קבינט הדיור יאשר תוכניות בהיקף של כ-8 מיליארד שקל

קבינט ידון בתוכניות "מחיר המטרה" ו"נתיב לדירה", בתוכנית לקידום בנייה ירוקה וברפורמה ברשות מקרקעי ישראל ■ חלק מהתוכניות מפנות תקציב קיים לפרויקטים, אבל עדיין מדובר בהשקעה משמעותית בדיור בשנים הקרובות

התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף

לאחר שלושה חודשים שבהם לא התכנס קבינט הדיור, ביום ב' הקרוב מתוכננות לעלות לאישור השרים בקבינט ארבע תוכניות שונות בהיקף כספי עצום לשנים הקרובות. מדובר בתוכניות מחיר מטרה, שמקדם שר השיכון אורי אריאל; תוכנית "נתיב לדירה" שהיא תוכנית משותפת של משרדי האוצר, השיכון, התחבורה ורשות מקרקעי ישראל; תוכנית לקידום בנייה ירוקה בישראל, שמקדם המשרד להגנת הסביבה; וגם המשך יישום הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

על פי סדר היום המעודכן לישיבת הקבינט מדובר בתוכניות בהיקף תקציבי ניכר, הן בהפניית תקציב ישיר והן כאובדן הכנסות למדינה, שנאמד בכ-1.5 מיליארד שקל לשנה וכמעט 8 מיליארד שקל בשש השנים הקרובות. נציין שחלק מהתוכניות מפנות תקציב קיים של המשרדים לפרויקטים המדוברים, אבל עדיין מדובר בהשקעה משמעותית בתחום הדיור בשנים הקרובות.

תוכנית "נתיב לדירה", המתייחסת להקדמת מועד היישום של פרויקטי תשתיות הנחוצים לקידום תוכניות דיור, נוקבת בסכום שעומד על כ-4 מיליארד שקל, שיוקצבו למטרה זו בשנים 2014-2020. מדובר בהשקעה של כ-666 מיליון שקל בשנה. התוכנית כוללת בניית מחלפים, הרחבת כבישים, שיקוע מסילות רכבת ועוד. התוכנית עתידה להביא להקדמת ביצוע ומימון של כ-45 פרויקטים שונים בארץ.

לצד תוכנית זו תעלה לאישור הקבינט גם תוכנית מחיר מטרה של שר השיכון, תוכנית למכרזים חדשים שישווקו בהנחה, מה שמוביל להפסד הכנסה מוערך למדינה משיווק הקרקע של כ-750 מיליון שקל בשנה. על פי הסיכומים שאליהם הגיעו משרדי האוצר והשיכון, תפעל תוכנית זו בין השנים 2014-2019, והפסד ההכנסה הכולל הצפוי למדינה מהתוכנית נאמד בכ-3.75 מיליארד שקל. זאת, באם כל שיווקי הקרקע המתוכננים לפי התוכנית (שיווק 61 אלף יח"ד) ייצא לפועל. במכרז בשיטת מחיר מטרה יתחרו המציעים על תשלום התמורה המקסימלי בעד הקרקע, כאשר הם חייבים למכור כ-80% מהדירות בכ-20% הנחה מהמחיר הממוצע במתחם, כפי שיקבע השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי.

בנוסף, עתידה לעלות לאישור גם תוכנית לקידום בנייה ירוקה בישראל. תוכנית זו מבקשת לקבוע מספר פעולות לעידוד בנייה ירוקה על ידי הסברה, הקמת מסגרת הכשרות, קידום ידע אקדמי ועוד. עלות תוכנית זו לתקציב המדינה, על פי ההצעה, עומדת על 10.6 מיליון שקל בשנה מתקציבי משרדי הגנת הסביבה, האוצר והתשתיות הלאומית. בחישוב תלת שנתי, משך הזמן המתוכנן של התוכנית, מדובר בתקציב של 31.8 מיליון שקל.

ההצעה האחרונה שתעלה לאישור הקבינט צפויה להיות המשך הטיפול ברפורמה ברמ"י, המשך הטיפול בהעברת הבעלות בנכסי המגורים וגם תוספות תקנים לרמ"י בהמשך באישור משרד האוצר. גם במקרה זה מציינת ההצעה אומדן תקציבי, המתייחס לאובדן הכנסות המדינה מהעברת הבעלות הצפויה, שעומד על כ-109.5 מיליון שקל בשנה.

תכנית קבינט הדיור
 תכנית קבינט הדיור