קמפיין בקונגרס: להפסיק את התמיכה ברשות הפלסטינית

בהתנסחות נדירה בחריפותה, אומר שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, כי ישראל "מאוכזבת עמוקות" מההחלטה ■ מומחה בוושינגטון: ארה"ב הפרה הבטחתה לישראל

ברק אובמה / צלם: בלומברג
ברק אובמה / צלם: בלומברג

החלטת ממשל אובמה "לעבוד עם" הממשלה הפלסטינית החדשה, שנשענת על תמיכה של חמאס, ולהוסיף לספק לרשות הפלסטינית סיוע פיננסי, שיגיע לרמה של 440 מיליון דולר בשנת הכספים הנוכחית, גורמת מורת רוח עמוקה בירושלים ובוושינגטון. בקונגרס מתחיל לצמוח קמפיין דו-מפלגתי להפסיק את הסיוע בנימוק שהוא מנוגד, למעשה, לחוק.

על מקהלת מותחי הביקורת בוושינגטון מנצח שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, שאומר, בהתנסחות נדירה בחריפותה, כי ישראל "מאוכזבת עמוקות" מהחלטת ממשל אובמה להוסיף ולקיים יחסי עבודה עם הממשלה החדשה ברמאללה.

בפוסטינג בפייסבוק מציין השגריר, כי מדובר ב"ממשלת אחדות פלסטינית עם חמאס, ארגון טרור שנושא באחריות לרציחת מאות רבות של ישראלים, ששיגר אלפי רקטות לעבר ערים בישראל, ושמוסיף להיות מחויב להשמדת ישראל".

"לו חמאס היה משתנה, ניחא", מוסיף דרמר. "אבל חמאס לא השתנה. הוא מוסיף להיות מחויב להשמדת ישראל היום כפי שהיה מחויב להשמדתה בעבר".

"ממשלת האחדות הפלסטינית היא ממשלת טכנוקרטים שנתמכת ע"י טרוריסטים, ועובדה זו צריכה לקבוע את היחס אליה", אומר השגריר. "במשרד הקדמי (של הממשלה הפלסטינית), שחשוף לקהל, יושבים אנשים לבושים בחליפות. בחדר האחורי יושבים טרוריסטים, ולכן אסור שהעניינים ימשיכו להתנהל כרגיל".

נכון לזמן כתיבתה של הידיעה, דרמר הוא הגורם הישראלי הבכיר ביותר שביקורתו על ממשל אובמה בגין התמיכה בממשלת האחדות מתפרסמת און דה רקורד, בשמו (למעט שר התקשורת, גלעד ארדן, שהביע צער על "תמימותה" של ארה"ב ועל כניעתה לתכתיבים פלסטיניים ודיבר אף הוא און דה רקורד). כל הבעות האכזבה שיצאו אמש מירושלים מיוחסות ל"גורמים מדיניים". בשנים האחרונות לא זכור מקרה שבו שגריר ישראל בוושינגטון יצא בהתקפה בוטה כל כך נגד ממשל מכהן.

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, מביע דרמר הערכה להצהרות שהשמיעו מחוקקים בקונגרס, משתי המפלגות, נגד ממשלת אחדות שנשענת על תמיכת חמאס. ואכן, זמן קצר לאחר הודעת דוברת הסטייט דיפרטמנט, שלפיה הממשל "יוסיף לעבוד עם ממשלת אחדות פלסטינית", החלו לצאת ממשרדי מחוקקים רפובליקאים ודמוקרטים הצהרות שמביעות ביקורת על החלטת הממשל וקוראות להפסיק את הסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית.

הנה הצהרה אופיינית שיצאה מלשכתו של אריק קנטור, ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בבית-הנבחרים: "הממשל, בהתייעצות עם הקונגרס, חייב ליזום בחינה מיידית של הממשלה (הפלסטינית) החדשה. עד שיוחלט שסיוע למה שקרוי הממשלה הטכנוקרטית עולה בקנה אחד עם האינטרסים שלנו, עם עקרונותינו ועם חוקינו, חייב הממשל להשעות את הסיוע".

וצירת בית-הנבחרים ניטה לאואי, הדמוקרטית הבכירה בוועדת ההקצבות של הבית, אמרה, שכל עוד מסרב חמאס לקבל את עקרונות הקוורטט (הכרה בישראל, התנערות מטרור ואימוץ כל ההסכמים הקודמים שחתמו הפלסטינים עם ישראל), נשקפת סכנה לסיוע האמריקאי לרשות.

הצירה הרפובליקאית קיי גריינג'ר, יו"ר ועדת המשנה לסיוע חוץ שליד ועדת ההקצבות, אמרה אמש, שהסיוע לפלסטינים "שוב אינו נמצא על השולחן", והציר אד רויס, יו"ר ועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים, פרסם הודעה בזו הלשון: "בעוד ש'ממשלת האחדות' מסתרת מאחורי מסווה של בירוקרטים נטולי זהות פוליטית, ברור שהממשלה הזו נולדה רק בתמיכת החמאס... (וארגון זה) אינו שותף לשלום ולא יעד לגיטימי לקבלת סיוע".

שורה ארוכה של ארגונים יהודיים, ובהם אייפ"ק, השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון, ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, הוועד היהודי אמריקאי, הליגה נגד השמצה, ארגון ציוני אמריקה וכן הארגונים שמייצגים קהילות קונסרבטיביות ואורתודוכסיות, פרסמו אף הם הודעות בגנות ההחלטה האמריקאית להוסיף לעבוד עם הממשלה הפלסטינית. בהודעת אייפ"ק נאמר: "החוק בארה"ב ברור - אי אפשר לתת כספים לממשלה פלסטינית שבה משתתף חמאס או שלארגון יש השפעה בלתי הולמת עליה".

רוברט סאטלוף, מנהל מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תוכנית ומומחה בעל שם ביחסי ישראל - ארה"ב, כתב אמש, באתר של המכון, כי ארה"ב הפרה הבטחה מפורשת לישראל בהחליטה להוסיף לעבוד עם הממשלה ברמאללה. "אין ספק, שהממשל נתן לישראל הבטחה ספציפית שהוא לא ינהל מגעים עם ממשלה פלסטינית ש'תיתמך ע"י חמאס'", כותב סאטלוף.

לדבריו, הבטחה רחבה בסוגיה זו נתנה לישראל שרת-החוץ לשעבר, הילארי קלינטון, במאי 2011, בעקבות נאומו של אובמה על המזה"ת. הבטחה ספציפית יותר נתן לישראל שר-החוץ הנוכחי, ג'ון קרי, כחלק מאמציו להשיג עסקת שלום, אשתקד.