"אם הפניקס יילכו נגד יאיר לפיד - הם יהיו בבעיה"

חברי דירקטוריון הפניקס החלו להגיע למשרדה של הממונה על הביטוח דורית סלינגר, לנמק את החלטתם לאשר שכר של עד 10 מיליון שקל בשנה למנכ"ל אייל לפידות ■ בכיר באוצר: "האוצר עשוי לפסול דירקטורים בחברות ביטוח"

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

במשרד האוצר מצפים כי דירקטוריון חברת הפניקס יפחית את חבילת התגמול המפנקת שאושרה לאחרונה למנכ"ל אייל לפידות, ושעלותה עשויה להסתכם בכ-41.4 מיליון שקל בשנים 2014-2017.

באוצר מאיימים כי אם החברה תמשיך בדרך בה היא הולכת עתה, בניגוד לדעת ראשי האוצר ובהם השר יאיר לפיד, "הם יהיו בבעיה גדולה", כדברי אחד מבכירי המשרד. "האוצר עשוי למצות את הסמכויות הנרחבות שיש לו לפסילת דירקטורים בחברות ביטוח", ציין.

חברי דירקטוריון הפניקס, בראשות היו"ר משה ברקת (שהודיע לאחרונה על פרישתו מהתפקיד) החלו להגיע אחד אחד למשרדה של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, כדי להסביר מדוע החליטו לאשר את השכר הגבוה, בעלות מקסימלית של עד 10 מיליון שקל לשנה (ובחלק מהשנים אף יותר).

הפגישות הללו החלו אתמול והן נמשכות גם היום ואולי אפילו מחר. מבחינת האוצר מדובר בראש ובראשונה בשליחת מסר לשוק הפיננסי כולו.

דירקטוריון הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, אישר את חבילת התגמול ללפידות, שנמנה בשנים האחרונות עם שיאני השכר במשק, לאחר שורה של ניסיונות שלא צלחו לאשר חבילות תגמול קודמות. התגמול הנוכחי צפוי לעלות לאישור בעלי המניות בחברת הביטוח על רקע שורה של התבטאויות חריפות באוצר כנגד שכר הבכירים במערכת הפיננסית, בהן של השר לפיד. על פניה, חבילת התגמול החדשה של לפידות לא עומדת בסטנדרט שבאוצר רוצים להחיל על ראשי המערכת הפיננסית.

לא יסתפקו בבדיקת הפרוצדורה

לאוצר אין בעיקרון סמכות משפטית להתערב בהחלטות דירקטוריון הפניקס בנוגע לשכר המנכ"ל.

הסמכות שלו - לטענת גורמים המעורים במבנה המשפטי של הרגולציה - נוגעת לבדיקת הפרוצדורה בה אושר השכר. אם יתברר שהייתה בעיה בפרוצדורה, ללא תלות בשורה התחתונה, לאוצר סמכות להתערב ולהורות לדירקטוריון הפניקס לפתוח בהליך מחדש, ואף לנקוט בסנקציות.

מקורבים לחברה מעריכים כי הפניקס עמדה בכל הדרישות הפרוצדורליות, בהן למשל היחס בין השכר הקבוע לשכר המשתנה בתנאי העסקת לפידות, או הסתייעות במומחים חיצוניים והשוואה לנורמות בשוק, ועוד.

באוצר, לעומת זאת, רומזים כי הרכיב הקבוע שנקבע בחבילת התגמול ללפידות, בסך של 5 מיליון שקל לשנה, גבוה ביחס לעבר ואינו עומד בהנחיות.

באוצר לא מתכוונים להתמקד רק בבדיקת הפרוצדורה, וככל הנראה "עשויים לממש את סמכותם בנוגע לפסילת דירקטורים", כפי שאמר גורם בכיר באוצר ל"גלובס". "לאוצר סמכות לפסול דירקטורים, והסמכות הזו רחבה מאוד", איים הבכיר, מאחר ש"מה שעשו בהפניקס זה 'להשתין מהמקפצה'".

על סמך מדיניות התגמול החדשה, שתועלה לאישור אסיפת בעלי המניות של הפניקס ב-30 ביוני, לפידות - משיאני השכר במשק - יזכה לשכר חודשי בעלות שנתית של 2.45 מיליון שקל, ובנוסף יקבל מדי שנה עוד תשלום קבוע של 2.55 מיליון שקל (שלא יהיה זכאי להפרשות סוציאליות). כך, מדי שנה - גם בשנים עם הפסד, לפידות יקבל שכר קבוע בעלות של לפחות 5 מיליון שקל.

כך, למרות הרעש התקשורתי הרב וקריאתו של שר האוצר לפיד להגביל את שכר הבכירים, הפניקס ממשיכה להתעלם מהרצון לרף נורמטיבי שהתווה לפיד, של שכר בעלות של עד 3.5 מיליון שקל אותו (שמעליו הוצאות השכר לא יוכרו למס, כך שהחברה תשלם יותר).

אייל לפידות
 אייל לפידות