ארה"ב: נחשפה הונאה בהיקף של מיליוני דולרים בתחום הפרסום

להונאה, שהתבססה על מכירת שטחי פרסום באתרים פיקטיביים, נפלו קורבן מפרסמות כמו ברגר קינג, אוראו, ספרינט וחברת התרופות גלקסו סמית קליין

הונאה משפט דין  / צלם: טינקסטוק
הונאה משפט דין / צלם: טינקסטוק

כמה מהמותגים המוכרים ביותר, כולל אוראו, ברגר קינג חברת התקשורת ספרינט וענקית התרופות גלקסו סמית קליין, נפלו קורבן להונאת ענק בענף הפרסום בארה"ב. ההונאה, בהיקף של מיליוני דולרים, נחשפה אתמול (ד') בפלורידה.

תרגיל העוקץ התבסס על הקמה של שורת אתרים פיקטיביים, גביית תשלום מחברת המדיה של המותגים - ולאחר מכן היעלמות.

הונאות אונליין מבוססות בדרך-כלל על מהלכי דיגיטל מתוחכמים ושלל תוכנות זדוניות ברמה גבוהה, אך היתרון היחסי של ההונאה הנוכחית היה כנראה בפשטות שלה.

תרגיל העוקץ התבסס על הקמת מעין בורסת פרסום שבמסגרתה רכשו המותגים מודעות בשלל אתרים. הבעיה הייתה שהאתרים האלה היו פיקטיביים, אך הדבר נודע רק לאחר שנקנה פרסום בהיקף של מיליוני דולרים.

הגורמים מאחורי התרגיל אף עמדו בקשר ישיר עם אנשי השיווק והפרסום של המותגים, ובמספר פגישות הציגו את המודל העסקי והפגינו ביטחון רב וידע מקצועי הרלוונטי לתחום. באחד המקרים אף ביקשו אנשי חברת מדיה שהייתה מעורבת בקניית הפרסום, שהאתרים הפיקטיביים יעמדו במספר פרמטרים מקצועיים, ואנשי ההונאה הצליחו לספק את המידע והאישור הדרושים כדי להתקדם בעסקה.

רק חצי שנה אחרי שנחתם ההסכם לפרסום באתרים, גילתה חברת המדיה שיש בעיה עם הנתונים ועם תוצרי הפרסום. הם ניסו ליצור קשר עם חברת האתרים, אך לא היה מענה והגורמים שאיתם חתמו על ההסכם נעלמו.

גורם בחברה המדיה מסר כי הם היו המומים מהמקרה, וכי האיש שמולו התנהלו פשוט נעלם עם לא מעט כסף. הוא סירב לאשר את היקף ההונאה, אך ידוע כי מדובר במספר מיליוני דולרים.

מספר ימים לאחר שנודע כי מדובר בהונאה, האתרים הפיקטיביים ירדו מהאוויר, וכך גם האתר הראשי שבו הוצגה החברה שביצעה את ההונאה.

עבור המפרסמים, התרגיל הנוכחי הוא רק חלק מבעיה כוללת של הונאות אונליין. "אנחנו מבינים שהונאות אונליין הן בעיה גדולה שמטרידה את התעשייה. בשלב זה אנחנו עובדים עם מספר גורמים, כדי להבין איך הנושא הזה משפיע על החברה שלנו", אמר דובר מטעם המותג אוראו.

ברגר קינג ושאר המותגים שהיו מעורבים בפרשה סירבו להגיב.