חוששים מחשיפה? כך תנהלו ברשת פרופיל של מנהל מצליח

את הלקח הקשה מהחשיפה באינטרנט למד מנכ"ל פורמולה 1 לשעבר, שתמונות וידיאו שלו לבוש במדי נאצי במסיבת סאדו-מאזו לצד 5 יצאניות נחשפו ברשת

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

הקשה של השם בנימין בן אליעזר בגוגל בשבוע שעבר, לפני הבחירות לנשיאות המדינה, הניבה את ההשלמות האוטומטיות הבאות: הראשונה - מוות קליני, השנייה - נשיא, השלישית - קזינו והרביעית - השתלת כליה.

אמנם לא ההתנהלות האינטרנטית הגרועה של פואד אילצה אותו לפרוש לבסוף מהמרוץ לנשיאות, אך אין ספק שניהול מוניטין נכון באינטרנט חשוב מאוד גם עבור אדם מן היישוב ובוודאי עבור מנהלים בכירים וחברות.

"בעולם של האינטרנט והרשתות החברתיות אי אפשר להסתיר כלום", אומר אלעד הוגן, יזם אינטרנט, בעלים ומנכ"ל PanPrestige.com, העוסקת בניהול מוניטין, דחיקת תוצאות שליליות וניהול מותג באינטרנט. "הגילויים על פואד הם שגרמו לו להתפטר - ולכל אחד שיודע משהו על מישהו יש כוח ענק בידיים. הכוח הזה גרם לכל מועמדים לרוץ ולפרסם הצהרת הון. זה לא היה ככה לפני עשר שנים. באינטרנט מה שנכתב נדבק ונשאר".

את הלקח מהחשיפה באינטרנט למד גם מקס מוסלי, לשעבר מנכ"ל פורמולה 1, שתמונות ווידיאו שלו, לבוש במדי נאצי, במסיבת סאדו-מאזו לצד חמש יצאניות, נחשפו ברשת. העובדה שתבע את גוגל בבית משפט בצרפת ובגרמניה וגוגל התבקשה להסיר את האזכורים מתוצאות החיפוש של שמו, לא הצליחה לשקם את המוניטין ההרוס של מוסלי. גם הפסיקה האחרונה של בית הדין העליון האירופי, שזכתה לכינוי "הזכות להישכח" ומאפשרת לדרוש מגוגל למחוק על פי בקשה את הלינקים לפרשיות משפטיות מביכות, לא בטוח שתצליח להעלים את הנזקים שכבר נגרמו למי ששמו הוכתם ברשת.

גם החברה נפגעת

ניהול מוניטין באינטרנט מתחלק לשני שירותים עיקריים: ניהול פרואקטיבי, יוזם - שבמסגרתו אדם דואג לפרופיל מרשים שלו באינטרנט; וניהול ראקטיבי-מתגונן, בשעת משבר.

ניהול פרואקטיבי בימי רגיעה חשוב מכמה סיבות: הראשונה, נראות חיובית באינטרנט חשובה בעיקר למנהלים, גם עבור המשך הקריירה שלהם, אבל גם עבור החברות שהם מנהלים. מחקר של חברת הייעוץ hill&knowlton מ-2008 מצא ש-80% מהנשאלים מקשרים את המוניטין של המנכ"ל למוניטין של החברה. כלומר מנכ"ל שלא דואג לבנות את המוניטין שלו ברשת, פוגע למעשה לא רק בעצמו, אלא גם בחברה שהוא מוביל. דוגמה לכך היא החלטתה של חברת ההשקעות אקסלנס מ-2012 לפטר את הכלכלן הראשי שלו, פרופ' שלמה מעוז, לאחר שזה הגדיר את בנק לאומי כ"בנק של לבנים", ואמר כי מי שהפגין ברוטשילד הם "האליטה האשכנזית".

מוניטין טוב של המנכ"ל גם מגביר את ההשקעות בחברה. אם משקיע יגלה שהפרופיל האינטרנטי של המנכ"ל או היזם לא קשור לעשייה שלו, אם יש עירוב בין הפרופיל החברתי לעסקי או אם הוא קופץ בין מיזמים - הוא עלול לאבד את רצונו להשקיע בחברה.

בנוסף, מנכ"ל בעל מוניטין מרשים ברשת יעורר את תשומת לב המדיה, שתיתן מקום גדול יותר לדיווחים על החברה. עיתונאים וכותבים מרבים להשתמש בחיפוש מידע ברשת, שיוביל אותם אל אלה שמתנהלים בצורה נכונה.

מנכ"לים הרבה יותר חשופים להתקפות אישיות מצד עובדים, מתחרים וספקים כדי לפגוע בשם הטוב. לדברי הוגן, ככל שהמוניטין האינטרנטי יהיה טוב יותר, יהיה יותר קשה לקלקל אותו; גם כי מדובר בפיסת תוכן שלילית אחת בתוך הרבה תוכן חיובי, וגם כי יהיה קשה למתקפות לטפס על חומת מגן מוניטינית.

גם בשביל הקריירה הבאה שווה להשקיע בבניית מוניטין. מחקר של מיקרוסופט מ-2010 מצא ש-78% ממנהלי הגיוס מחפשים על מועמדים חומר במנועי החיפוש; אצל מנכ"לים המחקר הרבה יותר מעמיק, ובהרבה מקרים קורות החיים האמיתיים נזנחים לטובת קורות החיים האינטרנטיים.

לא לעשות טעויות

אז מה הדרך הכי טובה להיערך למשבר? התרופה הכי טובה היא להימנע ממנו: לדאוג שלא תהיה זליגת מידע מהרשתות החברתיות. בכירים נפלו בגלל תמונות מביכות שהתפרסמו ללא ידיעתם, טעות בהפניה של ציוץ בטוויטר או טעות בנמען שאליו נשלח המייל.

ובתחום המעשי? חשוב לשנות את ההגדרות ברשתות החברתיות, כך שהמידע יהיה חשוף רק לחברים. בנוסף, חשוב לבנות אתר אישי בשמך הפרטי. אתר מסודר ומרשים בהקלקת השם יעשה את העבודה. בנוסף, לא לוותר על פרופיל מרשים גם בלינקדאין - גוגל לרוב מקדמת את העמודים האלה לראש תוצאות החיפוש. מאותה סיבה, חשוב גם לפתוח עמוד גם בגוגל. לבעלי חיים חברתיים עשירים מומלץ לפתוח בפייסבוק שני פרופילים - חברתי לחיים הפרטיים, ועסקי לצד המקצועי.

לדברי הוגן, "צעד נוסף מומלץ הוא פרסום כמה שיותר כתבות מקצועיות חינם או באמצעות שירות יחסי ציבור ובכלל, כדאי להיות יוזם ולא מגיב".

- אפשר לעשות את זה לבד?

"בניהול השוטף יש אנשים שיכולים לקחת חברת ניו מדיה או ניהול מוניטין ויש אחרים שיכולים לעשות את זה בעצמם, גם טיפול בפרופיל וגם העלאה של ידיעה אוהדת לאתר האישי".

- ובזמן משבר?

"חשוב להיות יוזם ולא מגיב ולדאוג לפרופיל האינטרנטי בשוטף, ולא רק כשיש משבר".

הזווית המשפטית: עם הפרסום באינטרנט לא עוטפים דגים

כששמו הטוב של אדם נפגע מפרסום בעיתון, הוא יכול לתבוע את העיתון. אבל מה האפשרויות המשפטיות העומדות בפניו כשהוא מושמץ ברשת והמידע נשאר שם לנצח נצחים?

לדברי עו"ד קרן בק פוגל, מומחית לדיני רשת ותקשורת, "קשה מאוד טכנית לאתר טוקבקיסט שהשמיץ והוציא דיבה באינטרנט ולתבוע אותו, גם אם בית המשפט קבע שהוא עבר על חוק איסור לשון הרע".

- אז מה אפשר לעשות?

"אם הפרסום לא נכון, אפשר לפנות למנהל האתר, לדבר על הפגיעה בפרטיות ועל נושא הדיבה ולבקש להסיר אותה. לבעלים של אתר או של בלוג או למנהל פורום יש אחריות כלפי התכנים המפורסמים אצלו ולפעמים זה עובד. לפעמים התכנים הם כל-כך פוגעניים שהם גוברים על הזכות לחופש הביטוי".

הפסיקה האחרונה של בית הדין העליון באיחוד האירופי מהווה תקדים ראשון שעשוי לבשר את ההמשך. בית המשפט קבע שגוגל יכולה להיחשב כמאגר מידע - שכן היא "עוטפת" את כל המידע על אדם מסוים וככזה, לפי ארגון הפרטיות האירופי - יש לפקח עליה.

בזכות הפסיקה, האדם הנפגע - רק באירופה בינתיים - יכול לפנות לגוגל ולבקש להסיר את המידע הפוגעני. בית הדין למעשה הסמיך את גוגל להיות שופטת. אם גוגל מחליטה שלא למחוק את המידע - אפשר לפנות לבית המשפט ולקבל צו שיורה לה למחוק את המידע".

כך תיצרו מוניטין אינטרנטי

■ שנו את ההגדרות ברשתות החברתיות, כך שהמידע יהיה חשוף רק לחברים

■ בנו אתר אישי בשמכם הפרטי. אתר מסודר ומרשים בהקלקת השם יעשה את העבודה

■ בנו פרופיל מפורט בלינקדאין ובגוגל - גוגל לרוב מקדמת את העמודים האלה לראש תוצאות החיפוש

■ בנו פרופיל עסקי נפרד מהפרופיל החברתי בפייסבוק - שיהיה מיועד לקולגות בלבד

■ פרסמו כמה שיותר כתבות מקצועיות חינם או באמצעות שירות יחסי ציבור