לפיד: דח"צים יחליטו לגבי שכר בכירים במגזר הפיננסי

שר האוצר חתם על תקנות להסדרת ההצבעות באסיפות כלליות של מוסדיים, אשר מקנות השפעה רבה להצבעת הדירקטורים החיצוניים על פני המלצת חברה מייעצת

שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

שר האוצר יאיר לפיד חתם היום (ב') על תקנות שמסדירות את אופן הצבעתם של הגופים המוסדיים באסיפות כלליות. מטרת התקנות היא לייעל את פעילות הגופים המוסדיים באסיפות כלליות, ולוודא כי השתתפותם היא בעלת ערך ושומרת על האינטרס הציבורי ועל זכויות החוסכים.

התקנות מתייחסות לפוטנציאל לניגוד עניינים כאשר גוף מוסדי אחד מצביע עבור מדיניות תגמול ומשכורות של גוף מוסדי אחר, לרבות בנק. התקנות קובעות כי ההחלטה לגבי אופן ההצבעה במקרים אלה תתקבל רק על-ידי הדירקטורים החיצוניים שחברים בוועדת ההשקעות. בכך התקנות מקנות השפעה רבה להצבעת הדירקטורים החיצוניים על פני המלצת חברה מייעצת.

כמו כן, התקנות מפחיתות את מספר האסיפות בהם יחויבו הגופים להשתתף. בכך התקנות מאזנות בין הצורך להקטין את מספר האסיפות שהגופים משתתפים בהן, במיוחד בנושאים בהם הם אינם יכולים להשפיע, לבין הצורך והמחויבות להצביע בנושאים בהם בעל השליטה אינו זכאי להצביע, כך שיכולת ההחלטה בהצבעות נתונה בידיהם. מדובר למשל בעסקאות בעלי עניין, תגמול בכירים ומינוי דירקטורים חיצוניים.

בנוסף, נקבעו הוראות שונות ביחס להתקשרות של גוף מוסדי עם חברה מייעצת. הוראות אלה מוודאות כי חברות מייעצות פועלות בסטנדרטים ונורמות ראויות, כפי שמקובל בשווקים מפותחים.

שר האוצר, יאיר לפיד: "מטרת התקנות היא להסדיר באופן ברור את מדיניות התגמול באסיפות הכלליות כדי למנוע את המשך השתוללות שכר הבכירים. נמשיך לוודא שפעילות התגמול לא פוגעת באינטרסים ציבוריים ובזכויות החוסכים".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר: "ההסדרה מהווה צעד נוסף בהגברת האחריות של גופים מוסדיים על ההתנהלות בשוק ההון הישראלי. התקנות מטילות על הגופים אחריות כבדה במקום בו הם יכולים להשפיע באופן מהותי על תוצאות ההצבעה, ומעצימות את תפקידם של דירקטורים כשומרי הסף ושמירת אינטרס הציבור".