נעילה חיובית בוול סטריט: קובידיאן זינקה 20.5%, טסלה 9%

בעיראק הבדלנים הקיצונים ממשיכים להעמיק את אחיזתם בצפון המדינה ■ מאקרו: מדד האמפייר סטייט הפתיע ועלה בחודש יוני, הייצור התעשייתי עלה יותר מהצפי ■ מדטרוניק רוכשת את קובידיאן תמורת 43 מיליארד דולר

בורסת נאסדק  וול סטריט / צלם בלומברג
בורסת נאסדק וול סטריט / צלם בלומברג

המסחר בוול סטריט התאפיין היום ( ב') בתנודתיות רבה אך ננעל בסיום בעליות שערים קלות. זאת על רקע הורדת תחזית הצמיחה של ארה"ב ע"י קרן המטבע הבינלאומית וחששות מהסלמה במצב בעיראק. כיוון המסחר מושפע גם מפרסום נתוני מאקרו מתחום הייצור. וול סטריט סיימה ביום שישי בעליות של עד 0.3%.

"במהלך השבוע אנו עשויים לראות תיקון מינורי בשווקים היעד הראשוני לתיקון במדד ה-500 S&P נמצא סביב 1920 הנקודות", אמר אלעד סלומון, אנליסט בכיר בבית ההשקעות יוטרייד. "שבירה של רמת 1,900 הנקודות תגרום לשינוי בהערכת המצב ולבחינה מחודשת לגבי כיוונו של השוק בטווח הזמן הקצר. כף אמר אלעד סלומון, אנליסט בכיר בבית ההשקעות יוטרייד. סלומון אמר כי בשבוע שעבר ראינו את הפסימיות חוזרת לוול סטריט, בצירוף לירידות שערים קלות בסיכום השבועי מדד הפחד הלא הוא מדד ה-VIX רשם עלייה של 13.51% לרמה של 12.18 נקודות".

בעיראק הבדלנים הקיצונים ממשיכים להעמיק את אחיזתם בצפון המדינה והאלימות גוברת - לפי דיווחים הבדלנים השתלטו על העיר טל עפאר. בשבוע שעבר הודיעו בדלנים כורדים כי הם כבשו את העיר קירקוק בצפון עיראק, כולל שדות הנפט והצינורות שלה, וגם בדלנים קיצונים המשתייכים לאל-קאעידה הודיעו כאמור כי הם מתכוננים לכבוש גם את בגדד. איראן לא נותרה אדישה והודיעה כי שלחה כוחות שיסייעו לצבא עיראק שנמצא על סף פירוק.

קרן המטבע הבינלאומית הודיעה היום כי היא חותכת את תחזית הצמיחה של ארה"ב ל-2% ב-2014, אך מותירה את תחזית הצמיחה ל-2015 על 3%. באופן חריג, כללכני הקרן קראו לממשל בארה"ב להעלות את שכר המינימום במטרה לסייע למיליוני עובדים עניים.

מחירי הנפט שטיפסו לרמות גבוהות בימים האחרונים שומרים היום על יציבות. חבית נפט (מסוג WTI) נסחרת תמורת 107 דולר בבורסת הסחורות.

בהקשר זה נציין כי משרד האנרגיה של אוקראינה מסר היום כי רוסיה הפסיקה את אספקת הגז למדינה, אך הבטיח כי הגז ימשיך לזרום ללקוחות האירופיים של רוסיה שמקבלים את הגז דרך צינורות העוברים באוקראינה.

בזירת המאקרו האמריקנית פורסם היום (15:30) מדד האמפייר סטייט לחודש יוני, שהצביע על עלייה קלה בפעילות הייצור בניו-יורק, לאחר שטיפס לשיא של 54 שנים במאי. המדד רשם קריאה של 19.3 נקודות ביוני, לעומת קריאה של 19 נקודות בחודש מאי. האנליסטים בשוק ציפו דווקא לירידה לרמה של 16.3 נקודות.

ב-16:15 פורסם הייצור התעשייתי לחודש מאי, שעלה ב-0.6%, לאחר ירידה של 0.3% באפריל. הכלכלנים בשוק ציפו לעלייה של 0.5%. לפי נתוני הממשל, פעילות הכרייה צמחה ב-1.3% במאי, בעוד תפוקת הייצור גדלה ב-0.6% בעוד תפוקת התשתיות ירדה ב-0.8%.

האירוע הגדול של השבוע יתקיים ביום רביעי - סיום ישיבת הפדרל ריזרב ובה צפוי הבנק המרכזי להודיע על המשך צמצום רכישות האג"ח בעוד 10 מיליארד דולר בחודש ל-35 מיליארד. הפד' גם יעדכן בדבר התחזית הכלכלית ושיעורי הריבית הצפויים.

מניית מדטרוניק עמדה במוקד על רקע ההודעה על מגעים לרכישת Covidien תמורת 42.9 מיליארד דולר.

סנדיסק הודיעה כי היא רוכשת את חברת אחסון המידע Fusion-io תמורת 1.1 מיליארד דולר במזומן.

מניית טסלה זינקה בחדות לאחר שהודיעה בסוף השבוע כי היא פותחת מאגר הפטנטים שלה לשימוש פומבי במטרה לקדם את תחום הרכבים החשמליים.

משרד המשפטים האמריקאי מתכונן לתבוע את סיטיגרופ על כך שהונה לכאורה משקיעים בהיקף של מיליארדי דולרים באמצעות ניירות ערך מגובי משכנתאות, לפני המשבר הפיננסי העולמי. במשא-ומתן להשגת פשרה דובר על פיצויים בהיקף של 10 מיליארד דולר או יותר, ובבלומברג דווח כי משרד המשפטים דרש סכום גבוה אף יותר, וכי הבנק הציע לשלם פחות מ-4 מיליארד דולר.