בזק העלתה את העמלות לספקיות האינטרנט

חלק מהספקיות כבר הודיעו לבזק כי לא יסכימו לשלם את העמלה עבור לקוחות שהיא מגייסת עבורן, וטוענות כי בזק בתגובה איימה שתפסיק לשווק אותן ■ הספקיות ל"גלובס": בזק נקטה צעד חד-צדדי. לא לכך התכוון משרד התקשורת

בזק לוגו
בזק לוגו

מאבק בין ספקיות האינטרנט לבין בזק מתפתח בשבועות האחרונים על אש קטנה, אך הוא קרוב לתפוס תאוצה. זאת, בעקבות החלטתה החד-צדדית של בזק לייקר את העמלה שהיא גובה מהספקיות כאשר היא מגייסת עבורן לקוחות. חלק מהספקיות כבר הודיעו לבזק שלא יסכימו לשלם את העמלה שהיא דורשת וטוענות כי בזק בתגובה איימה שבמקרה כזה היא תפסיק לשווק אותן.

ההפרדה בין ספקי האינטרנט לבין חברות התשתית הנהוגה בישראל מולידה תופעות מוזרות. אחת מהן היא ההחלטה של בזק לייקר את העמלות שהיא גובה ומשלמת לספקיות. אגב, העמלות בשוק למשווקים גבוהות בהרבה ממה שגובה בזק ומגיעות לעתים למחיר של 150 שקלים ויותר.

איך זה עובד? בזק ביקשה לפני מספר שנים שמשרד התקשורת יתיר לה למכור חבילות שמשלבות בין ספק ותשתית. זה אומר שלקוח יכול להיכנס לאתר של בזק ולבחור מי הספק שלו ובעצם לתמחר בין הספקיות. זה מוביל ללחץ כבד על המחירים של הספקיות כיוון שבזק היא בעלת כוח מכירה מהגדולים בשוק.

הספקיות הקטנות נהנות מהבאנדל ההפוך, שכן הוא חוסך להן את הצורך להחזיק מערך מכירות גדול. ואולם עבור הספקיות הגדולות הבאנדל ההפוך לא אטרקטיבי במיוחד משום שכאמור הוא הופך את בזק לבעלת הלקוח, והן גם נאלצות לשלם עמלה עבור כל לקוח.

לאחרונה החליטה החברה לייקר את העמלה מ-20 שקל ל-50 שקל ללקוח, קפיצה של 150% במחיר. במקביל בזק הבהירה שגם כאשר הספקיות יביאו אליה לקוחות היא תשלם להן את אותה העמלה, כך שהן למעשה מתקזזות.

ואולם בקרב הספקיות נשמעות דעות פחות מפוייסות, והטענה היא שלא לכך התכוון משרד התקשורת כאשר העניק לבזק את הזכות לשווק את הבאנדל ההפוך. חלק מהספקיות כבר הבהירו לבזק שהן מתנגדות לייקור העמלה למרות הודעת הקיזוז והן לא יהיו מוכנות לשלם על כך. בתגובה איימה בזק שתוציא ספק מהאתר שלה ולא תמכור אותו בבאנדל ההפוך.

ההחלטה של בזק לייקר את העמלות באופן חד-צדדי הובאה כבר לידיעת משרד התקשורת אך הוא טרם החליט האם לעשות משהו בנדון. העובדה שחלק מהספקיות מתייחסות להחלטה של בזק בשיוויון נפש, וחלק מתרעמות עליה ממש, מצביעה על קושי בהתערבות המשרד בסוגיה.

בדבר אחד אין ספק והוא שהספקיות הקטנות שמגייסות לקוחות דרך הבאנדל ההפוך נפגעות מכך, ואולי זו הסיבה שהספקיות הגדולות נהנות מן ההפקר כאשר הן רואות שהן נאלצות להעלות מחירים בתגובה לייקור העמלה.

מבחינת בזק ייקור העמלה בא על מנת לתקף את העלויות שיש לה ולהתאימן למחירים ריאליים בשוק. הספקיות יתקשו לטעון שעמלה בגובה של 50 שקל היא גבוהה מדי כאשר בשוק העמלות שהן משלמות למשווקים מגיעות כאמור למחירים גבוהים פי 3 ויותר. מנגד, העובדה שבזק מייקרת את העמלה ב-150% מבלי שהן יכולות לעשות כלום נגד זה, היא שמקוממת אותן.