מדינת העבדים

ישראל מעסיקה פי 7 יותר עובדי קבלן מכל מדינה אחרת

חגי מטר / צילום: אוריה תדמור
חגי מטר / צילום: אוריה תדמור

מבין כל הדברים הבזויים שיש לנו במדינה, יש אחד שמחניק מסרחון - חברות קבלן. ביום רביעי הקרוב יש הזדמנות לנבחרינו לבטל את העוול הזה ולהצביע בעד החוק להעסקה ישירה.

כמה מספרים ונתונים

בישראל פי שבעה עובדי קבלן לעומת המדינות המפותחות, בהתאמה לגודל האוכלוסייה. 1,300 חברות קבלן מעסיקות כ- 350,000 עובדי קבלן במגזר הציבורי בלבד. בינם גם מורים, רופאים, עובדים סוציאלים, עובדי עיריות, חברות ממשלתיות ועוד. הקואליציה להעסקה ישירה החתימה 62 חברי כנסת (מכל המפלגות מלבד יש עתיד) בעד החוק שיחייב העסקה ישירה במגזר הציבורי. ב- 18.6 נדע מי מהם באמת יעמוד במילתו ויצביע בעד החוק.

במערכת החינוך יש 38,100 עובדי קבלן. קרוב למחצית מהם מורי קבלן שמלמדים את הילד שלך במשך השנה, מפוטרים באוגוסט כדי לחסוך דמי הבראה וחוזרים בספטמבר. שר החינוך הצהיר במרץ 2013 שתוך שנתיים לא יהיו מורי קבלן, אבל הכיוון בדיוק הפוך. איך אומרים ביש עתיד - הציבור מטומטם, כי המורים שלו עובדי קבלן. בסבא וסבתא שלנו, בנוער בסיכון ובחולי סרטן מטפלים 128,500 עובדי קבלן בתחומי הרווחה והבריאות. המספרים האלה גדלים בקצב כל כך מהיר, שכנראה עד כתיבת שורות אלה נוספו עוד כמה מאות. במילים אחרות, את ואתה יכולים להיות הבאים בתור.

מה יש לכם להגיד להגנתכם, נערי האוצר היקרים?

"העסקה קבלנית מוזילה עלויות". בואו נדבר על שקלים. בואו נחשב את חייו של עובד קבלן על כף המאזניים כאילו הוא סחורה, כאילו הוא סעיף תקציבי בפס ייצור. האם עובד קבלן מוזיל עלויות למדינה? ההגיון אומר שהמדינה חוסכת על עובד הקבלן. תכלס יש כאן חסכון של 10%-30%, אבל החסכון הולך לחברת הקבלן.

כלומר המדינה לא מרוויחה ולא חוסכת כלום. אבל עזבו הגיון וניחושים, מה לגבי מחקרים? ממשלות ישראל לדורותיהן מעולם לא בצעו הערכה האם העסקה קבלנית משתלמת. מרכז המחקר והמידע של הכנסת דווקא בדק ומצא בשנת 2007 - העסקה קבלנית לא חוסכת למדינה כסף, ולפעמים אפילו בזבזנית. מחקרים בחו"ל מראים מגוון מסקנות, חלקן מחזקות וחלקן מחלישות את תיאורית החסכון.

"המדינה לא יודעת לנהל כוח אדם, לא אמורה להתעסק עם עובדים - זה סתם בזבוז משאבים". נהדר, מדינה שיודעת להפציץ את איראן, אבל לא יודעת לנהל עובדי ניקיון. הכל עניין של רצון, כמו שלימד אותנו חוזה המדינה.

"אכיפה ופיקוח על חברות הקבלן מספיקה". בתור סטודנט היה לי הכבוד לעבוד בשתי חברות קבלן שהחסירו ממני אלפי ₪ שהיו מגיעים לי על פי חוק - מהלנת שכר, קנסות, שעות נוספות ללא תוספת, ויחס פטרוני ומאיים מהבוס. אותה מדינה שבדיוק סיימתי לשרת אותה כלוחם, לא ממש אכפה את החוק. כך עמדתי לבד מול מחלקה משפטית משומנת של חברת הקבלן, שפורטת על מיתרי החוק כמו דיויד ברוזה על גיטרה.

"צריך גמישות ניהולית - קשה לנהל מערכת עם עובדים בעלי זכויות". המדינה שופכת את המים עם התינוק - כדי להרוג את העבודה המאורגנת, היא על הדרך רומסת זכויות עובדים מוחלשים - שוללת תשלומי פנסיה, שעות נוספות ואפילו מונעת ימי מחלה.

אפשר לדמיין מה עובר על עובד קבלן עם "ותק" של 10 שנים, שלא יודע את זכויותיו ולא מעז לדרוש אותן.

"התאגדות עובדים מזיקה למשק". עובד קבלן שמנסה להקים ועד, יודע שהוא עף הביתה באותו יום. לכן דווקא הם לא זוכים להגנה, דווקא במקום שהכי צריך ועד - שם יש קושי בהקמתו. הועדים החזקים הוציאו שם רע לועדי עובדים. צריך להפריד בין דעתנו על ועד מושחת בנמל אשדוד, לבין הצורך בועד עובדים שיגן על החלשים שבעובדים.

"השוק חופשי, עובד לא מרוצה יכול לחפש עבודה אחרת". מעולה, שוק חופשי עובד לשני הכיוונים, לא? אז אם אתה מעסיק שמעוניין בעובד - פשוט תעסיק אותו. יש למדינה את החופש להעסיק ישירות את מי שהיא רוצה.

סחר בבני אדם

חייבים להודות שאמנם היחס לעובדי הקבלן טוב יותר מהיחס לעבדים שיובאו מאפריקה במאה ה-16. ובכל זאת, יש צד קונה (מעביד), צד מוכר (חברת קבלן), ויש סחורה (בן-אדם. עובד). איך שלא נסובב את זה, המוצר שחברת הקבלן מספקת הוא בן-אדם ולא עבודה. אמנם לא קונים את האדם עצמו 24/7, אלא רק את שעות העבודה שלו, אבל זה המוצר ואין כאן אפילו טיפה של בושה.

יבוא יום והילדים שלנו ידעו שחברות הקבלן היו נקודה שחורה בהיסטוריה. את היום הזה צריך לקרב, והצעד הראשון שלו הוא העברת החוק להעסקה ישירה.

(הנתונים מהלמ"ס)