הכי חשוב: לא מדינה יהודית?

איך זה שהפלסטינים ורבים אחרים הפכו את הנוסחה לכל-כך מוקצה?

"הסכסוך הוא לא על הקמת מדינה פלסטינית בתחומי קווי 67', אלא על ההכרה במדינה יהודית". את המשפט הזה אמר שר הביטחון יעלון השבוע בכנס הרצליה. אמירה מעניינת וחשובה, לדעתי. היא מעבירה את הדיון האינסופי על עתיד האזור לטריטוריה חדשה. הדעה המקובלת מזה עשרות שנים היא שהבעיה היא זכות השיבה, או גבולות המדינה הפלסטינית (והישראלית), וכתוצאה מכך ההתנחלויות וכל השאר. בא יעלון ואומר 'לא, זו אינה הבעיה, אולי זו אינה בעיה בכלל'. כי גם אם יוסדרו נושאים אלה, הפלסטינים לא יתרצו. כי האלמנט הדומיננטי אצלם הוא לא המדינה הפלסטינית, אלא המדינה היהודית.

מה חושב ראש הממשלה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר השמיע קודם לכן את הדרישה של הכרת הפלסטינים בישראל כמדינה יהודית, אבל אם יעלון אומר בעצם שלנהל תהליך זה בזבוז זמן, כל עוד ההכרה ביהדות המדינה אינה קיימת - ביבי לא אומר זאת. אולי כי אינו יכול, שכן להבדיל מיעלון, כל מילה שלו כראש הממשלה, כל עמדה, מתקבלת כעמדה של ישראל. אבל מה הוא חושב? האם הוא מסכים לניסוח המוקצן של יעלון?

אם הייתי צריך להתערב, הייתי אומר שנתניהו לא רק מסכים עם יעלון, אלא אולי אפילו השתמש בו כדי להעלות בלון ניסוי זה על המפה המדינית. למעשה, נתניהו "כמעט" השמיע נוסחה דומה כאשר דרש שהכרה ביהדות המדינה תהיה תנאי בל יעבור לתהליך, ובוודאי להסכם. רק חידד: בלי הכרה פלסטינית במדינה יהודית - אין על מה לדבר.

עוד דרישה "קדושה"?

זו אינה נוסחה שהעולם, ובעיקר ארה"ב, יאהב. גם בארץ היא לא התקבלה בחום. מתנגדי התהליך תמכו בנוסחה מאותה הסיבה שהשמאל-מרכז התנגד לה: החשש שהיא תערים קשיים על המשך המגעים להסכם. אודה שבתחילה גם אני חשבתי כך, אבל די מהר נרגעתי ("גלובס", הפלסטינים והמדינה היהודית, 5.3.14).

אם זה לא חשוב, כפי שטוענים המתנגדים, איך זה שהפלסטינים ורבים אחרים הפכו את הנוסחה לכל-כך מוקצה? איך זה שהעלו את רמת ההתנגדות להכרה ביהדות המדינה לרמת תמיכתם בזכות השיבה ה"קדושה"? מה זה אומר? שההתנגדות ליהדותה של ישראל גם היא קדושה? אני חושב שכן, בהחלט. זה מה שהם אומרים, וזה מה שהם מרגישים.

לכן, נכון להתייחס אל דברי יעלון ונתניהו לא כאל תכסיס, אלא כדרישה צודקת ובסיסית. מי שמתנגד לראות בישראל מדינה יהודית, יש לו כוונות לא לאפשר זאת, לא היום ולא בעתיד. זה אומר שגם אם יהיה הסכם - שקט לא יהיה. זה מחייב אותנו לעשות חושבים מחוץ למסגרות הימין והשמאל.