ההסתדרות הקימה איגוד חדש לעובדי ההיי-טק והסלולר

בראש האיגוד יעמוד יקי חלוצי, ממייסדי האגף להתאגדות עובדים שחתום בין היתר על ההצלחה של עובדי פלאפון

אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור
אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור

"התאגדות עובדים נחשבה בעבר בעיני אנשי ההיי-טק כדבר מיושן ואנכרוניסטי שלא מתאים לשוק הזה, אבל התפיסה הזו נשברה בשנים האחרונות" - כך אמר היום (א') יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, במסיבת עיתונאים שכינס לרגל השקת איגוד חדש לעובדי ההיי-טק, האינטרנט והסלולר.

בראש האיגוד יעמוד יקי חלוצי, ממייסדי האגף להתאגדות עובדים שחתום בין היתר על ההצלחה של עובדי פלאפון. מסיבת העיתונאים הפכה למפגן כוח של הוועדים החדשים ובהם סלקום, פלאפון, נס טכנולוגיות, הוט מובייל, בזק בינלאומי ופרטנר. לדברי ניסנקורן, כבר היום חברים באיגוד החדש כ-17 אלף עובדים, והוא מאמין שבתוך שנתיים יהיו חברים בו כמה עשרות אלפי עובדים.

"עובדי ההיי-טק, בטח בחברות הגדולות, מבינים שההתאגדות חשובה גם להם, וזה ודאי נכון בנוגע לאותם עובדים שלפני עשרים שנה היו מאוד צעירים אבל היום הם התבגרו והדברים האלה התחדדו אצלם", הוסיף ניסנקורן. לדבריו, השינוי בעולם ההיי-טק, שקיבל ביטוי בהתארגנות של עובדי ענקית ה-IT נס טכנולוגיות, התחולל בין היתר בשל הירידה בביקוש לעובדים בענף ששינה את מאזן הכוחות.

"בעבר עובדי ההיי-טק היו חזקים יחסית כי היה זה ענף בצמיחה עם מעט עובדים, ואילו היום משפך הביקוש וההיצע מתחיל להיראות דומה יותר לזה של יתר המשק", הסביר. "במדינה עם שוק חופשי צריך איזונים, ואיזונים זה התארגנות והסכמים קיבוציים. זה לא פוגע במהות השוק החופשי וביכולת של מקום עבודה להתחרות ולהיות רווחי. אנחנו יודעים שמקום עבודה צריך להישאר רווחי וזכות הקיום שלו זו הרווחיות אבל אנחנו רוצים מקום עבודה רווחי עם יותר שוויון, פחות חזירות ויותר התחשבות בעובד החלש", סיכם ניסנקורן.

יו"ר האיגוד החדש, יקי חלוצי, ציין כי האיגוד ישמש "בית" לכל אותם סקטורים, והזכיר כי בצד מו"מ שמתנהל בימים אלה לחתימה על הסכמים קיבוציים בסלקום, בבזק בינלאומי ובנס טכנולוגיות, ישנם מאבקים מול ההנהלות של הוט מובייל ופרטנר. "אנחנו צריכים להכריע את המאבק על חופש ההתאגדות וזה אתגר גדול", אמר.

יו"ר ועד הפעולה בפרטנר, קרן אופק, סיפרה על לחצים כבדים לכאורה מצד הנהלת פרטנר כנגד ההתארגנות, אך בישרה כי העובדים קרובים מאוד להשיג את כל החתימות הדרושות בכדי שההסתדרות תהפוך לארגון היציג בחברה: "אני מקווה שהמסיבה הבאה תהיה אצלנו. אנחנו בדרך לשם, אבל הדרך קצת קשה. אנחנו מתמודדים עם הנהלה שמקשה עלינו, מסרים סמויים שעוברים וכל מני דברים מוזרים שקורים כמו ועד נגדי שקם נגדנו".

מפרטנר נמסר: "החברה שוללת את הטענות המופנות אליה. פרטנר מכבדת את קבוצות העובדים השונות על דעותיהן, הן את קבוצות העובדים התומכות בהתארגנות והן את אלו המתנגדות לה".

משה מידן, חבר בוועד, נשמע תקיף יותר: "ההנהלה בעידוד ישיר של המנכ"ל חיים רומנו גייסה מנהלים זוטרים שמפעילים לחץ מאסיבי יומיומי על העובדים ויש לנו הרבה הוכחו בעניין. הם יכולים לנסות לשבור אותנו, אבל הם לא יצליחו לשבור את רוחנו".

איתות למתחרים

בהסתדרות לא ממהרים להודות בזה, אבל בהקמת האיגוד החדש יש משום "סימון טריטוריה", ניסיון להבהיר לעובדים בענפי ההיי-טק, האינטרנט והסלולר כמו גם לארגוני העובדים המתחרים, שההסתדרות הכללית היא השחקנית הרלוונטית ולא ארגון אחר. כל זה קורה כשברקע הודעת ההסתדרות הלאומית כי היא הפכה לארגון היציג של כלל עובדי הוט לרבות הוט מובייל, בזמן שההסתדרות הכללית מנהלת מאבק ואף שביתה בחברה.

ההסתדרות הלאומית היא שהחלה לארגן גם את עובדי פרטנר, אולם בהמשך אלה הצטרפו להסתדרות הכללית. במקביל, ארגון "כוח לעובדים" ממשיך לנהל מאבק משפטי נגד חברת הוט, לאחר שבשנה שעברה הכריז גם הוא על יציגות בחברה.

ניסנקורן אמר היום בעניין ל"גלובס": "אני לא מכיר בארגונים מתחרים". על השאלה האם הקמת האיגוד מאותת למעסיקים בענפים המדוברים כי ייתכן שהכיוון הרצוי הוא חתימה על הסכמים ענפיים בין שני ארגונים - איגוד עובדים מחד וארגון מעסיקים מנגד - השיב ניסנקורן: "אני לא רואה את התחום הזה הולך להסכמים ענפיים ולא חושב שצריך לשאוף לזה. זה תחום מאוד תחרותי ואני לא רואה אותו הופך ללא תחרותי. אני לא בטוח שהסם ענפי במקרה הזה הוא לטובת העובדים או לטובת המעסיקים".