המדינה מתקפלת? פרישה מוקדמת רק ל-500 עובדים בחח"י

עוד כ-2,330 עובדים אמורים לפרוש מהחברה בתוך כ-10 שנים ■ בהצעה הנוכחית מדובר על פרישה מיידית של כ-150 עובדים בני 40 פלוס המוגדרים כ"בעייתיים" או "לא מתפקדים" וכ-350 עובדים בני 62 ומעלה

אורי יוגב / צלם: איל יצהר
אורי יוגב / צלם: איל יצהר

רק 500 מעובדי חברת החשמל יפרשו בפרישה מוקדמת - כך מעריכים בוועדת יוגב המנהלת את המו"מ לרפורמה בחברת החשמל. זאת, במקום 2,500 עובדים בתוכנית המקורית. הטבת חשמל חינם תקוצץ ב-50% ולא תבוטל לחלוטין. אלה השינויים העיקריים במתווה הרפורמה שמציעה ועדת יוגב לעובדי חברת חשמל.

בישיבת משא ומתן שנערכה השבוע הוצגה תוכנית התייעלות חדשה שהוכנה על ידי הנהלת חברת חשמל ובמרכזה צמצום ניכר של כמות העובדים שאמורים לפרוש מהחברה בפרישה מוקדמת.

בעבר דובר על פרישתם של כ-2,500 עובדים בני 57 ומעלה מתוך כ-13 אלף עובדי החברה. בהצעה הנוכחית מדובר על פרישה מיידית של כ-150 עובדים בני 40 פלוס המוגדרים כ"בעייתיים" או "לא מתפקדים" וכ-350 עובדים בני 62 ומעלה.

שיעור הפיצויים שיקבלו העובדים לא הוצג.

לעומת זאת, שאר הצמצום במספר העובדים לא יוצג באמצעות פרישה מוקדמת ותשלום פיצויים מוגדלים אלא בצמצום טבעי של פרישת עובדים המגיעים לגיל פנסיה ואי החלפתם בעובדים חדשים. בדרך זו אמורים לפרוש מהחברה כ-2,330 עובדים בתוך כ-10 שנים.

הנהלת החברה מציעה לצמצם בדרך זו את מספר התקנים בחברה בכ-1,500 ויתר 830 התקנים שיתפנו כתוצאה מפרישת העובדים לגמלאות יאויישו על ידי עובדים זמניים שיהפכו לקבועים.

ההטבה העיקרית שמציעה הנהלת החברה בגיבוי המדינה לעובדים היא העלאה של כ-2,500 שקל בגמלה שיקבלו העובדים שייצאו לפנסיה. בתגובה להצעה זו של ההנהלה דרשו ראשי הוועד תוספת של 3,000 שקל לפנסיה.

בנוסף הציגה המדינה את הצעתה בנושא הטבת חשמל חינם. כיום זכאים העובדים להחזר מלוא חשבון החשמל שלהם עד לצריכה שנתית של 18 אלף קוט"ש (הצריכה הממוצעת למשק בית היא 8,000 קוט"ש). הצעת המדינה היא לשלם לעובדים תוספת שכר במקום החשמל חינם שתהיה שווה לצריכה שנתית של 9,000 קוט"ש.

התוספת לשכר תהיה צמודה למדד אך הגמלאים יקבלו את החלק היחסי שלה בהתאם לחלק היחסי של הגמלה בשכר בעוד שכיום נהנים הגמלאים ממלוא התוספת. בנוסף, משלמת היום החברה לעובדים ולגמלאים גם את גילום המס עבוד תוספת החשמל חינם.

הדיונים בוועדה חודשו החודש והם צפויים לעסוק בשורת נושאים נוספים ובהם האיתנות הפיננסית של החברה, מבנה מערכת משק החשמל והוצאת תחנות כוח מבעלות החברה.

ועד העובדים טרם הגיב להצעה.