לאחר 10 שנים: דוד אללוף פורש מניהול תכלית

הסיבה לפרישת המנכ"ל המוערך - אובדן העצמאות של תכלית בעקבות מיזוג בתי ההשקעות מיטב ודש אללוף צפוי להתמנות ליו"ר החברה

דוד אללוף / צילום: תמר מצפי
דוד אללוף / צילום: תמר מצפי

דוד אללוף, מנכ"ל משותף בחברת תעודות הסל תכלית ואחד ממייסדיה, עומד לפרוש מתפקידו - כך נודע ל"גלובס". אללוף, שמכהן כמנכ"ל משותף בחברת תעודות הסל השנייה בגודלה בישראל מאז הקמתה ב-2004, הינו אחד מהמנהלים הוותיקים והמוערכים בענף. הוא נחשב לאחר מהגורמים שהביאו להצלחתה של תכלית (שנמצאת כיום בבעלות מלאה של בית ההשקעות מיטב דש) ושותף להפיכתה לשחקנית מרכזית בתחום, יחד עם המנכ"ל המשותף איל סגל.

על פי הערכות, אללוף (43) לא יעזוב את תכלית, אלא ימונה ליו"ר החברה - תפקיד אותו ממלא כיום רפי ניב, מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות של מיטב דש. מאחר שבית ההשקעות נמצא בעיצומו של תהליך התייעלות, סביר כי במיטב דש לא יחפשו מחליף לאללוף, ואיל סגל, שהיה שותף להקמת החברה ומכהן בה כמנכ"ל משותף, יישאר כמנכ"ל יחיד. את מיטב דש מנהל אילן רביב.

לתכלית, שמנהלת כיום כ-32 מיליארד שקל וחולשת על נתח שוק של 29.5% מענף תעודות הסל, תרומה משמעותית למיטב דש. בשנה החולפת היא תרמה כ-20% לרווחי בית ההשקעות, לאחר שרווחיה הסתכמו בכ-35 מיליון שקל. חלק לא מבוטל מהצלחת החברה מיוחס כאמור לאללוף, שפעיל בשוק ההון מאז 1999 ובעשור האחרון כיהן כמנכ"ל קבוצת מייקל דיוויס.

תכלית, נזכיר, הוקמה לפני עשור בשותפות על ידי קבוצת מייקל דיוויס (80%) ובית ההשקעות תכלית מקבוצת דיסקונט (20%). שש שנים לאחר מכן נמכרה השליטה בה לבית ההשקעות דש איפקס, תמורת 85.5 מיליון שקל. דיסקונט חיסל את החזקותיו בחברה (בעקבות ועדת בכר), ואילו מייקל דיוויס הקטין את החזקותיו ל-49.9% ובהמשך ל-40.1% .

באוגוסט האחרון, כחצי שנה לאחרת השלמת המיזוג בין מיטב ודש איפקס, רכש מיטב דש את יתרת ההחזקות בתכלית מקבוצת MDG שבבעלות מייקל דיוויס, ומדיוויס עצמו, תמורת 91.6 מיליון שקל, והפך לבעלים היחיד בחברה. עסקה זו שקפה לתכלית, שהוקמה בהשקעה של מיליונים בודדים, שווי של 225 מיליון שקל. בכך השלימו דיוויס ומנהליו, בראשות אללוף, אקזיט ענק של 207 מיליון שקל.

אללוף הינו איש אמונו של דיוויס, אחד משחקני המעו"ף הגדולים בשוק ההון הישראלי, והוביל מטעמו את הכניסה לעולם תעודות הסל. לכן, עם השלמת העסקה עם מיטב דש, בשוק העריכו כי אללוף יעזוב את תכלית. אולם, החלטתו לסיים את תפקידו כמנכ"ל משותף בחברה, שהתקבלה כאמור רק באחרונה, הינה מורכבת יותר וקשורה דווקא להליך המיזוג בין מיטב ודש איפקס.

גם שכרו הנמוך מכביד על מיטב דש

מאז הקמתה, עברה תכלית שורה של שינויי בעלות, אך כל העת המשיכה להתנהל כיחידה סגורה שפועלת במנותק מהחברה האם. כך היה לפני ארבע שנים כאשר דש איפקס רכש כאמור את השליטה בתכלית, וכך גם בשנת 2011, כאשר בית ההשקעות רכש מברק קפיטל את חלקה (45%) בחברת תעודות הסל אינדקס - ומיזג בין שתי חברות תעודות הסל שבבעלותו.

אלא שהמיזוג בין מיטב ודש איפקס, שהושלם במארס אשתקד, אילץ את הנהלת תכלית לוותר על העצמאות המוחלטת שלה.

לפי הערכות בשוק, תכלית נאלצה ליישר קו עם יתר החברות הבנות בבית ההשקעות - החל מאיחוד יחידותיה העצמאיות, כמו מערכי השיווק והמחשוב, עם אלה של בית ההשקעות, וכלה בבניית תוכנית עבודה שתואמת לשאר פעילויות הבית. החברה אף נפרדה ממשכנה הוותיק במגדלי עזריאלי, לטובת המטה החדש של מיטב דש במגדל צ'מפיון ברמת גן.

מרכיב נוסף שעל פי הערכות העכיר את האווירה, הוא נושא השכר. למרות שאללוף, הנחשב לאיש מקצוע אמיתי, זוכה לשכר נמוך יחסית (1.4 מיליון שקל ב-2013, בדומה לשכרו של סגל), הרי שעבור מיטב דש, הנמצאת במגמת התייעלות, הוצאות השכר של השניים מהוות עלות כבדה.

לשם השוואה, עלות שכרו של אורי שור, מנכ"ל הראל סל (החברה הקטנה בענף), עומדת על 2 מיליון שקל, ואילו אבנר חדד, מנכ"ל קסם (החברה הגדולה בענף) מקבוצת אקסלנס, זכה לשכר בעלות של 2.8 מיליון שקל.

במיטב דש בחרו שלא להגיב לדברים.