תושבי צהלה: עיריית ת"א הסתירה מידע מהותי מביהמ"ש

תושבי שכונת צהלה בת"א עתרו נגד הפעלת המסעדות "206" ו"פקין" בשל מפגעי רעש וריח וחריגות בנייה ■ טוענים בבקשה להוספת ראיות חדשות לעתירה: "העירייה הסתירה מסמכים האוסרים במפורש על מתן רישיון עסק למסעדות"

 אליעד שרגא עודד מודריק אילן בומבך / צילום: תמר מצפי
אליעד שרגא עודד מודריק אילן בומבך / צילום: תמר מצפי

עיריית תל-אביב והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה הסתירו מידע מהותי מבית המשפט, שיכול להשפיע על תוצאות ההליך המשפטי שמנהלים תושבי האזור נגד העירייה והמסעדות "206" ו"פקין" בגין פעילותן בשכונת גני צהלה שבצפון תל-אביב - כך טוענים התושבים בבקשה להוספת ראיות חדשות שהגישו היום (ה'), באמצעות עו"ד אילן בומבך, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הדן בעתירה ושוקד בימים אלה על כתיבת פסק הדין.

לפי הבקשה, המידע שהוסתר כולל בין היתר החלטה של ועדת ערר מ-2007, האוסרת במפורש על מתן רישיון עסק למסעדות; וכן מסמכים פנימיים של מנהל אגף רישוי עסקים בעיריית תל-אביב, אלחנן משי, שבהם נקבע כי אי-אפשר לתת רישיון עסק לשתי המסעדות.

חריגות בנייה

מסעדת הדגים "206" ומסעדת "206 בשרים" הן מהמוסדות הקולינריים התל-אביביים הוותיקים. "206" מוכרת בעיקר כמסעדת הבית של שחקני מועדון הכדורסל של מכבי תל-אביב ושל עסקני הקבוצה ואוהדיה.

בעתירה, שהגישו 11 תושבי רחוב עיר שמש בגני צהלה נגד המסעדות, טוענים הדיירים כי הם סופגים מטרדי רעש, ריח ולכלוך הפוגעים באיכות חייהם.

עוד לטענתם, עיריית תל-אביב מנפיקה למסעדות רישיון עסק בניגוד לדין ותוך התעלמות מהחלטות ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה, במסגרתן נקבע כי הבנייה של המסעדות - בין היתר שינוי חזית המסעדות כך שיפנו לרחוב עיר שמש ולא לרחוב משה סנה ובניית קומה מסחרית שלמה - חורגת באופן מובהק ובוטה מההיתרים שניתנו ומהתוכניות.

מנגד טענו המסעדות כי דין העתירה להידחות על הסף, ביו היתר בשל העובדה כי התושבים רכשו את דירותיהם כשהם מודעים למרכז המסחרי הקיים, ולא העלו במשך שנים אף טענה נגד העניין. עוד נטען כי מטרדי הרעש והריח טופלו זה מכבר, ואין כל מפגע סביבתי בעקבות פעילות המסעדות.

בבקשה להוספת ראיות שהוגשה היום, כתבו התושבים כי "ביום 6 באפריל התקיים דיון בפני בית המשפט, במהלכו התברר כי קיים בידי אחד מתושבי האזור מידע מהותי שהוסתר מעיני בית המשפט ומעיני העותרים, ויש בו כדי להשליך על תוצאות ההליך".

לטענתם, מהמסמכים המהותיים, שצירופם להליך מבוקש, "עולה תמונה חמורה ביותר של הפרות חוזרות ונשנות מטעם העירייה, הוועדה המקומית והמסעדות, לרבות הפרה של החלטת ועדת ערר מ-2007, שקבעה כי אין לתת שימוש חורג למסעדות. זאת, הן בשל המטרדים החמורים שהן גורמות והן בשל חריגות הבנייה החמורות".

לדברי העותרים, חרף העמדה החד-משמעית שהציג מנהל אגף רישוי עסקים בעיריית תל-אביב, אלחנן משי, לפיה אין לתת רישיון עסק למסעדות, כעולה מהראיות החדשות - הלכה למעשה המסעדות המשיכו וממשיכות את עבודתן כסדרן, ולא קודמה תב"ע חדשה למבנה, כאמור בהחלטות ועדת הערר משנת 2001 ו-2007.

"אין ספק כי למסמכים אלה ישנה השלכה על תוצאות ההליך, ובפרט על רמיסתן ברגל גסה של החלטות ועדות הערר על-ידי העירייה והמסעדות", טוענים התושבים העותרים.

לדבריהם, המסמכים עם המידע המהותי שצירופם מבוקש כעת היו בחזקתן ובידיעתן של עיריית תל-אביב ושל הוועדה המקומית וכן של בעלי המסעדות שהיו צד להליך.

"צירופם של כלל המסמכים מלמד על הסתרת מידע מהותי מבית המשפט ומהעותרים. אין ספק כי כרשויות מינהליות היו צריכות עיריית תל-אביב והוועדה המקומית לצרף את המסמכים וליידע את בית המשפט עליהם", נטען בבקשה.

עוד מזכירים העותרים את ההלכות הקובעות כי על רשות מינהלית, בהיותה נאמן של הציבור, לנהוג בהגינות ובתום-לב, וחובה זו חלה גם על ההליך הדיוני בבית המשפט.

בדיון שהתקיים בעתירה בראשית החודש, טען בא-כוחן של המסעדות, עו"ד אליעד שרגא, כי "מדובר בעותרים שבחרו לגור ליד מבנה מסחרי שיש בו מסעדות שנבנו לפני 40 שנה, שעובדות כבר למעלה מ-30 שנה. הם ידעו בדיוק מה המצב כשהם נכנסו לשטח, ונכנסו אליו מרצון. 10 שנים אחר-כך פתאום הופכים חייהם של העותרים לגיהנום שלא ניתן לסבול אותו אף רגע נוסף".

מנגד, בא-כוח העותרים, עו"ד בומבך, טען לשחיתות שמאפשרת את המשך פעילות המסעדות, כאשר את עיקר טענותיו הפנה כלפי רשויות האכיפה, ובעיקר כלפי עיריית תל-אביב. "אינני מצליח להבין מדוע משך תקופה כל-כך ארוכה עיריית תל-אביב מחדשת שוב ושוב את רישיון העסק לגבי מסעדות, שנטען לגביהן בפסק דין של ועדת הערר לתכנון ובנייה כי מדובר במטרדים קשים וחמורים... אני לא יודע מהי חריגה יותר גדולה משלטון החוק, מאשר לצפצף צפצוף ארוך על החלטות של מוסדות תכנוניים".