"אלמה לייזרס תרכז פעילותנו בתחום המכשור הרפואי ותונפק"

המנכ"ל של פוסון פארמה הסינית שרכשה את אלמה: "מבצעים בדיקות נאותות לחברות בישראל"

פרנק פ. יאו / צילום: תמר מצפי
פרנק פ. יאו / צילום: תמר מצפי

חברת פוסון פארמה נערכת לבצע בישראל "בליץ" של רכישות בתחום המכשור הרפואי. פוסון פארמה רכשה לפני כשנה את אלמה לייזרס לפי שווי של 240 מיליון דולר.

"אולי יום אחד החברה תהיה רק 'אלמה', והיא תרכז מישראל את פעילות פוסון פארמה בתחום המכשור הרפואי", מסביר פרנק פ. יאו, מנכ"ל פוסון פארמה, "כבר התחלנו לבצע בדיקות נאותות לכמה חברות מכשור רפואי בישראל".

פוסון פארמה היא אחת מחברות הפארמה הענקיות בסין. החברה משלבת שירותי פיתוח, ייצור ושיווק תרופות בדגש על גנריקה, ביו-סימילר, אבחון ושירותי בריאות.

פוסון היא חלק מתאגיד הענק "קבוצת פוסון", שהוקם ב-1992 על ידי ארבעה סטודנטים. בשנים האחרונות ביצע התאגיד כמה רכישות גדולות בחו"ל, לרבות קבוצת קלאב מד.

סין חדשנית בתחום הייצור

לדברי יאו: "סין היא חדשנית, אבל משום שהייתה כל השנים גורם מוטה ייצור, היא חדשנית יותר בפיתוח שיטות ייצור, ופחות במוצרים עצמם. יש לנו גם אקדמיה תוססת עם מכוני מחקר יישומי, אבל שני הקצוות הללו לא נפגשים, וכאן אנחנו צריכים את הרכישות בחוץ, בין היתר בישראל".

אבל לא רק. בארה"ב, למשל, השקיעה פוסון 22.5 מיליון דולר בחברת Saladax שמפתחת ערכות אבחון לשיפור ההתאמה האישית של תרופות, וכן יצרה שת"פ בפיתוח מוצרים עם חברת אבחון השחפת אוקספורד אימיונוטק הבריטית, אותה הובילה בהמשך להנפקה בנאסד"ק. בנוסף השקיעה פוסון בשתי חברות בתחום התרופות.

"השת"פ הקלאסי שלנו הוא שאנחנו משקיעים בפיתוח מוצרים של הסטארט-אפ שרלוונטיים לסין, ואנחנו משיקים אותם בסין על חשבוננו, בשוק בו אנחנו מבינים, ולהם יש את הזכויות לשיווקו בכל שאר העולם", הוא אומר.

לדבריו, פוסון יכולה לפתוח דלתות לביצוע ניסויים קליניים בסין ולהשגת אישורי שיווק בסין, בקלות ובזול יחסית.

- אתם לא מעוניינים כרגע בזכויות השיווק של המוצרים ליתר העולם?

יאו: "זה יעד לשלב מאוחר יותר, כשבשלב הראשון התחרות העיקרית שלנו היא בתוך סין. בהמשך, אולי נרכוש את מלוא הזכויות. אולי נרכוש את כל החברה, אולי נלך יד ביד להשתלט על השוק הבינלאומי. כך או כך, אנחנו מעוניינים במערכת יחסית ארוכת טווח. אנחנו משקיעים אסטרטגיים ולא פיננסיים.

"לא אשקיע בחברה שרוצה בטווח הקרוב להימכר לצד שלישי. אם היזם מחפש את האקזיט, אני מעדיף כבר לקנות ממנו את כל החברה. מצד שני, אין לנו כוונה לשאוב מכם את הטכנולוגיה ואת מרכזי הפיתוח לסין. לא נשתלט על הפעילות נגד רצון החברה - אנחנו בונים מערכות יחסים. אגב, משקיעים אחרים בסין כן מחפשים השקעות פיננסיות דווקא - אנחנו לא מקשה אחת".

- מה צפוי לאלמה לייזרס, מלבד הפיכתה לזרוע המכשור הרפואי שלכם?

"בשנה הראשונה היינו בתקופה של הרצת הפעילות המשותפת. אנחנו חדשים מאוד לישראלים והם חדשים לנו. כמו כן, סביב התקופה שקנינו את אלמה היו שינויים בשוק האסתטיקה, חברות התמזגו ולומניס הישראלית יצאה ל-IPO. היינו צריכים לחשוב מחדש מה היתרונות שלנו בשוק המשתנה, וכעת אנחנו חושבים שעלינו להיכנס לשוק הניתוחים הרפואיים באמצעות לייזר, בנוסף לשוק האסתטיקה.

"אנחנו סומכים על הצוות בראשות זיו קרני ועל יכולת החדשנות שלהם, אך גם מחפשים טכנולוגיות חדשות", הוא אומר.

דניאל כהן מונה לראש המשרד הישראלי של פוסון פארמה אשר מחפש אחר הטכנולוגיות החדשות, בלייזרים בפרט ובמכשור רפואי בכלל.

"גורם דומיננטי בכלכלת העולם"

בכוונת אלמה לייזרס להקים בתוך בתי החולים בסין מרכזי רפואה אסתטית, כדי להתחיל בשיתוף פעולה עם בתי החולים, שעשוי לצמוח בהמשך גם לתחום הניתוחי. במקביל, החברה שכרה אנשי מכירות חדשות בארה"ב. "אם כל התוכניות שלנו לגבי אלמה יצליחו, נוכל להנפיק אותה בבורסה ועובדיה יוכלו סוף סוף לממש את האופציות שלהם. אני מעריך שזה יכול לקרות תוך ארבע שנים בערך", אומר יאו.

הוא מסביר כי הסינים, ובעיקר אלה משנגחאי, מאוד אוהבים את היהודים. "יש לנו ארבעה בתי כנסת בעיר אחת. את מכירה עוד מקום כזה חוץ לישראל? אולי בארה"ב, נניח בניו יורק, אבל זה בטח נדיר".

את המימון של פוסון ברכישת אלמה לייזרס הוביל בנק HSBC. מייקל ישראל, מנכ"ל HSBC ישראל, מסביר כי "זו הפעם הראשונה שגוף בסין רוכש חברת ביומד ישראלית בכזה סדר גודל".

ישראל מוסיף כי "פוסון היא לקוח של HSBC בסין, שם אנחנו הבנק הזר הגדול ביותר, וגם כאן בישראל. אני מאוד מקווה שהם אמנם ימשיכו לבצע רכישות בישראל, כפי שהצהירו. סין הופכת להיות גורם יותר ויותר דומיננטי בכלכלה העולמית".