מושבת עטלפים במקום שוק שוקק

איך הכל התחיל:

כבר לפני כמה עשרות שנים ביקשה עיריית חדרה למצוא מקום חלופי לשוק העירוני ומגרש בשטח כשישה דונם נמצא למטרה זו. וכך, לפני כ-25 שנה הקים יזם פרטי מבנה בפינת הרחובות תרנ"א, אחד העם וירושלים בעיר, שאמור היה להפוך לשוק העירוני החדש. אבל מסיבות שונות הסוחרים לא מיהרו להגיע, והמבנה נותר נטוש והפך מוזנח. במרוצת השנים נפטר בעל הנכס והחברה נכנסה לכינוס נכסים. המבנה ניצב במרכז העיר, ולא רחוק ממנו ניצבים מבני מגורים, ולכן 'הפיל הלבן' המקומי גרר במשך שנים ארוכות התנגדויות הן בשל המראה החיצוני המוזנח והן בשל העובדה שמעת לעת הוא שימש גם מקום מגורים זמני לפולשים חסרי בית.

תיאור המבנה:

'הפיל הלבן' עומד על מגרש בשטח שישה דונם במרכז העיר. מדובר במבנה חד קומתי בהיקף של כ-3,000 מ"ר בנוי, מבטון ללא חיפוי. חזית הבניין הושלמה פחות או יותר בעת הבנייה, שהסתיימה כאמור לפני שנים רבות, אולם חלקו האחורי נותר במתווה שלד. בכל מקום ניתן עדיין לראות את זיזי הפלדה הבולטים מהבטון, לצד כתובות גרפיטי על הקירות, וזוהמה רבה בתוך המבנה. לאחרונה החלה העירייה לפנות פולשים לא חוקיים שחדרו למקום.

במהלך השנים הפך המבנה הנטוש לבית גידול של עטלפים שמונים היום מאות או אפילו אלפים, ומושכים אפילו חוקרים מהאקדמיה העוסקים בתחום.

תמונת מצב:

המבנה והקרקע עברו לכינוס נכסים שארך שנים ארוכות ורק לאחרונה הסתיים, לאחר סיבוכים שנגרמו מעיכוב ביצוע שהוגש בנוגע להעברת הבעלות לחברה שרכשה אותו - חברה פרטית בשם ריאל. מכיוון שלאף גורם אין אינטרס שהפיל הלבן יישאר כפי שהוא, קודמה תוכנית חדשה לבניית מרכז מסחרי במקום. תוכנית זו אושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחדרה כבר במהלך 2013. על פי התוכנית, מתוכנן לקום במקום מרכז מסחרי. לבניין הקיים בן המפלס היחיד תיתוסף קומה חלקית ושתי קומות חניה. את התוכנית למרכז המסחרי החדש תכנן האדריכל אבנר שר ובכוונת היזמים לצאת לשיווקו בקרוב. מעיריית חדרה נמסר כי בכוונתה להסדיר פתרונות תנועה, חניה, פריקה וטעינה ואף מתוכננת הקמתה של כיכר חדשה בכניסה מכיוון רחוב תרנ"א. הקמת המבנה החדש עתידה לפתור גם בעיה אחרת במתחם: עד כה לא התאפשר רישום בטאבו של בנייני מגורים שנבנו על החלקה המקורית שנמצאת מצפון למבנה ועם התוכנית החדשה, ובניית המרכז החדש, יוכל להיפתר גם נושא רישום המקרקעין. נדב בריח, סמנכ"ל קבוצת נוה העיר המשווקת פרויקטים באזור, מספר כי בעבר נעשו ניסיונות לשנות את ייעוד המבנה למגורים, אולם הדבר לא צלח והייעוד המסחרי הוא זה שעדיין מקודם וככל הנראה יבשיל.

אם יורשה לנו:

בשנת 2014 אין מקום למפגע שכזה במרכזה של עיר גדולה שמנסה היום לשפר את תדמיתה ולמשוך אוכלוסייה חדשה. העובדה שהליך כינוס הנכסים התעכב שנים כה ארוכות מצערת ומיותרת. בשל העובדה שמדובר בקרקע פרטית ובמבנה פרטי לא ניתן לכפות דבר על בעלי הקרקע אולם מן הראוי שבמקרים כאלו העירייה תגיע להבנות עם בית המשפט, ואולי ייקבע שימוש זמני למבנה לטובת הקהילה או יוחלט על אטימתו או לפחות על גידורו למניעת מפגעים. כל שימוש יהיה טוב יותר מאפשר פיל לבן שמכער את מרכז העיר ואף עלול לגרום לנזקים.