שקט, יורים: אלה הם אמצעי הלחימה של מלחמות העתיד

כ-50 חברות ישראליות ישתתפו בתערוכת הנשק היבשתית היוקרתית והגדולה בעולם יורוסאטורי, ויחשפו את מיטב החידושים ■ קיצוצים בביטחון? תלוי את מי שואלים

תעש תחשוף לראשונה רכב קרבי משוריין ששועט בשדה הקרב במהירות של עד 150 קמ"ש; התעשייה האווירית תשיק מכ"ם טקטי חדיש שמספק התרעה על ירי לחיילים שפרוסים בשטח; אלביט מערכות תחשוף מרגמה מדויקת שנישאת על ג'יפ ותותח שמשמיד מטרות ממרחק של 40 קילומטר - כמעט 50 חברות ביטחוניות מישראל מסתערות על תקציבי ההצטיידות של צבאות העולם ומתכוונות לחשוף בתערוכת הנשק היבשתית יורוסאטורי שתתקיים בשבוע הבא, את מיטב מוצריהן.

הביתן של החברות הישראליות שמוקם בידי האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון(סיב"ט), נחשב לאחד הגדולים בתערוכת הנשק הבינלאומית והיוקרתית שתפתח באמצע השבוע הבא בפריז. גודלו של הביתן כ-1,500 מ"ר ולפחות 30 מבין החברות הישראליות יציגו במסגרתו.

מעבר להצצה אודות הפיתוחים העדכניים ביותר של התעשיות הביטחוניות בתחום לוחמת היבשה, מוצרי המדף שלהן כבר יכולים לאפשר את שרטוט את קווי המתאר של המלחמה העתידית: הרבה פחות אש - אך זו שתופעל תהיה הרבה יותר מדויקת וקטלנית; כוחות קטנים ומיוחדים שיידעו לפעול בעצמאות מוחלטת באזורי לחימה; קרבות עם ארגוני טרור שמסתתרים באזורים אורבניים שמאוכלסים באזרחים, ובעיקר - סביבה טכנולוגית שמזמנת לכוחות שפע של מודיעין שנאסף בזמן אמת באופן שמאפשר סגירה על מטרות, השמדתן והכרעה מהירה בקרב.

"איומי הטרור העכשוויים מחייבים את הכוחות הצבאיים בעולם להעמיד פתרונות להתמודדות עם לחימה אסימטרית גם באזורים אורבניים, והחברות הישראליות מביאות לשם מגוון רחב של פתרונות", אומר ראש סיב"ט במשרד הביטחון, תא"ל)במיל') שמעיה אביאלי.

הלחימה הממושכת של כוחות הביטחון הישראליים בארגוני הטרור ועמידתם לפני אתגרים של קרבות תכופים באזורים בנויים, היא אחד ההסברים ליכולות שהחברות הישראליות יודעות לזמן כיום בתחום הנשק המדויק, ההתרעה והגילוי. לא בכדי אומר ל"גלובס" הנשיא והמנכ"ל של אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס, כי "התערוכה עדיין לא נפתחה וכבר יש לנו רשימה ארוכה מאוד של נציגי צבאות שקבעו עם אנשינו פגישות, וזה רק בעקבות הידיעות על מה שאנחנו מתכוונים להציג שם".

80% מהייצור של אלביט מערכות מופנים ליצוא. חרף מגמת החיסכון והקיצוצים הנרחבים בתקציבי הביטחון בעולם, בחברה הישראלית משוכנעים שעל מוצר רלוונטי שמספק מענה מוכח בשדה הקרב, גם הלקוח החסכן ביותר יהיה מוכן לשלם ביד נדיבה: "השוק משתנה מבחינת האיומים וגם מבחינת התקציבים, והתערוכה הזאת מהווה הזדמנות חשובה לחשיפת קונספטים רלוונטיים שעברו את ההתאמות הנדרשות", אומר מכליס.

"פועלים לטווח הארוך"

אלביט מערכות נחשבת שחקנית ותיקה בתחום היבשה, ועד כה התחככה עם המתחרה הישראלית שלה - התעשייה האווירית - בעיקר בשוק המטוסים הבלתי מאוישים. כאילו אין די בתחרות העזה שבין השתיים על מכרזי מל"טים בעולם, בשנים הקרובות התחרות הזאת עוד עשויה להסלים בעקבות הניסיונות של תע"א להתבסס גם בלוחמת היבשה.

במסגרת העמקת פעילותה בתחום זה היא מינתה בשבועות האחרונים את האלוף (במיל') אייל בן ראובן לראש מטה היבשה שלה. בכירים בחברה מדברים על יעד שלפיו בתוך פחות מעשור לפחות רבע מהמכירות השנתיות שלה יהיו בתחום היבשה: "שדה הקרב היבשתי מתחזק, ואנחנו נותנים לו, באופן אסטרטגי, מקום מרכזי בפעילות שלנו", אומר מנכ"ל תע"א, יוסי וייס. "אנחנו לא מוכרים רק מוצרים, אלא פתרונות כוללים וזאת בהסתמך על הידע הטכנולוגי המקיף שצברנו, שבמקרים רבים הוא ייחודי מסוגו בעולם".

בין האמצעים שבכוונת תע"א להציג ללקוחות אפשריים מרחבי העולם שיבואו לביתן שלה בפריז ניתן למצוא מערכות לתקיפה מיידית ומדויקת של מגוון מטרות בטווחים משתנים; אמצעים מתקדמים לאבטחת רשתות תקשורת של כוחות שפועלים בשטח, לרבות הגנת סייבר ועוד.

"טכנולוגיות מצוינות שצברנו בתחומים שונים בעבר עוברות התאמות, כמו במקרה של המכ"ם החדש שלנו שמאפשר הגנה טקטית לכוחות שפרוסים בשטח מפני ירי של פצצות מרגמה מסוג 'מגן רוח'. מדובר במערכת שעונה לצרכים של כוחות במצב של פעילות בשגרה של לחימה בעצימות נמוכה, ומבוססת על מכ"מים גדולים יותר שפותחו בידי תע"א בעבר", אומר האלוף (במיל') בן ראובן.

התעשייה הצבאית (תעש), שעבורה היבשה היא שטח הפעילות הטבעי, מתכוונת להפתיע עם הדגמות חיות ברכב הקרבי המשוריין (רק"מ) המסקרן שפיתחה, המכונה "שומר ראש" ומתוכנן לשאת כוחות קטנים באזורי לחימה במספר רב של מתארים.

"מבחינתנו התערוכה הזאת היא אירוע שבראש ובראשונה חשוב להיראות בו. דווקא בעולם שהולך ומתכווץ בתחום הביטחון אנחנו מוציאים יותר בשיווק של מוצרים, ותערוכה בסדר גודל כמו של יורוסאטורי היא נדבך אחד מבין נדבכים רבים בתחום השיווק", אומר מנכ"ל תעש, אבי פלדר. "אנחנו לא סופרים את ההזמנות ומסכמים את סך העסקאות בגמר התערוכה הזאת כי זה לא עובד ככה. זה לא יריד המזרח שבאים רואים, קונים ולוקחים ישר הביתה. כאן אנחנו פועלים לטווח הארוך, תוך חשיפה של חלק מהמוצרים הרבים שלנו שעונים לצרכים העדכניים ביותר של הצבאות בעולם".

רפאל, שעברה בשנה האחרונה תהליך של ארגון מחודש שבמסגרתו הקימה את חטיבה היבשה, תמשיך ותתגאה גם בתערוכה הקרובה במערכת היירוט כיפת ברזל. לצדה היא תציג עמדות נשק נשלטות המשולבות עם משפחת טילי הספייק המוצלחים, שבדגמיהם השונים כבר הצטיידו כמה עשרות צבאות במערב.

קיצוצים בביטחון? ראש חטיבת היבשה של רפאל, גיורא כץ, דווקא מתחיל לראות את האור שבקצה המנהרה: "יש שיפור בתקציבי ההצטיידות במקומות מסוימים, ואני חושב שאנחנו כבר נמצאים במקום של חלון הזדמנויות לקראת שינוי על רקע אירועים שונים בעולם והתאוששות כלכלית בחלק מן המדינות. לא מן הנמנע שחלק מן המדינות גם הלכו בשנים האחרונות רחוק מדי בהידוק החגורה, ולכן ייתכן שבשנתיים-שלוש הקרובות נראה מגמה של עלייה בתחום הרכש הביטחוני", אמר.

שומר ראש

תעש

מה זה: רכב קרבי משוריין (רק"מ) שמסוגל לשאת 6 לוחמים במתארי קרב שונים. לפי החברה המפתחת, הכלי עמיד מפני מגוון רחב של איומים בזכות מיגון נרחב, בהם ירי, הדף, מוקשים ומטעני צד. בתעש אומרים כי הרכב מתאפיין ביכולות עבירות גבוהות תוך תנועה על סלעים, טרשים, חציית מכשולים בגובה של כ-80 ס"מ, נסיעה על בוץ ועל שטחים חוליים ואף צליחה של תעלות מים בעומק של כמטר וחצי. בתנאי נסיעה על כביש, הוא מסוגל להגיע למהירות של כ-150 קמ"ש, ובתנאים של נסיעה על כביש עפר - כ-120 קמ"ש.


מגן רוח

התעשייה האווירית

מה זה: מערכת מכ"ם טקטית ניידת המשמשת להגנה על כוחות קרקע באזורי פעילות שונים. באלתא מערכות, חברה-בת של התע"א, אומרים כי המערכת מסוגלת לזהות איום של שיגור רקטות או פצצות מרגמה, תנועה של מל"טים או גלשנים ולספק התרעה לכוחות. בנוסף להתרעה, המערכת מסוגלת לזהות את מקור הירי לעבר הכוח ולאפשר תגובה באמצעות אש מדויקת. את המכ"ם ניתן לפרוס על מוצבים שחשופים לירי ועל גבי כלי רכב קטנים במסגרת משימות שגרתיות, כמו סיורים שוטפים לאורך גבולות באזורי לחימה.

מיגון HSF

פלסן

מה זה: חברת פלסן מקיבוץ סאסא חושפת לראשונה מערכת מיגון חדישה שפיתחה מפני פגיעה של רקטות RPG לטנקים ולכלי רכב. בשונה ממערכות מיגון דומות שמשווקות בעולם, בחברה אומרים כי המערכת HSF (Hybrid Slat Fence) היא קלת משקל, מה שמאפשר להתקין אותה במהירות יחסית על חלונות של כלי רכב מסוגים שונים, או מסביב לאזורים פגיעים בכלים שפועלים באזורי עימות וחשופים לאיום של אר.פי.ג'י. זאת, תוך שמירה על נוחות מרבית של הצוות בהפעלת הכלים הממוגנים. מערכת המיגון החדשה מבוססת על פטנט שהחברה רשמה.

מעיל רוח LV

רפאל

מה זה: יישום חדש של מערכת ההגנה הייחודית והמוצלחת לטנקים מפני פגיעה של רקטות אר.פי.ג'י וטילים נגד טנקים. מדובר בגרסה קטנה וקלה יותר של מערכת ההגנה שניתנת להתקנה על כלי רכב קטנים כמו ג'יפים, שעוסקים בפעילות ביטחון שוטפת ושגרתית באזורים שבהם קיים איום לירי טילים. מערכת ההגנה מעיל רוח כבר מותקנת על טנקי המרכבה "סימן 4" של צה"ל, ונחשבת להישג פורץ דרך בשל היכולת ליירט במעופם טילים מאיימים.

חנית

אלביט מערכות

מה זה: מערכת מרגמות בקוטר של 120 מ"מ בעלת יכולות אוטונומיות מלאות. מדובר במערכת מודולרית המאפשרת ירי פגזים מדויק וניתנת להתקנה על גבי מגוון של כלי רכב קלים ובהם ג'יפים והאמרים. יכולות אלה מאפשרות את הרחבת הניידות של המרגמה חנית בהתאם לצרכים של כוחות מיוחדים במתארי לחימה שונים. בחברה אומרים כי משום שמדובר במערכת קלה יחסית למערכות אחרות, ניתן להעביר אותה ממקום למקום ביחד עם הכוחות, תוך הרחבת יכולות האש שלהם בעת קרב בעומק גזרות הפעילות.

HMV

החברה: ג'יניוס

מה זה: רכב היברידי בלתי מאויש המשמש למשימות תצפית ואיסוף מודיעין, ומהווה המשך לסדרת כלי הרכב הבלתי מאוישים של ג'יניוס - חברה המשותפת לתעשייה האווירית ולאלביט מערכות. ה-HMV (Hybrid Multipurpose Vehicle) מוצע בתצורה היברידית, שבה הוא מסוגל לפעול באמצעות מנוע חשמלי ושקט במיוחד כדי למנוע גילוי וחשיפה של כוחות בשטח. כמו כן, ניתן להפעילו בתצורה של שילוב מנוע חשמלי עם דיזל כדי להאריך את טווח הנסיעה שלו ולהרחיב יכולת המשא שלו. הרכב הבלתי מאויש כולל גם עמדת נשק מיוצבת ומתקדמת של אלביט מערכות.

אורביטר B-2

אירונאוטיקס

מה זה: מיני מל"ט חדיש המבוסס על הכלי הוותיק יותר של החברה, אורביטר 2, הפעיל בכ-20 מדינות ברחבי העולם. בחברה אומרים כי הכלי החדש עבר שורה של שדרוגים, ובמרכזם שינויים נרחבים במערכת התקשורת, התוכנה והמשימה. בחברה המפתחת מספרים כי הכלי החדש מסוגל לטוס גם בלי מערכת GPS משלב ההמראה ועד לשלב הנחיתה, ולבצע את משימתו כשורה - מה שמהווה יתרון במלחמה עתידית שבה על פי הערכות לחלק מהצבאות יהיו יכולות לשבש מערכות המבוססות על.

GPS המל"ט מסוגל לפעול בכל תנאי מזג האוויר, בטווח של עד 75 קילומטר והוא בעל יכולות להשמדה עצמית כדי להעלים מידע שאסף אם יתרסק באזור עוין.

SkyStar 100

RT

מה זה: מערכת של בלון תצפית טקטי שנחשבת קומפקטית, קלת משקל וניידת. המערכת מיועדת לפריסה מהירה, בתוך 15 דקות באזור פעילות של כוחות צבאיים, וזאת כדי לאפשר להם לאסוף מודיעין מיידי על המתרחש באזורים שאינם גלויים לעין כמו מאחורי גבעה. את המערכת יכולים לשאת ולהפעיל שני חיילים בלבד לאחר הכשרה קצרה, מצוידת במצלמות יום ולילה, מכשירי תקשורת ואמצעים להפצת צילומים בזמן אמת.