מוצרי פארם? עדיף לקנות באינטרנט

לא בכדי בוחרות ניו פארם וסופר-פארם להימנע מהפעלת אתרי מכירה * המטרה היא להריץ את הלקוחות לסניפים, להציע מבצעים מפתים ולמכור ביוקר * כעת נכנסו לזירה אתרי פארם שמתחרים ברשתות, והם הרבה יותר משתלמים

מופעים, בנקאות, חשמל, גאדג'טים, אופנה ומזון - בעוד הפנמת אפשרויות המסחר אונליין מתרחבת כל העת, תחום הפארם בפיגור של ממש: היצע האתרים לרכישה מקוונת בענף היה עד לאחרונה כמעט אפסי, ורשתות הפארם - גם אם יכלו לעשות זאת מזמן - כלל לא רוצות למכור אונליין; את עיקר מאמציהן הן מרכזות במשיכת הקונה למדפים עתירי שילוט המבצעים מאיר בעיניים, ריחות הבשמים ואווירת ה"ממש תפסיד אם לא תמלא מהר את הסל". אתרי האינטרנט, במקרה הטוב, יציעו קופונים למימוש בסניפים עצמם.

על הרקע הזה צצו לאחרונה שתי שחקניות מבטיחות, שמציעות אתרים שרוצים לשחק בדיוק בזירה הזו. היכן שהתרגלנו ללכת שבי אחר מבצעים מטעים ומבלבלים, מרובי מניפולציות שיווקיות ולא בהכרח משתלמים. האתרים "בלה" ו"הביתה", ייאמר לזכות שניהם, ידידותיים ומזמינים, ועל אף הקשיים שבהתמודדות מול ספקים המקושרים עם רשתות הפארם - ושעשו את החיים לגמרי לא קלים לכל מי שניסה להתחרות בהן - מציעם מגוון יפה של מוצרים, בתמחור המביס במרבית המקרים את המחירים ברשתות הפארם השולטות, סופר-פארם וניו פארם.

ולא סתם מביסים: מבדיקה השוואתית שערך "גלובס" בין סניפי הרשתות ובין שלושה אתרי אינטרנט: אלו החדשים, ואתר "דראגסטור" הוותיק והראוי לציון, שמופעל כבר שנים על ידי רשת בתי המרקחת שור טבצ'ניק - עולים פערים של עשרות אחוזים ויותר בין מחירי מוצרי שונים, לרוב לרעת הרשתות.

כך, למשל, תעלה חבילת טמפונים של קוטקס 18 שקל באתר הביתה, 29 שקל בבלה, ותזנק ל-37 שקל בניו פארם - פער של 106%. עבור חבילת 30 עדשות פוקוס דייליז תשלמו 130 ו-140 שקל בסופר-פארם ובניו פארם, בהתאמה - ורק 70 שקל באתר בלה, מחצית המחיר. משחת שיניים קולגייט הרבל תעלה לכם 10 שקלים באתר בלה ו-19 בניו פארם, ועל מסיכה לשיער של גליס תשלמו 14 שקל יותר בסופר-פארם - 38 שקל לעומת 24 באתר בלה ואפילו עבור לק פשוט של שיק תוכלו לבחור אם לשלם 9 שקלים באינטרנט (בלה) או 19 בחנות בלתי מקוונת בעליל (סופר-פארם).

40% עד 60% הבדילו גם במחיריהם של תוספי תזונה שנבדקו, כשתמיד האלטרנטיבה ברשת היא הזולה יותר.

פערים כאלה הופכים גם את דמי המשלוח הנדרשים לרוב באתרים לזניחים לעתים, רבים מהמחירים, יש לציין, הוגדרו גם על המדפים כמחירי מבצע - ועדיין, התגלו פעמים רבות כרחוקים מלהות אטרקטיביים בהשוואה למתחרות המקוונות.

המבחר הרחב ביותר, יש להודות, קיים על המדפים ברשתות - ולא כל מותג קיים בכל אתר אינטרנט (בעיקר במותגי קוסמטיקה ודרמו-קוסמטיקה), אולם רוב המוצרים הפשוטים והמוכרים קלים להשגה גם באינטרנט. נאמנים למותג מסוים? בידקו מי משווק אותו באינטרנט - אין פשוט מלהשוות מחירים באתרים, ולראות היכן העסקה הכדאית ביותר.

האתרים אף נבדלים ביניהם בטווח המוצרים - חומרי ניקוי וכלים חד פעמיים, מוצרי חשמל לשיער ומנשאים לתינוק, בשמים, עדשות ואקססוריז - כל אתר בוחר היכן לתת דגש נוסף לקטגוריות הטריוויאליות. מטבעה של רכישה באינטרנט, קל יותר לערוך אותה באופן ממוקד ובהתאם לצרכים, ולעתים אף לפצל רכישות.

כדאי לציין את הקטגוריות שזוכות לתחרות נפרדת בסחר המקוון - בשמים ותוספי תזונה, בהם קיימת היום תחרות באתרי אינטרנט ייעודיים; וכמובן, את קיומם של אתרים בינלאומיים.

בלה bela.co.il

מאחורי האתר "בלה" עומד היזם שי אלמוג, שעסק קודם לכן בהטמעת מהפכת הדיגיטל של קופת חולים *כללית* ובביסוס אתר מגה באינטרנט. יתרונות האתר שהקים, הוא מספר, כוללים בין השאר הקפדה על תמונות מוחשיות, מערכת לדירוג המוצרים על ידי משתמשות, אפשרות החזרה ארוכת טווח, אפשרות להזמין דוגמיות של מוצרים ומשלוח במארז מפנק. המשלוחים מסופקים לכל נקודה בארץ בעלות זהה. האתר נבנה בשיתוף קהילת נסייניות בת 240 נשים שהיו שותפות לתהליך הבנייה וחיוו דעתן לגבי העיצוב, המוצרים, הקטגוריות ועוד.

"הטבע האנושי הוא לגעת, להריח ולמשש", אומר אלמוג, "במיוחד כשמדובר במוצרי קוסמטיקה וטיפוח. כדי לנתב את הלקוח לרכישות אונליין ברשת צריך ליצור חוויית רכישה מרגשת שתתווסף ליתרונות המובהקים שיש לרכישה באינטרנט: חיסכון בזמן ובכסף ופרטיות מקסימלית לרכישת מוצרים אינטימיים. אמנם עדיין באתר בלה לא ניתן להזמין תרופות או תרופות מרשם דרך האינטרנט, אך אנחנו בכיוון. מבחינה טכנולוגית אפשר כבר מזמן היה ליישם זאת, אבל כל השחקנים היום מקווים שתגיע לסניף ותקנה עוד מוצרים".

קטגוריות: בית מרקחת, היגיינה, טבע, טיפוח העור, יופי, שיער, תינוקות, אקססוריז.

משלוח: 19 שקל.

מדיניות החזרה: עד 100 יום.

הביתה habaitta.com

אתר "הביתה" החל לעבוד בשקט לפני כשנתיים - ולאחרונה יצא בהשקה מתוקשרת ובקמפיין נרחב. מאחוריו היזמים שמי לוי ומיכאל טסלר, שגייסו קבוצת משקיעים נכבדה, בהם שי רקנאטי. "אחד הדברים המרכזיים שהבנו", אומר לוי, "הוא שהרבה מאוד מהתשתיות הפיזיות והעסקיות לא קיימות בארץ כדי לתת חוויית קנייה רצינית. שוק האי-קומרס בארץ בחיתולים מהרבה בחינות: מבחר, משלוח, שירות, מחירים. בתחום הפארם אין כל כך אתרים ישראליים. גם קוסמטיקה אין הרבה איפה לקנות. ברגע שמייצרים אלטרנטיבה, אני מאמין שתהיה תזוזה של לקוחות לכיוון האונליין". לדבריו, המחירים שמציע "הביתה" נמוכים ב-15% ממחירי השוק. הפערים משתנים לפי קטגוריות - קשה להיות תחרותי בעולמות הרגילים של חיתולים ותחליפי חלב שהם 'לוס לידר' (מוצר מוביל שבתי עסק מוכנים להפסיד עליו כדי למשוך לקוחות, א"א).

"המניפולציה של רשתות הפארם בתחום המבצעים מאוד משמעותית. משחקים במחירים בין סניפים שונים ובין חברי מועדון ולא חברי מועדון. אנחנו רוצים לתת מחירים הוגנים לאורך כל השנה: זה ה'אני מאמין' שלנו".

קטגוריות: טיפוח שיער/גוף, קוסמטיקה, ניקיון ותחזוקת בית, מוצרי תינוקות, בית מרקחת, ויטמינים ותוספי מזון.

משלוח: 24 שקל, חינם מ-300 שקל. אפשרות לאיסוף עצמי.

מדיניות החזרות: עד שנה מיום הקנייה.

דראגסטור drugstore.co.il

האתר הוותיק דראגסטור, חלוץ בראש המחנה הפועל ברשת כבר משנת 2000, עבר לאחרונה מתיחת פנים - וגם אם לטעמנו הוא נמצא ידידותי פחות ביכולות הניווט באתר, הרי שאף הוא נותן תחרות ראויה לרשתות. המבחר כאן קטן יותר בכל הנוגע לפארם, ואילו עיקר ההתמחות היא לתחום בית המרקחת, הטייטל הרשמי שלו, כולל תוספי תזונה ומוצרי טבע לרוב. הוא פועל מבית המרקחת שור טבצ'ניק בתל אביב, משם גם מוצא איסוף עצמי לרוכשים מרחוק.

קטגוריות: טבע, דרמו-קוסמטיקה, קוסמטיקה, איפור, טיפוח גוף ובית, בריאות הפה, לאם ולתינוק, טיפוח שיער, מין בטוח - ובית מרקחת כמובן.

משלוח: 12 שקל, חינם מ-180 שקל. אפשרות לאיסוף עצמי.

החזרות: תוך 14 יום.

תשובת בתי המרקחת הפרטיים: מוצרים בלעדיים

"לרשתות הגדולות אין אינטרס לפתוח מכירה מקוונת", אומר דוד פאפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, "האינטרס שלהן הוא להביא את הצרכן לתוך החנות. כך או כך, לדעתי צריך תו תקן לאתרים שמוכרים תרופות".

בישראל, על פי נתוני zap דפי זהב, פועלים 1,577 בתי מרקחת - כמחצית מהם (786) בתי מרקחת פרטיים. אלו נאלצים להילחם על מקומם בעולם של מותגי פארם בפריסה רחבה, ותחרות מבצעים אגרסיבית.

פאפו מספר על מאמץ להפוך את אלו אטרקטיביים יותר במהלך השנים האחרונות - ולהחזיר את הלקוח ל"בתי המרקחת הקהילתיים", כהגדרתו. זאת בין השאר על ידי עיצובם מחדש, עם חללים פתוחים ומראה מתחדש, בשימת דגש על שירות אישי (כמו למשל חדרי ייעוץ פרטיים) ובשילוב מוצרים בלעדיים וייחודיים - ממותגי ררמו-קוסמטיקה שלא ניתן למצוא על מדפי רשתות הפארם ועד לבדיקות ביתיות מיוחדות לאיתור חיידקים, רמת כולסטרול וכדומה. לאחרונה אף הושק תו של הסתדרות הרוקחים שמוטבע על מוצרים שונים, כדי להעיד על איכותם (אך לא כערובה ליעילות) - ללא תשלום מצד החברות המסחריות, מצהירים בהסתדרות הרוקחים, כשהמוצרים נקבעים על ידי ועדה מקצועית.

"כולם משתוללים עם המחירים", אומר פאפו, "נוצר מצב שבו בית המרקחת הפרטי לא תמיד יכול להתמודד מסחרית עם מבצע. תחרות היא לא מילה גסה, אבל אנחנו רוצים לצאת אליה בתנאים שווים.

"עד לפני שנה-שנתיים", מזכיר פאפו, "לרשתות הפארם היה יתרון: הן עמדו רק מול בתי המרקחת קהילתיים וקטנים. בצוק העתים, בגלל שחלק מהמגוון חופף לרשתות המזון, התחרות נעשתה קשה יותר - גם מול רשתות כמו עדן טבע מרקט שהכריזה מלחמה בתחום תוספי התזונה". בתי המרקחת הקהילתיים, הוא אומר, מנסים "לתת פייט" במגרש הפרטי שלהם.