הממשלה תשקול מחדש ביטול המכס על יבוא עגלים

למרות שנתניהו הורה לבחון מחדש את החלטת הממשלה בשל הסבל הכרוך ביבוא העגלים, האוצר ניסח תיקון זניח להחלטה, אליו מתנגד כעת השר פרץ

החלטת הממשלה שיזם שר האוצר יאיר לפיד לביטול המכס על יבוא עגלים חיים לישראל, תידון מחדש בממשלה. זאת בעקבות התנגדותו של השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, לתיקון שהציע האוצר להחלטה שאינו עונה על בחינת הסבל שנגרם לעגלים בתעשייה.

כזכור ב-4 במאי אישרה הממשלה את הצעת האוצר שמטרתה להגביר את התחרות בשוק הבשר, וזאת על ידי ביטול המכס על יבוא עגלים חיים לישראל. בנוסף, כוללת התוכנית הקצאת 45 מיליון שקל למפטמות עגלים, 24 מיליון שקל בשנה (במשך 7 שנים) לענף הבקר במרעה, 65 מיליון שקל לתעשיית החלב ואף 4.5 מיליון שקל לפרסום ושיווק בשר.

פרץ התנגד למהלך, ועימו גם נתניהו שדרש מלפיד לא לחתום על ההחלטה, עד שייפגש עם הארגונים הפועלים למען בעלי חיים על מנת לשמוע את הסתייגויותיהם מהיוזמה ולבחון את הסוגיות שנוגעות לרווחת העגלים ולמניעת סבלם. נתניהו אף דרש מלפיד לדווח לו על תוצאות הפגישה.

בעקבות הפגישה עם נציגי הארגונים שלח משרד האוצר למשרדי הממשלה הצעה לתיקון ההחלטה שכוללת שינוי סמנטי בסעיף ההשקעה בפרסום: במקום המילים 'לטובת שיווק ומיתוג מכירת הבשר הטרי', נכתב 'לטובת קידום ענף רעיית הבקר'".

בעקבות התיקון הזניח, שלא עוסק כלל ברווחת העגלים המיובאים לישראל, שיגר פרץ מכתב לחברי הממשלה בו הודיע על התנגדותו לתיקון המוצע: לצערי הרב, הצעת ההחלטה בנושא לרבות תיקון ההחלטה המוצע, מתעלמים כליל מנושא רווחת בעלי החיים". ציין פרץ. "אבקש כי הסוגיות שלהלן תבחנה בכובד ראש על ידי חברי הממשלה והעומד בראשה". כאמור, בשל הסתייגות פרץ מהצעה, תובא ההחלטה לדיון מחדש בממשלה.

עוד ציין פרץ כי "מחקרים שנערכו בארץ ובחו"ל קובעים כי הסבל הנגרם לבעלי החיים עולה לאין שיעור ככל שמרחק ההובלה גדל. לפיכך, ובהתאם למגמה המתחזקת באירופה, עלינו לעודד ייבוא של בשר לאחר השחיטה, ולמזער ככל הניתן הובלה של עגלים חיים. בנוסף לפגיעה הקשה ברווחת בעלי החיים, שינוע הבשר לאחר השחיטה הינו פשוט ויעיל יותר מאשר הובלת העגלים בעודם חיים".

לטענת ארגונים למען בעלי חיים, השינוי שקבע האוצר בנוסח ההחלטה הוא "יריקה בפרצופו של נתניהו" שביקש לוודא מניעה בהתעללות בעגלים. פרץ התייחס במכתבו גם לנושא הכלכלי וציין כי "יעילות ההצעה מוטלת בספק. לא ברורה לי כלל הכדאיות הכלכלית שביבוא עגלים חיים, כאשר ניתן לייבא את הבשר לאחר השחיטה. מעבר לפגיעה ברווחתם, ייבוא עגלים חיים הינו מסורבל, מצריך ייבוא מזון מתאים ופיקוח ווטרינרי רב. זאת ועוד, הצעת ההחלטה מבקשת להעביר עשרות מיליונים בשנה להתאמת השוק למצב החדש. אי לכך, אני סבור שראוי שתתקיים בחינה מחודשת של הכדאיות הכלכלית של ההחלטה, כאשר כלל הגורמים נלקחים בחשבון".

עוד ציין פרץ במכתב כי התיקון להצעה שהובאה בפני הממשלה הוא "סמנטי בלבד", המבקש לשנות את הייעוד של הסעיף התקציבי הקטן ביותר מבין הסעיפים המובאים בהצעה. "אני מתנגד להצעה זו וסבור שאין בתיקון זה בכדי לשנות את רוח ההחלטה שאינה מביאה בחשבון כלל נושאים סביבתיים מהותיים, כמו גם שמירה על רווחת בעלי החיים".

בכל שנה ממיובאים לישראל כ-150 אלף עגלים וטלאים במסע שמתחיל באוסטרליה, אורך שלושה שבועות שבהמלכן שוהים בעלי החיים בתנאים קשים ומסתיים בנמל אילת. חלקם של בעלי החיים אינם שורדים את המסע ומתים. במספר תחקירים ששודרו בשנים האחרונות בתוכנית "כלבוטק" תיעדו פעילי עמותת אנונימוס את התעללות בעגלים עם פריקתם בנמל אילת, דבר שהביא גם להפגנות באוסטרליה, הקוראות להפסיק לייצא עגלים לישראל.