הערכות: לפידות תרשום הפסד של 20 מ' ש' בסקיילקס וסאני

החברה שבשליטת לוקסנבורג, שהפך השבוע לדמות הדומיננטית בסקיילקס, דיווחה אמש על היקף החשיפה שלה לני"ע של החברות בשליטת אילן בן דב

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

אחרי שיעקב לוקסנבורג (לוקסי) - מי שהפך בימים האחרונים לדמות הדומיננטית בחברת סקיילקס - דיווח בשבוע שעבר, בכתב יד, כי חברת לפידות שבשליטתו מחזיקה באיגרות חוב של החברות סאני וסקיילקס, פרסמה אמש (ב') לפידות דוח מסודר יותר, המפרט את היקף החשיפה שלה לפירמידת החברות של אילן בן דב.

כאמור, הפירוט המלא של היקף ההחזקה של לפידות בכל סדרה וסדרה כבר פורסם בדיווחיה של סקיילקס. אך לפידות עדכנה כי השווי הנוכחי של האג"ח שהיא והשותפות הבת לפידות-חלץ מחזיקות עומד על כ-60 מיליון שקל. מתוכם, כ-29 מיליון שקל בסדרות המובטחות ד', ו', ו-י', והיתרה באיגרות הלא מובטחות מסדרות ז'-ט'. כמו כן, מחזיקה לפידות אג"ח של החברה האם סאני בשווי שוק נוכחי של כ-18.7 מיליון שקל.

לפידות לא מדווחת מהם מחירי הרכישה שבהם קנתה את האג"ח, ורק עדכנה כי החל מינואר 2010 הגיע הרווח המצטבר שרשמה מההחזקה באג"ח אלו ל-8.2 מיליון שקל. סכום זה כולל רכישות, מימושים, פדיונות וריביות שהתקבלו בסדרות השונות.

למרות שבאופן מצטבר לפידות נמצאת ברווח על השקעתה, הרי שהירידה החדה במחירי האג"ח של שתי החברות בתקופה האחרונה, צפויה לבוא לידי ביטוי עגום בדוחות הרבעון השני שתפרסם לפידות בחודש אוגוסט. בהנחה שלא בוצע שינוי משמעותי בהיקף הפוזיציה של לפידות בניירות הערך של סאני וסקיילקס בתקופה האחרונה, הירידה המצטברת מאז סוף מארס באג"ח של שתי החברות צפויה להביא להפסד של כ-20 מיליון שקל בדוחות הרבעון השני של לפידות.

רבע מהתיק של לפידות

לפידות משערכת מדי רבעון את כלל הני"ע שהיא מחזיקה בדוח רווח והפסד, על פי מחירי השוק שלהם. בסוף הרבעון הראשון, לאחר השלמת הסדר החוב בסקיילקס בתחילת השנה, וכאשר היה נראה כי גם הסדר חוב בסאני קרוב לחתימה לאחר פרק זמן ארוך, נסחרו הני"ע במחיר גבוה משמעותית מהנוכחי. אלא, שבסוף חודש מאי דיווחה יצרנית הסלולר סמסונג על דרישתה לשינוי בתנאי הזיכיון שהעניקה לסקיילקס, למכירת המכשירים מתוצרתה, מה שהטיל צל כבד על המשך שיתוף הפעולה בין הצדדים והוביל למפולת בניה"ע של סקיילקס.

על התזרים העתידי שייווצר מפעילות סמסונג נסמכה סקיילקס להחזר חובות האג"ח שלה, וחוסר הוודאות באשר להמשך הפעילות הביא לירידות שערים באיגרותיה. הסדרות המובטחות במניות פרטנר, ד' ו-ו', ירדו בשיעור מתון יחסית של 4%-8%, ואילו הסדרות הלא מובטחות, שמהוות כמחצית מההחזקה של לפידות, נפלו בשיעור חד יותר של 35%-30%, והסבו את מרבית הנזק לתיק ההשקעות של לפידות. באשר לסאני, שם נרשמו ירידות של 21%-37% בשלוש סדרות האג"ח.

חשוב לציין כי ההחזקה באג"ח אלו מהווה כרבע מתיק ההשקעות של לפידות. במקרה שנוצרו רווחים ביתרת תיק ההשקעות של החברה, הם צפויים לקזז את ההפסד שנוצר בסקיילקס ובסאני.

כעת, כשהוא יושב בדירקטוריון סקיילקס, ינסה לוקסי לנווט את החברה אל חוף מבטחים, בשאיפה לקבל את הערך המקסימלי עבור האג"ח שבידיו. במידה שהנושים יחליטו לשלוח את שתי החברות לפירוק, זה לא יוריד לטמיון את כלל ההשקעה של לפידות, אבל לוקסי יצטרך להיכנס לתהליך ארוך של מימוש נכסים, על מנת להיפרע מהחוב.