעלות יכולת השוואה. היינו רוצים לראות את זה דומה יותר לנושא של הביטוחים הקולקטיביים, פשוט דרישה לבוא ולעדכן את הפרמיה אחת לתקופה. פוליסה אחידה תאפשר לנו לבוא ולהציג השוואות שונות בין פוליסות שהן זהות בהגדרות שלהן, ואנחנו מאמינים שהפעולות האלה יביאו לידי הפחתה משמעותית בפרמיה. ואם גם זה לא יעזור, נפעל באופן אקטיבי ביחס לנזקים כדי להביא אותו לאזור שאנחנו חושבים שהוא נכון יותר".

‏מה זה נפעל באופן אקטיבי?

‎‎‏"אני מאמינה שהתחרות על הפרמיה תביא לשיעור נזקים יותר גבוה מ-40%. אם נראה שזה לא מביא לאותו יחס אז אנחנו נפעל באופן אקטיבי, ונקבע מה שיעור הנזקים הראוי לענף הזה".

‏ ‎‎‏"להגדיל את כוח המיקוח"

בואי נעבור לעוד מנוע צמיחה בולט של חברות הביטוח, אלו קרנות הפנסיה החדשות. הן למעשה המוצר הכי בולט בחיסכון ארוך הטווח. אנחנו רואים את דמי הניהול - למרבה הצער 50% משלמים את דמי הניהול הגבוהים ביותר. יש שונות גבוהה בין עובדים מאוגדים לחוסכים לא מוגנים. אתם מתכוונים לשנות את המצב?

‏"כוח המיקוח של הלא-מאוגדים קטן כמו כל צרכן שאינו חלק מקבוצה ברכישת שירות. המבוטחים שהם חלק מאיגוד עובדים גדול שמתמקח מקבלים את התנאים הטובים יותר. אנחנו רואים ירידה בדמי הניהול הממוצעים, מ-0.4% ב-2009 ל-0.3%. כלומר, יותר אנשים מקבלים הנחות בדמי הניהול. כ-450 אלף איש מתוך 600 אלף שמשלמים את התקרה הם לא פעילים, עברו מקום עבודה, לא מפקידים הפקדות חדשות, ולהם הייתי מציעה לאחד את החשבונות.

‏‏"דבר נוסף, צריך להגדיל את כוח המיקוח של הצרכן, ועל זה אנחנו עובדים. עד סוף החודש נוציא פירוט לדף השנתי שמגיע, דמי הניהול שהחוסך משלם מול דמי הניהול הממוצעים שנגבים בקרן שבה הוא מנוי. זה יהיה בולט יותר. נעשה גם מחשבון דמי ניהול. כל ענף הטכנולוגיה לא בא לידי ביטוי בעוצמה מספיקה בענף הביטוח והפנסיה. זה יוזיל עלויות בוודאות".

‏‏למה פסלת את עסקת כלל ביטוח לסינים?

‏"אתייחס לא לעסקה, אלא למדיניות של מתן היתרי שליטה. נעשתה עבודה מאוד מקיפה בארץ ובחו"ל, המון שעות עבודה. כשבוחנים מתן היתר שליטה בודקים את הקבוצה, הרכב, חוסן פיננסי. חשוב לנו שיהיה הרכב פשוט וברור של הקבוצה הרוכשת. את כל זה משקללים, לרבות תחרות בשוק, תרומה לכלכלה אם יש, תרומה לציבור. זה כספי ציבור, אנחנו חייבים לראות את התרומה לכספי הציבור".

‎‎בקריטריונים האלה הקבוצה לא התאימה.

‏‎‎‏"אנחנו לא נתנו היתר". ‏‎‎