משה אשר: "נאסוף מידע על נישומים שסוחרים באינטרנט"

לדברי מנהל רשות המסים, "בקרוב תצא רשות המסים למכרז מול חברות שצברו ידע בכריית מידע מהאינטרנט, על מנת למצוא אנשים נוספים שפעילותם באינטרנט אינה עולה בקנה אחד עם הדיווחים שלהם לרשויות המס"

חושפים מידע כלכלי על עצמכם בפייסבוק או באתרי אינטרנט שונים? רשות המסים בעקבותיכם. רשות המסים תפתח בקרוב בפרויקט חדש לאיתור העלמות מס של נישומים ישראלים באמצעות איסוף מידע עליהם מהאינטרנט - כך חשף היום (א') מנהל רשות המסים, רו"ח ועו"ד משה אשר.

לדבריו, "רשות המסים תחל לפעול לכריית מידע מהמסחר באינטרנט. הרשות כבר פועלת היום לאסוף מידע על נישומים ישראלים שפועלים באמצעות סחר באינטרנט ולא משלמים מס; ואם נדע לדוג את המידע הנכון מהאינטרנט ולהצליב אותו עם המאגרים הקיימים שבידינו, אולי גם מהרשתות החברתיות, נגיע להישגים נוספים".

לדברי אשר, "בקרוב תצא רשות המסים למכרז מול חברות שצברו ידע בכריית המידע הזו, על מנת למצוא אנשים נוספים שפעילותם באינטרנט אינה עולה בקנה אחד עם הדיווחים שלהם לרשויות המס. לדוגמה, חברה ציבורית הנפיקה אופציות לעובדים בבורסה בחו"ל, וישראלים שלא מוכרים לרשויות המס עושים רווחים גדולים מכך - זו דרך טובה מאוד להגיע אליהם. זוהי רק דוגמה קטנה לפוטנציאל האינסופי שנמצא ברשת".

לשאלה האם הנישום הישראלי צריך לחשוש מעתה מפעילותו באינטרנט, השיב אשר כי "אם הוא מדווח על הכנסותיו כשורה, אין לו ממה לחשוש. זה בסך-הכול חלק מהנשיאה המשותפת והשוויונית בנטל המס, שעשויה להפחית בסופו של דבר את נטל המס הכללי".

את הדברים אמר אשר בכנס היסוד השנתי הראשון בחיפה למדיניות מסים ולאופטימיזציה של תשלומי המס. כ-250 תעשיינים, עורכי דין, רואי חשבון ואנשי אקדמיה הגיעו הבוקר לכנס, בו משתפים פעולה לראשונה הגופים הכלכליים והמשפטיים המובילים בישראל, לרבות הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, התאחדות התעשיינים בישראל, לשכת עורכי הדין, משרד עורכי הדין פרופ' ביין ופירמת רואי החשבון KPMG סומך חייקין.

"שיתוף-פעולה עולמי"

אשר סקר את הפעולות שמבצעת רשות המסים במסגרת מלחמתה בהון השחור, והתייחס למדיניות החדשה של הרשות, שנחשפה לראשונה ב"גלובס" בראשית החודש, במסגרתה מבקשת הרשות ללכוד כל מי שהפעולות הכלכליות שלו מעוררות חשד להעלמות מס. בין היתר, מדובר במשפצי דירות שמשלמים בשחור, נוסעים מתמידים לחו"ל, גורמים הפועלים בשוק ההון בסכומים חריגים ועוד.

"בשנה החולפת מקיימת רשות המסים פעילות שמספקת תוצאות חיוביות, והיא שימוש במאגרי מידע שונים - מאגרי רכבים, יציאות לחו"ל, נדל"ן, משכורות, תאגידים ועוד - שמנוהלים בידי משרדי הממשלה השונים", ציין אשר. "הצלבות נכונות בניתוח של המאגרים מציפים אנשים שראוי שמס הכנסה יתמקד בהם ויחייב אותם לדווח.

"למשל, כאשר אדם נוסע באופן תדיר לחו"ל אך מדווח כבעל הכנסה נמוכה, או אם מדובר בגורם שיש לו מספר נכסי נדל"ן אך אין לו תיק שבו מדווחות הכנסות - גם אודותיו נרצה לבדוק האם ישנן הכנסות לא מדווחות. נבנו סימנים מחשידים שבעקבותיהם הוצאו 92 אלף מכתבים לגורמים, שייתכן ונדרשים לפתוח תיק, ומספר אלפים מביניהם כבר מיהרו לפקיד השומה ופתחו תיק".

לדברי אשר, "לא מדובר בכסף קטן. לעיתים מדובר בסכומים קטנים ולעיתים בסכומים גבוהים מאוד".

ואולם, הכסף הגדול עוד יותר, הבהיר אשר, נמצא בחו"ל, וגם סביבו הטבעת של רשות המסים מתהדקת. לדבריו, "ישנם אנשי עסקים עם הון לא מבוטל בחו"ל, ובעיקר באירופה, בסכומי-עתק של עשרות מיליארדי דולרים שלא מדווח בהצהרות ההון והדיווחים השנתיים. מדובר בכסף ענק, לא גדול. למרבה המזל מדינות ה-OECD הבינו שאם לא יעשו יד אחת על מנת להיאבק בתופעות, הן תיאלצנה להגדיל את המיסוי על 'האזרח הקטן' במדינותיהן.

"האמריקאים יצאו בפרויקט שמחייב מוסדות גדולים מחוץ לארה"ב לדווח על נכסי אזרחי ארה"ב מחוץ למדינה, תוך איום במיסוי במקור (FATCA). גם ישראל חתמה על הסכם לכניסה לפרויקט דומה במהלך 2015, על מנת לקבל מידע מהרשויות האמריקאיות, וכבר כיום רשות המסים מטפלת ברשימת נישומים מהבנק העולמי, ואנשי המודיעין של הרשות מטפלים בכך".

"הרווח חומק בין האצבעות"

אשר התייחס גם לכוונת רשות המסים לגבות מע"מ ומס הכנסה מענקיות אינטרנט, כמו גוגל ופייסבוק, על פעילותן הענפה בישראל. בימים הקרובים תפרסם רשות המסים חוזר בנושא זה, במסגרתו תוסדר שאלת מיסוי הפעילות העסקית של חברות אינטרנט בינלאומיות, שפועלות גם בישראל אך אינן משלמות מס על הכנסותיהן.

"כיום המסחר בשירותים - להבדיל ממוצרים - באינטרנט ער מאוד. אם בעבר שירותים נמכרו בחנות פיזית, כיום שירותים, כמו שיווק ופרסום, הפכו להיות וירטואליים לחלוטין. אז מה הפרשנות הנכונה למקום העסקים הקבוע לעניין גביית מסים?

"בעבר, בתחילת דרכו של האינטרנט, הלכו לפי מיקום השרת כמדינת המקור לגביית מס. כיום כולם מבינים שהשרת נמצא במדינה א', היזם במדינה ב', והלקוחות במדינה ג', והרווח חומק בין האצבעות. יש לתת משקל נוסף לקביעת מיקומו הקבוע של העסק לדברים נוספים מלבד השרת.

"בימים הקרובים תצא המלצה חדשה בתחום הזה, והפרמטרים יותאמו מחדש, גם לעניין מס חברות וגם לעניין מע"מ ומס הכנסה, תוך התחשבות בכך שלעיתים ישנן חברות קשורות בישראל, שמבצעות שירותים נלווים של תמיכה ותחזוקה".