היעד הראשון של ר"מ הודו: 2 טריליון דולר שמוסתרים בחו"ל

נרנדרה מודי מינה צוות חקירה כדי למצוא את הנכסים האלה, שלא דווחו לרשויות, ולהשיבם להודו ■ לפי דוח של ארגון המחקר GFI, הודו דורגה שלישית בכמות הכסף שהועבר לחו"ל ב-2011, אחרי סין ורוסיה

נרנדרה מודי / צילום: רויטרס
נרנדרה מודי / צילום: רויטרס

ראש ממשלתה החדש של הודו, נרנדרה מודי, לא בזבז זמן רב: אחת ההחלטות שהוא קיבל ביומו הראשון במשרד הייתה לתעדף איתור של מיליארדי דולרים של אזרחים הודים שמוחזקים בחו"ל כדי להימנע מתשלום מסים. בתוך יממה מהשבעתו ב-26 במאי, מודי הקים צוות חקירה של שופטים לשעבר ורגולטורים בהווה כדי למצוא את הנכסים המוסתרים הללו, ולהחזירם להודו. לפי כמה אומדנים מדובר על 2 טריליון דולר, יותר מן התמ"ג השנתי של הודו.

"זה ישלח מסר חזק וברור לכל מעלימי המס", אמר ארון קומאר, מחבר הספר "הכלכלה השחורה בהודו" ופרופסור לכלכלה באוניברסיטת נהרו בניו דלהי, שחישב את הנתון של 2 טריליון דולר. "בהודו היה תמיד העדר של כוח רצון פוליטי, ואני מקווה שהפעם זה יהיה אחרת".

הודו מצטרפת בכך למדינות כמו ארה"ב ובריטניה שפועלות נגד עשירים שאינם מדווחים על כספים שהם מחזיקים בחו"ל. הודו דורגה שלישית בכמות הכסף שהועבר לחו"ל ב-2011, אחרי סין ורוסיה, לפי דוח מהשנה שעברה של "יושרה פיננסית עולמית" (GFI), ארגון מחקר מוושינגטון. לפי הארגון הזה, יחידים בעלי הון וחברות פרטיות הם הגורמים העיקריים שמעבירים כספים לחו"ל באופן לא חוקי.

כמה כסף יוצא?

הכלכלה השלישית בגודלה באסיה מגלגלת 60 טריליון רופי (טריליון דולר) מהמגזר הפורמלי שלה, המערכת הפיננסית, וכמעט 6 טריליון רופי מתוכם מועברים אל מחוץ למדינה, לפי פרופסור קומאר, שניתח מחקרים עצמאיים ונתונים של הבנק העולמי וקרן המטבע על סחר החוץ של הודו. האומדן של 2 טריליון דולר הוא אומדן כמות הכסף שהודים מחזיקים כעת בצורה בלתי חוקית בחו"ל בלי לדווח עליו.

תקבולי המס מהכספים הללו עשויים לעלות על 600 מיליארד דולר, בהתבסס על שיעור מס של 30% בתוספת קנסות, אומר קומאר. זהו סכום גדול פי שישה מגיוסי ההון שהממשלה מעריכה שתזדקק להם השנה כדי לממן את הוצאותיה. הגירעון התקציבי ההודי יתרחב השנה לשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין), כתוצאה מכך שיחס המסים לתמ"ג ההודי הוא נמוך במיוחד, לפי סקירה של קרן המטבע מ-29 במאי.

האומדנים לגבי ההון השחור בהודו אינם אחידים. לפי נתוני GFI, אזרחים הודים העבירו ב-2011 644 מיליארד דולר למקלטי מס בחו"ל. מפלגתו של ראש הממשלה מודי, BJP, מסרה בדו"ח מאותה שנה שאזרחים הודים מסתירים 250 מיליארד דולר, 20% מהתמ"ג ההודי באותה שנה, בשווייץ לבדה.

הממשלה מגדירה הון שחור כנכסים שלא דווחו לרשויות בזמן שהם נוצרו או לא דווחו במהלך החזקתם. חלק גדול מהם מומר לזהב שמוחזק על ידי משקי הבית בהודו. אזרחי הודו רשאים להחזיק חשבונות בבנקים בחו"ל כל עוד הם מדווחים עליהם ומשלמים מסים עליהם.

לא משימה קלה

צוות המשימה שהקים מודי, שהוקם בעקבות צו שהוציא בית המשפט העליון במדינה, יתמקד בהון השחור שמוחזק בחשבונות אוף-שור (בחו"ל). "ההון השחור במדינה עצמה קל יותר לאיתור בהשוואה לחו"ל", אמר קומאר. "חקירת ההון שהוברח לחו"ל היא דרך נוחה להסיט את תשומת לב הציבור מטיפול בבעיה הגדולה יותר של כסף שחור במדינה".

אשוטוש קומאר מישרה, המנכ"ל החדש של ארגון טרנספרנסי אינטרנשיונל הודו, שמתעד שחיתות פוליטית ותאגידית, אומר שהחזרת ההון השחור להודו לא תהיה משימה קלה. הודו תצטרך להעלות את הנושא בפורומים בינלאומיים, וללחוץ על בנקים זרים לחשוף מידע על לקוחות הודים שלהם. "הבעיה של ההון השחור לא יכולה להיפתר ביום אחד. העדר של יישום ראוי טרפד את כל היוזמות של הרצון הטוב שהיו עד כה", אמר מישרה.