הישג לתושבי רמת הגולן: קידוחי הנפט לא מאושרים כרגע

לאחר שהוגשו מאות התנגדויות לתוכנית של חברת אפק לבצע קידוחים ברמת הגולן, החליטה הוועדה המחוזית צפון לא לאשר אותם עד לקבלת חוות דעת נוספות

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

הוועדה המחוזית צפון החליטה לא לאשר כרגע את קידוחי הנפט שתכננה לבצע חברת אפק ברמת הגולן, עד שלא תקבל חוות דעת נוספות ומסמכים נדרשים מהמשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות. הוועדה צפויה להתכנס בשנית בעוד כשבועיים, לדיון נוסף בהרכב דומה.

ההחלטה התקבלה בתום ישיבה שארכה כשמונה שעות, במהלכה הועלו מאות התנגדויות של מומחים מתחומים שונים, של תושבי רמת הגולן ופעילים מרחבי הארץ.

בדיון, חברת אפק לא הסכימה להתחייב שלא תשתמש בשיטת קידוח לא קונבנציונאליות כגון fracking בפעילות אותה היא מתכננת לבצע באזור הכנרת והגולן. לטענת מטה המאבק, השימוש בשיטת ה-Fracking עלול לסכן את מקורות המים של הכנרת משום שבתהליך ההפקה יוחדרו כמויות גדולות של כימיקלים לשכבות שמשמשות את אגן ההיקוות של הכנרת.

אפק מתכוונת לקדוח החל מאוגוסט, לכל המוקדם, עד 10 קידוחי אקספלורציה באזור, שעשוי להכיל להערכתה נפט בכמויות ברות הפקה של מעל מיליארד חביות נפט. כל קידוח ייערך בין חודשיים ל-4 חודשים בעומקים של 1,200 עד 2,000 מטר. לאחר גילוי הנפט מתכננת החברה לשאוב את הנפט באמצעות אחת מהשיטות ההפקה המקובלות. ההחלטה על שיטת ההפקה תתקבל רק לאחר שיעובדו ממצאי קידוחי האקספלורציה.

יוחאי גרוס, פעיל במטה למאבק כנגד קידוחי הנפט בגולן: "אנו שמחים כי הוועדה קיבלה את ההחלטה הנכונה ולא נחפזה לבצע תהליכים שלאחריהם המציאות תשתנה באופן משמעותי בגולן. אנחנו מברכים על החלטת הוועדה ונמשיך לפעול על מנת שכלל הסיכונים יובאו בפני מקבלי ההחלטות ויתקיים דיון אמיתי בנושא".

גל גפני, פעיל במטה המאבק: "הכימיקלים והגזים שעשויים להיפלט לאוויר ולכנרת מסכנים את התושבים ואת מיליוני התיירים המבקרים בגולן מדי שנה ויש להם משמעויות בעייתיות מאוד בהיבטים סביבתיים ביטחוניים ובינלאומיים. כמות התושבים המשמעותית כל כך שהגיעה לוועדה מהגולן מדגישה בדיוק מה התושבים, מהגולן ומרחבי הארץ באמת חושבים על קידוחי הנפט בגולן".

את תושבי רמת הגולן מייצגים עורכי הדין יובל גלאון, אלירן סטריכמן ומיכאל טירר ממשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות'.