מתחמם המאבק לקראת המכרז לתדרי דור רביעי

גולן טלקום פנתה למשרד התקשורת ולמשרד האוצר וביקשה: תנו לנו, להוט מובייל ולפלאפון הקצאת תדרים במחיר מינימום ■ מה שיישאר שייצא למכרז לכל המרבה במחיר

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

חברת גולן טלקום פנתה למשרד התקשורת והציעה פתרון שלדעתה מאזן בין הצרכים של כל השחקנים בשוק, במסגרת מכרז התדרים לדור הרביעי שצפוי להתפרסם בשבוע הבא. גולן טלקום מציעה פתרון לפיו כל השחקנים החדשים, היא והוט מובייל, פלוס פלאפון שאין לה תדרים לדור הרביעי - תקצה להם המדינה 5 מגה בתחום ה - 1,800 מגה הרץ, במחיר נמוך של מיליון שקלים, ועל התדרים שנותרים ייערך מכרז לכל המרבה במחיר.

נאמר כבר בראשית הדברים, שההצעה של גולן תיתקל בהתנגדות חריפה מצד גורמים בשוק הסלולר ובעיקר מצד מפעילים וירטואליים ושחקנים חדשים שרוצים להיכנס לשוק כמו אקספון.

גולן ניסה בהצעה שלו לענות לדרישות ובקשות של כמה שיותר שחקנים בשוק. הטענה שלו כפי שהבהיר למשרד התקשורת, היא שמדינת ישראל מחייבת אותו כמפעיל סלולרי קטן, לרכוש לפחות 5 מגה הרץ בתחום ה-1,800 מגה הרץ, כתנאי לשיתוף רשתות שהמדינה קבעה. ולכן אם המדינה רוצה שיהיו בישראל רק 3 רשתות סלולריות משותפות, ולפיכך מחייבת את המפעילים הקטנים והחדשים לרכוש תדרים כחלופה להשקעה שלהם בפריסת אנטנות שבהם המדינה לא רוצה - היא חייבת לתת עדיפות לאותם מפעילים לקנות תדרים שלא במסגרת מכרז של כל המרבה במחיר, אלא לפי מחיר שיקבע האוצר.

לפי גולן, המפעילים החדשים, שזה היא והוט מובייל, פלוס פלאפון, שלה אין כלל תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ, יוכלו לקנות כאמור 5 מגה כל אחת מתוך 35 מגה סך הכל שיש בתחום ה-1,800 מגה הרץ. לאחר שה-15 מגה יימכרו, ייערך מכרז לכל המרבה במחיר על ה-20 מגה שנותרו ושם יוכל להתמודד כל מי שחפץ, כולל השחקניות הוותיקות פרטנר וסלקום, שלהם יש תדרים בתחום ה-1,800 אבל לא בכמות מספקת. בכך תשיג המדינה מצד אחד שוויון הזדמנויות לכל השחקנים מבלי לפגוע בזכויות של אף חברה ומצד שני היא תבטיח שהשחקנים הקיימים לא ייפגעו.

כפי שכבר נחשף ב"גלובס", המטרה של המדינה היא לאפשר לכל מי שרוצה להתמודד במכרז על מחיר פר רצועת תדרים של 5 מגה. במצב כזה החשש הוא שהמחירים ירקיעו שחקים ושחקנים קטנים יידרשו להוציא סכומים מאד גבוהים על תדרים, שלא יוכלו לעמוד בהם, ואז יכולתם להיכנס לדור הרביעי תיפגע. מנגד, המדינה הגיעה למסקנה שהיא לא מסוגלת להקצות את התדרים בצורה מיטבית והדרך הכי נכונה היא שהשוק יקבע.

המכרז שיתפרסם יהיה במסגרת של שימוע להערות הציבור וצפוי שהוא יעורר הרבה מאד ביקורת מצד כל השחקנים בשוק. המכרז יתפרסם (בשיטה מקוונת) ככל הנראה באזור ספטמבר אוקטובר על פי תחזית מקילה ובסוף השנה על פי תחזיות יותר ריאליות, וזאת מפני שקיים סיכוי גבוה שחלק מהמפעילים יעתרו לבג"ץ כנגד התנאים המופיעים בו. מי שחוששת מהתנאים בעיקר היא פלאפון שנמצאת בעמדת נחיתות מול השחקנים האחרים פרטנר וסלקום, בהיבט שלה אין תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ כאמור, ומפני שהיא כרגע החברה היחידה שאין לה הסכם לשיתוף רשתות עם מפעיל סלולרי נוסף.