מחפשים אג"ח מסוכנות אך מתגמלות? יש לנו הצעה עבורכם

בלאומי שוקי הון ממליצים להשקיע באג"ח של חברת הזיקוק היוונית Hellenic Petroleum, לבעלי פרופיל סיכון בינוני-גבוה ■ האיגרת אינה מדורגת, וכמו כן, ללא קשר ליציבות החברה עצמה, יש להתייחס להשפעות המקרו

חברת הזיקוק היוונית Hellenic / צילום: רויטרס
חברת הזיקוק היוונית Hellenic / צילום: רויטרס

חברת הזיקוק היוונית Hellenic Petroleum (סימול באתונה: ELPE) נסחרת בשווי של 1.86 מיליארד אירו, ובאחרונה הנפיקה, דרך חברת המימון הבריטית שלה, אג"ח דולריות לשנתיים. הפירעון הסופי של האג"ח הוא בדצמבר 2017 והאיגרת תישא קופון קבוע של 8.5%. האג"ח אינה מדורגת.

הלניק היא חברת זיקוק ושיווק הנפט הגדולה ביוון, המפעילה 3 מתוך 4 בתי זיקוק במדינה, שמהווים כ-73% מיכולת הזיקוק בה. בנוסף יש לה בית זיקוק נוסף במקדוניה, שם היא מכסה 85% מהשוק. החברה מעסיקה כ-3,000 עובדים ומפעילה כ-1,300 תחנות דלק ביוון וכ-350 תחנות במדינות אחרות בבלקן ובמזרח אירופה. מגזרי פעילות נוספים של החברה הם הפטרוכימיקלים, חיפושי נפט וגז ופיתוח תשתיות.

לאחר תהליך הפרטה, כ-35.5% ממניות החברה נמצאות בבעלות המדינה. בעלת המניות העיקרית בה היא חברת ההחזקות POIH של אחת המשפחות העשירות במדינה, משפחת Latsis, שמחזיקה ב-41%.

החברה מרחיבה את פעילותה ביוון ובמדינות הבלקן, ומשקיעה בשוק הצומח של הגז הטבעי באמצעות חברת הגז היוונית DEPA, שבה היא מחזיקה כ-35%.

המשבר ביוון לא פסח על הלניק: ב-2009 היא רשמה ירידה של 33% בהכנסות לעומת 2008, אך מאז היא רושמת עלייה שנתית עקבית של כ-16% בהכנסות בממוצע. ב-2012 נרשמו הכנסות של 10.5 מיליארד אירו - עלייה של כ-12.5% ביחס ל-2011.

הרווח התפעולי ירד ב-2012 בכ-32%, ל-120 מיליון אירו; והרווח הנקי ירד ב-26%, ל-84 מיליון אירו, בעיקר בשל הוצאה חד-פעמית. החברה רשמה תזרים מזומנים שוטף של כ-524 מיליון אירו - ירידה של כ-35% מ-2011, בעיקר בשל שינויי מלאים.

לחברה יחס חוב נטו לרווח תפעולי מתוקנן של 6.23 ויחס כיסוי ריבית של 4.46, ובכוונתה לשפר את יחסי החוב השנה.

ההשקעה באג"ח מומלצת ומיועדת לבעלי פרופיל סיכון בינוני-גבוה. האיגרת כאמור אינה מדורגת, וכמו כן, ללא קשר ליציבות החברה עצמה, יש להתייחס להשפעות המקרו, שיכולות להמשיך להיות מאתגרות בשל החשיפה לסביבה הגיאוגרפית שבה היא פועלת.

עופר הלל, ראש דסק מחקר בנקאות פרטית ובינלאומית, לאומי שוקי הון

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם