"יש חסמים שמונעים מבנק שלם לעבוד בטכנולוגיית הענן"

בפאנל שעסק בהשפעת החדשנות הטכנולוגית על ניהול הבנקים, דיברו המשתתפים על קיצור המרחק לבנק, ש"הולך היום עם הלקוח לכל מקום" ■ עם זאת, הם מודים כי בנושא החדשנות, "הבנק אינו ולא יהיה גוגל"

פאנל חדשנות טכנולוגית / צילום: איל יצהר
פאנל חדשנות טכנולוגית / צילום: איל יצהר

במושב חדשנות טכנולוגית כמחוללת חדשנות עסקית בוועידת שוק ההון של גלובס בשיתוף BDO זיו-האפט, שנערכה ביום שני האחרון, ניסו המנחים, רו"ח ירון פלד, שותף ומנהל חברת הייעוץ הניהולי וקבוצת ייעוץ וביקורת מערכות מידע, BDO זיו האפט, ורו"ח טל דולב, שותף ומנהל מחלקת מערכות מידע ב-BDO זיו האפט, לבדוק עם המשתתפים כיצד הטכנולוגיות החדשות משפיעות על ניהול הבנק.

"ה-IT הולך ועובר מתפקיד המאפשר לתפקיד היוזם והמניע של מוצרים ותהליכים עסקיים, ובשנים האחרונות הנהלת ה-IT מהווה חלק אינטגרלי ודומיננטי בהנהלת הארגון, במקביל להידוק הקשר בין הצד העסקי לבין הטכנולוגי", אומר פלד.

"הפקדת צ'קים בסלולר, עוזר אישי, שיחות וידיאו עם הבנקאי האישי דרך הנייד, סניפי בנק מרוחקים שבהם הלקוח מבצע שיחות וידיאו עם הבנקאי והרחבת ערוצי התקשורת לאפליקציות בנייד - כל אלה הם רק חלק מהחידושים שהגיעו בשנים האחרונות מהבנקים בארץ לציבור הלקוחות", אומר דולב.

לדבריו, "המכנה המשותף של חידושים אלו, מעבר להיותם טכנולוגיים, הוא קיצור המרחק בין הבנק ללקוח, וצמצום הצורך של הלקוח להגיע לבנק, או במילים אחרות, הבנק הולך עם הלקוח לכל מקום שבו הלקוח נמצא".

לדברי צביקה נגן, משנה למנכ"ל, מנהל חטיבת הטכנולוגיה, בנק הפועלים, "אנחנו מגדירים את חטיבת הטכנולוגיה כאחד היתרונות של בנק הפועלים. היא עובדת בצמוד עם הגורמים העסקיים. אחד הצעדים הראשונים שעשיתי כשהגעתי לתפקיד הנוכחי שלי, היה להקים יחידה שעובדת על הקשר בין חטיבות הטכנולוגיות לחטיבות העסקיות. מדובר בגוף שמבין את צורכי הבנק ומאפשר להפוך אותם לפתרונות טכנולוגיים.

"בתוך החטיבה בבנק הפועלים אנחנו עושים כל שנה תחרות יזמות, שבה אנשי החטיבה באים עם רעיונות עסקיים. בסוף, בחלק מהרעיונות אנחנו משתמשים בבנק", אומר נגן.

נגן מספר: "הקמתי בתוך החטיבה מחלקה של טופ-טאלנטים טכנולוגיים, שזה האנשים הכי איכותיים מתוך החטיבה, ובנינו גם סוג של סיירת שיושבת עם הגורמים העסקיים, במטרה למצוא פתרונות פורצי דרך. מובן שאנחנו רואים אילו טכנולוגיות הולכות להגיע, ואנחנו יכולים להגיד איך ישפיעו ענן וביג-דאטה, או איום סייבר".

"לייצר התלהבות אצל העובדים"

לדברי נגן, "החוכמה היא לייצר התלהבות ושיתוף אצל העובדים, וגם למקד זאת בתחומים שאנחנו רוצים, כמו שוק ההון או מובייל". הוא מוסיף, כי "בנושא החדשנות, הבנק הוא לא גוגל והוא לא יהיה גוגל. הטכנולוגיה מניעה את עולם הבנקאות. כל תהליך החדשנות בא להתמקד בכך שהלקוח יהיה יותר מרוצה".

לשאלה האם הוא רואה בנק שלם עובד באמצעות טכנולוגיית ענן, השיב נגן, כי "מודל הענן הוא משהו שהבנקים יגיעו אליו, אבל יש חסמים שמונעים מבנק שלם לעבוד בענן. למשל, רמת הזמינות שהספקים של העננים מתחייבים אליה לא מספיקה. להעביר את מערכות הליבה לעבוד בענן לא תהיה חוויה קלה או מהירה.

"מה שייצא לענן יכול להיות נושא אחסון של פרטי לקוחות. הבעיה שאני לא חושב שהנושא הזה סגור מספיק מבחינת אבטחה. אני לא הייתי רוצה שהפרטים של הלקוחות שלי יהיו שם. שירותים חדשים שהבנק מציע אפשר לנסות קודם כל בענן".

לדברי דן ירושלמי, סמנכ"ל, ראש חטיבת לאומי טכנולוגיות, בנק לאומי, "היום יש בנקים בעולם שמאחסנים נתוני לקוח על עננים ציבוריים. כמעט שאין התקפות עליהם, לעומת התקפות עלינו. הנתונים מעורבבים עם עוד בנקים, הם בנויים במבנה שקשה להבין אותו וחלק מהנתונים מוצפנים. אני חושב שכולם בסוף יגיעו לענן".

"להתאים את הפיקדון ללקוח"

האם כיום מצליחים בבנקים לייצר ערך עסקי משימוש בביג-דאטה? לדברי אילה חכים, CIO הבנק ומנכ"לית חטיבת הטכנולוגיה, מזרחי טפחות, "אחד הדברים שיש בביג-באטה זו האפשרות להתאים מוצרים ברמה יותר אישית ללקוחות, במקום שכל הלקוחות יקבלו אותו פיקדון".

מיכל מרכוס, מנהלת אגף המחשוב, בנק ירושלים, מספרת ש"גם אצלנו יש את נושא החדשנות. אנחנו באים לייצר דברים שנותנים ערך עסקי לבנק. אנחנו נשתמש בהם רק במקומות שייתנו מאיץ עסקי לבנק. אנחנו לא נמצאים בחדשנות רק לשם החדשנות".

עוד אומרת מרכוס, כי "בנק ירושלים עבר שינוי משמעותי כשביצע את השינוי מבנק משכנתאות לבנק עו"ש. זה יצר שינויים גם במחלקת ה-IT אצלנו".

מרכוס מספרת גם על חידושים אצלה בבנק. "הבנק הקים עמדות וידיאו בצמוד לסניפים רגילים לקבלת שירות. הן פתוחות גם בשעות שהסניפים הרגילים לא פעילים. הלקוחות הבוגרים וגם הצעירים מקבלים את נושא סניפי הווידיאו מאוד יפה".

עוד מספרת מרכוס: "השקנו לאחרונה שירות מתן הצעת אשראי דרך האינטרנט ללקוח מזדמן שאינו לקוח הבנק. כל נושא סניפי הווידיאו ופתיחת חשבונות באינטרנט הוא דבר שיש לו עלויות נמוכות יותר מפתיחת סניפים פיזיים".

חכים נשאלה כיצד מפתחים בבנקים כוח אדם שיחשוב במונחים מודרניים, על רקע התדמית של כוח האדם השמרני בבנקים, שהתחלופה בו לא גבוהה. לדבריה, "לוותיקים יש לפחות יתרון אחד, שהוא הבנה עסקית. הם עושים את זה כבר 30 שנה. הארגון צריך להבין שאם הוא רוצה עובד עם ידע עתיר שנים ושגם יבין בטכנולוגיה, הוא צריך לדאוג להעשרה טכנולוגית".

"חדשנות לא עובדת עם בירוקרטיה"

ירושלמי נשאל האם יש בבנק תהליך מאורגן של חדשנות טכנולוגית ואיתור ייזום של טכנולוגיות חדשות. לדבריו, "בדיוק חזרתי מישיבת הנהלה שעסקה אם צריך לקבוע תקציב לחדשנות או לייצר את זה מתהליך התייעלות בארגון. חדשנות לא צריכה להיכנס לתוך המיינסטרים, כי אז אתה עוצר את החדשנות.

בחדשנות 20% מצליחים ו-80% נכשלים. אתה צריך שהמצליחים יעזרו לך לקחת את הארגון למקום אחר. החדשנות עוזרת לארגון לזוז בקצב מהיר יותר. מי שיודע לחבר את העסק לטכנולוגיה הוא זה שינצח".

עוד מספר ירושלמי, "השקנו את לאומי-טק לפני שבוע, ואנחנו משקיעים באמצעותו בחברות שאנחנו מאמינים בהן. חדשנות ויזמות לא עובדות עם בירוקרטיה, לכן יש קבוצת תמיכה שעוזרת לסטארט אפים בכל התהליכים שמעיקים עליהם. יש לנו חממה טכנולוגית, וגם חתמנו על שני שיתופי פעולה עם בנקים בינלאומיים על נושא חדשנות".

פאנל חדשנות טכנולוגית
 פאנל חדשנות טכנולוגית