"כל דירה שנבנית נמכרת. הטבת המע"מ רק תגדיל הביקוש"

ראש עיריית אור עקיבא: "תוכנית המע"מ אולי תקל על הרוכשים בטווח הקצר, אבל זה לא פתרון לטווח רחוק. חייבים לטפל במחיר הקרקע"

יעקב אדרי / צילום: תמר מצפי
יעקב אדרי / צילום: תמר מצפי

יעקב אדרי כיהן כראש עיריית אור עקיבא במשך 15 שנה, עד לשנת 2003. לאחר מכן "השתדרג" ועבר לכהן כחבר כנסת (ליכוד/קדימה) ושר (בריאות/נגב גליל/עלייה), עד שבאוקטובר שעבר חזר לעמוד בראש העיר שבה הוא מתגורר כבר עשרות שנים.

"הגיע הזמן שחברי הכנסת והשרים ידברו פחות ויעשו יותר", הוא אומר על מי שישבו לצדו בכנסת ובממשלה, "בינתיים כל התוכניות עליהן הכריזו במהלך השנים לא הצליחו. תוכנית המע"מ אולי תקל על הרוכשים בטווח הקצר, אבל זה לא פתרון לטווח רחוק. חייבים לטפל במחיר הקרקע, זה המפתח למחירי הדירות הגבוהים. אין דרך אחרת ואמרתי את זה גם כשהייתי בממשלה ומעל דוכן הכנסת".

- זה שוק חופשי. מי שמגיש את ההצעה הגבוהה זוכה בקרקע.

"באור עקיבא הקבלנים הציעו מחיר לקרקע הגבוה פי שלושה ממה שהשמאי הממשלתי העריך. זה לא הגיוני. מה שצריך לעשות זה לא לקבוע מחיר מינימום לקרקע כמו המכרזים של היום, אלא לקבוע מחיר מקסימום לקרקע. לא לתת למציעים להגיש הצעות כל כך גבוהות, כשבסוף מי שמשלם על זה הם רוכשי הדירות. אפשר לבחור זוכים באמצעות הגרלות או חלוקה שונה בין המציעים. יש כל מיני פתרונות אבל זה משהו שלא עושים".

אדרי תוהה מדוע לא פנתה אליו המדינה לחתימת 'הסכם גג', כמו שזה שנחתם מול מודיעין, קרית גת וראש העין. מדובר בסבסוד פיתוח על ידי משרד האוצר, במקביל לשיווק דירות במתחמים שנועדו לאלפי דירות.

אדרי: "יש לנו תוכניות לבניית עוד כ-7,000 יחידות דיור בשנים הקרובות בעיר, במערב, במזרח ובדרום. אור עקיבא נמצאת במרכז הארץ, עם תוכניות נרחבות לבנייה. כבר פניתי לשר האוצר בנושא הזה אבל בינתיים אין התקדמות. היקף גדול כל כך של יחידות דיור מחייב עזרה מהמדינה למוסדות ציבור, חינוך, תעשייה ועוד. היום אנחנו לא מקבלים סיוע מספק".

אבל לא רק מחירי הקרקע וסבסוד התשתיות הם הבעיה. דרישה לבניית חניונים תת קרקעיים בפרויקטים השונים, למשל, מובילה מיד להוצאות בנייה גדולות יותר ולמחירי דירות גבוהים יותר.

לדברי אדרי, "אני נלחם נגד הדבר זה. חניונים תת קרקעיים רק מייקרים את הבנייה. זה הוביל למחירים לא נורמליים במכרזים האחרונים. במכרזים הבאים לא תהיה דרישה שכזו, גם בגלל המחיר וגם בגלל העובדה שיש בעיר בעיה של מי תהום וחפירת חניונים תת קרקעיים הופכת ליקרה עוד יותר. לא אסכים לזה ואפשר לבנות גם חניונים מעל הקרקע".

- החזר המע"מ למי שרוכש דירה ראשונה חדשה יזרים הרבה ביקושים לעיר כמו אור עקיבא.

"יש ביקוש קשיח לדירות באור עקיבא. אין דירות במלאי וכל דירה שנבנית נמכרת. אני חושב שהטבת המע"מ רק תגדיל את הביקוש עוד יותר, כי המחירים בעיר נמצאים ברף של ההטבה. לכן, צריך לבנות עוד דירות בעיר ואני מנצל את כל מערכת הקשרים הענפה שלי מימי הכנסת והממשלה כדי לקדם את העיר".