האם מ-1 בספטמבר תוכלו לקבל מע"מ 0% על דירות?

הצעת חוק המע"מ המעודכנת קיצרה את משך השירות הצבאי הנדרש ל-12 חודשים במקום 18 חודשים

בנייה חדשה בשכונת 1200 בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
בנייה חדשה בשכונת 1200 בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

הצעת חוק הטבת מע"מ בשיעור אפס שעתידה לעלות בימים הקרובים לדיון בוועדת השרים לחקיקה כוללת מספר שינויים לעומת הנוסח המקורי. אם ההצעה תאושר במלואה בכנסת, היא תיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר.

לצד השינויים המהותיים כמו שינוי תקרת שווי דירה שתזכה להנחה מצד מי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי מ-600 אלף שקל ל-950 אלף שקל וביטול חלוקת תעודות הזכאות נכללים בהצעה המעודכנת גם עידכונים נוספים כמו למשל קיצור משך השירות הנדרש כדי להיכלל בהטבה מ-18 חודשי שירות צבאי לבנים ל-12 חודשים בלבד וקציבת עונשי מאסר מפורטים (בין שנה לחמש שנים) למי שינצל ההטבה לרעה. במקביל, גם הנוסח הנוכחי אינו מפרט מה יהיה מפרט הדירה המוטבת, מפרט ספציפי שאמור להיקבע בהמשך על ידי שר השיכון ושר האוצר.

עוד שינוי לעומת הנוסח המקורי הוא קביעת מועד התחלה ליישום החוק. המועד הקובע נקבע ל-1 בספטמבר 2014 ועל פי הצעת החוק: "הוא יחול על עסקאות למכירת דירות מגורים מוטבות לרוכשים זכאים או מוטבים החל מהיום האמור ואילך".

המשמעות של תיקון זה היא שגם אם החוק עוד לא יעבור במלואו או ייתקל בהתנגדות ובבג"ץ הוא יחל לפעול במועד הקובע. יש לציין שקביעה זו עשויה להיות בעייתית וזאת משום שכל עוד השמאי הממשלתי לא יקבע מה יהיה ערך מ"ר דירתי, כל עוד שר השיכון ושר האוצר לא יפרסמו מפרט וכל עוד לא תסתיים כל העבודה המקדימה על הראשון לספטמבר לא ניתן יהיה ליישם את החוק בפועל וקביעת המועד עשויה ליצור בעיות בין המוכרים, הרוכשים ורשויות המס בנוגע להיקף ההטבה.

במקביל, המאבק שמנהל פורום קבוצות הרכישה בחודשים האחרונים להכללת גם חברי קבוצות הרכישה בתוך החוק המעודכן כך שגם הם יוכלו לזכות להטבת המע"מ לא צלח והצעת החוק לא מתייחסת לנושא זה כלל. כזכור, לאחר פרסום תזכיר החוק המקורי הבינו בקבוצות הרכישה כי חברי הקבוצות לא יוכלו לקבל את ההטבה והחלו לפעול כדי לשנות עובדה זו.

במסגרת מאבקן נפגשו נציגי החברות עם אורי שני, יועץ לקבינט הדיור ועם גורמים נוספים באוצר וברשות המיסים כדי לנסות ולשנות את ההחלטה. בפגישה נאמר לנציגי הקבוצות כי עליהם לפעול בשני מישורים כדי שבאוצר ישקלו לשנות את החוק, להוביל לכך שלדירה הנרכשת בקבוצת רכישה יהיה מחיר קבוע מראש והגדרת אחריות ברורה כלפי חברי הקבוצה.

בקבוצות הרכישה ניסחו מסמך המתייחס לסוגיות אלו והעבירו אותו לידי האוצר ורשות המיסים אולם כאמור, הצעת החוק המעודכנת איננה כוללת את קבוצות הרכישה. בפורום קבוצות הרכישה טוענים שלא קיבלו שום התייחסות מצד האוצר או רשות המיסים לנושא וברשות המיסים מסרו שטענות קבוצות הרכישה עדיין נבחנות.

במסגרת המסמך שהעבירו נציגי קבוצות הרכישה, אותו ניסח עו"ד ורואה החשבון יוסי אלישע ממשרד ליפא מאיר ושות' נטען בין היתר כי ב-2010 המליצה ועדה שבחנה את היבטי המס בקבוצות הרכישה כי יש להשוות רוכשי דירה מקבלן לחברים בקבוצת רכישה בכל הקשור לפן המיסויי. בעקבות המלצות הועדה תוקן חוק מיסוי מקרקעין וחוק מע"מ. כעת אומרים בקבוצות כי בעקבות החלטה שהשוותה את המצב המיסויי יש גם להשוות את מתן ההטבה.

לגבי מחיר סופי שתעניק קבוצת רכישה לחבר בקבוצה הציעו בקבוצות הרכישה לאוצר כי ניתן להתייחס לדוח האפס של הקבוצה כאומדן ראשוני לגביו תיבחן הזכות להטבה ולתקן את השומה בהמשך באמצעות דיווח של הרוכש לרשויות המס עם השלמת הפרויקט. לגבי העדר גורם אחראי כלפי הרוכשים בקבוצות הרכישה טענו נציגי הקבוצות כי "דרישה ממארגני קבוצת רכישה ללוות את הפרויקט ולשאת באחריות עד להשלמת הבנייה, פירושה, להפוך את קבוצת הרכישה הלכה למעשה לקבלן. דרישה זו אינה מעשית, אינה מידתית ומהווה פגיעה לא מוצדקת בחופש הבחירה".