"אם אתם רוצים להנפיק ב-2017, התחילו את ההכנות עכשיו"

דני כהן, שותף בקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס, דיבר בכנס "הנפקות בארה"ב", שערך משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן עם הפירמה הבינלאומית White & Case, והתייחס לסוגיות הרבות שמצריכות טיפול בטרם ההנפקה

משתתפי הכנס "הנפקות בארה"ב" / צילום: תמר מצפי
משתתפי הכנס "הנפקות בארה"ב" / צילום: תמר מצפי

חברות ישראליות ששוקלות לבצע הנפקה ראשונית (IPO) בוול סטריט לא צריכות להתמהמה; השוק לא חזק כמו לפני כמה רבעונים, אבל הוא עדיין טוב להנפקות. אלו חלק מהמסקנות שאליהן הגיעו אתמול (ב') המשתתפים בכנס "הנפקות בארה"ב", שערך משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן עם הפירמה הבינלאומית White & Case, ובשיתוף עם לשכת המסחר קליפורניה-ישראל (CICC).

אחרי הפעילות הענפה בתחום ה-IPO בארה"ב ברבעונים האחרונים, בתחילת 2014 היה נדמה שישנה חולשה מסוימת. אילן פז, בבכיר בבנק ההשקעות ברקליס ישראל, סבור שהשוק רק "עצר לקחת נשימה", והוא חוזר לפעילות חיובית. "אנחנו צופים שוק חיובי להנפקות בחודשים הקרובים", אמר פז.

האם המצב הביטחוני בישראל עלול להשפיע לרעה על סיכויי ההצלחה? פז מרגיע: "אירועים גיאופוליטיים קודמים לא השפיעו כלל על הצלחת ההנפקות של חברות ישראליות. אם יש בשוק תיאבון לחברות צמיחה - הן יצליחו בלי קשר למצב הגיאופוליטי". עוד הוא מוסיף, שמ-2013, בניגוד לשנים קודמות, המשקיעים שמים דגש רב יותר על צמיחה לעומת על רווחיות.

הכנס נחלק לשני פאנלים: הראשון, בהנחיית עו"ד רון בן-מנחם מהרצוג פוקס נאמן, עסק בהכנות להנפקה, והשני, בהנחיית ג'וש קירנן מ-White & Case, עסק ב"יום שאחרי".

"השוק טוב להנפקות. אולי לא כמו שהיה, אבל אין סיבה לחכות - אי אפשר לדעת מה יקרה בעתיד", אמר שראל אלדור מגולדמן זאקס בהתייחסות לנושא תזמון ההנפקה. דני כהן, שותף בקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס, הדגיש: "אם אתם רוצים להנפיק ב-2017, כדאי שתתחילו את ההכנות עכשיו. אף אחד לא יגיד לכם שזה מוקדם מדי. יש המון סוגיות לפעול בהן".

מה הן כוללות? לדברי אלדור, "הכול צריך להיות מהודק: הסיפור, המודל העסקי, ההכרה בהכנסות, הפרופיל הפיננסי, התשתית".

ד"ר ירון דניאלי, מנכ"ל אלקוברה שהונפקה בנאסד"ק ב-2013, הסכים שצוות היועצים - עו"ד, רואי חשבון וחתמים - חשוב במיוחד, ויש להקשיב לניסיון שלהם ולהתנהל איתם בפתיחות, אך הוסיף: "חשוב שהנהלת החברה תנהל את תהליך ההנפקה, כי החבר'ה האלה ישמחו להשתלט עליו".

צחי קינן מקרן המזנין מוסטנג הזכיר את האלטרנטיבות להנפקה. "מנהלים צריכים להבין למה הם רוצים להנפיק: לצורך אקזיט? לייצר 'מטבע' לרכישות? השגת מימון לפיתוח עסקי? לכל מטרה יש חלופות שמתאימות לה, כמו PIPE או מימון באמצעות חוב. בישראל, הרבה חברות שוקלות לצאת להנפקה מוקדם מדי. גם כשיוצאים להנפקה, חשוב שתהיה plan B".

לעומת זאת, דניאלי - מנכ"ל חברה שיצאה להנפקה בשלב מוקדם בחייה - סבור שלפחות בחברות ביוטכנולוגיה הנפקה היא כמעט מחויבת המציאות. "בביוטק, בפרט בישראל, המימון אף פעם לא מספיק, ואם אין לך כסף, לא תוכל לעשות עבודה טובה. לא תוכל לממן ניסוי קליני, לבנות יחסים עם בכירים בתחום ולעבוד על מסחור. זה דורש הרבה כסף, שלא קיים", אמר דניאלי.

"אלקוברה גייסה בנאסד"ק 63 מיליון דולר. בבורסה בתל אביב שאלו אותי למה לא נרשמנו למסחר בתל אביב; השבתי: 'בת"א יכולנו לגייס כזה סכום?' התשובה הייתה לא. וזה מה שחברת ביוטק בשלב הפיתוח צריכה".

דניאלי סיפר שאלקוברה כלל לא חשבה על הנפקה. "הייתה לנו עסקה עם טבע, והיא התפוצצה. היינו צריכים מימון, והיו לנו הצעות בלתי מקובלות לדעתנו מקרנות הון סיכון, וכמה הצעות אסטרטגיות שלא היו בשווי שרצינו. נפגשתי עם בנקאים, והם אמרו שאנחנו צריכים לצאת להנפקה. בהתחלה צחקתי, אבל בסוף הבנו שזה מה שצריך. ברגע שמחליטים, ההמלצה שלי היא 'לרוץ' על זה".

לתת למשקיעים הרגשה טובה

הפאנל השני הפגיש בין איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס, דפנה קנטור ממורגן סטנלי ישראל ומייקל ד'אגוסטינו מבורסת ניו יורק (NYSE). הם נשאלו על סוגיית תמחור ההנפקה, והרצון "להשאיר כסף על השולחן" - כלומר לא לתמחר את המניה במחיר הגבוה ביותר האפשרי, כדי לתת למשקיעים אפשרות להרוויח והרגשה טובה.

"כשאתה נותן למשקיעים הרגשה טובה שהם עשו כסף ביום הראשון שאחרי ההנפקה, הם מרגישים שזו הנפקה מוצלחת ונשארים עם החברה", אומרת קנטור, והמשתתפים הסכימו שעלייה של 15%-20% במניה ביום הראשון היא האידיאל.

"לנסות לתפוס את הדולר האחרון בתמחור יכול להיות קטסטרופה", הזהיר ד'אגוסטינו. "מצד שני, לא כדאי להיות קשה עם הבנקאים אם המניה לא עולה כפי שרציתם, צריך לזכור שיש עוד משתנים בשוק".

וולדמן ציין שמניית מלאנוקס עלתה בכ-15% ביום הראשון, אך הוסיף: "המניה תעלה ותרד, אבל צריך לזכור שמדובר על טווח ארוך ולא על יום אחד. אני שומע על חברות שהולכות לרוד שואו, ובגלל המחיר לא מנפיקות בסוף - זאת טעות. אם יש לחברה אפשרות להיות חברה ציבורית, זה לא סוף העולם להנפיק מתחת לטווח המחירים המבוקש".

וולדמן נשאל מה השתנה בהתנהלות החברה מאז שהפכה לציבורית, וענה: "ניהול החברה לטווח ארוך לא צריך להשתנות - אתה צריך לדעת מה החזון, בין אם זו חברה פרטית ובין אם ציבורית. מצד שני, אתה לומד להסתכל על החברה בעיני המשקיעים, שהפוקוס שלהם הוא לעשות כסף, והם מודדים כל רבעון - ואם לא תביא תוצאות, תיענש".

מלאנוקס "נענשה" בעבר כמה פעמים על-ידי המשקיעים, לאחר שפספסה תחזיות, ובהקשר זה התייחס וולדמן גם לנושא האנליסטים: "יש דברים שאתה לא יכול לצפות. קראו מה שאנליסטים כותבים, יש להם ויזיביליות, אבל הם לא יכולים להיות אחראים על הניהול שלך".

הטיפים של עו"ד רון בן-מנחם למנפיקים בארה"ב

1. מענקים שהתקבלו מהמדען הראשי: יש לקבל אישור המדען הראשי לפני הנפקה

2. ממשל תאגידי: עמידה בתנאי הדיווח לרשויות בארה"ב ובכללי הבורסה

3. בחינת האפשרות לרישום כפול

4. הטבות מס: לברר את כל ההשלכות

5. פער תרבותי: כדאי למצוא יועצים אמריקאים ולהתנהל בפתיחות