ההסדר בצים: הבליץ של ניר גלעד ורפי דניאלי הניב תוצאות

חלק מהגופים המוסדיים שהצבעתם לא נספרה בהסדר החוב הקודם, על רקע העובדה שהם מחזיקים גם במניות החברה לישראל, לא נפסלו הפעם ■ בין הגופים הללו: חברת הביטוח הראל שהיוותה כ-16% מכלל קולות התומכים

הסדר החוב הגדול בתולדות המשק, במסגרתו תמחק חברת הספנות צים כ-50% מחובותיה לנושים, העומדים על למעלה מ-3 מיליארד דולר, אושר ביום שישי האחרון. על פי הדיווח שהעבירה היום לבורסה החברה לישראל, למעלה מ-66% מבעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בהחלטה, תמכו בה.

הוצאת הסדר החוב הענק לפועל עדיין מותנית על ידי החברה לישראל בכך שהיא תגיע להסכמות עם המדינה בנוגע למעמד מניית הזהב בה היא מחזיקה בחברת הספנות. נושא זה נידון היום בביהמ"ש המחוזי בחיפה.

ביום שישי בצהרים, כאמור, כונסה האסיפה הכללית של החברה לישראל, ועד לרגע האחרון התרוצצו ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, ורפי דניאלי, מנכ"ל צים, כדי לשכנע את הגופים המוסדיים - שהתנגדו ברובם להסדר החוב המוצע - לשנות את הצבעתם.

עמדתם השלילית של המוסדיים לגבי המהלך הושפעה גם מכך שחברת הייעוץ אנטרופי המליצה להם להתנגד להסדר החוב השני בחברת הספנות, אך גלעד ודניאלי הבהירו למוסדיים, באמצעות בליץ של שיחות טלפוניות, כי נפילת ההסדר תביא לפירוק החברה, תרחיש שממנו איש לא ירוויח.

בהמשך ביקשו השניים להפנות את תשומת ליבם של המוסדיים לפסקה קטנה בהמלצת אנטרופי שכביכול מותירה להם "פתח יציאה" ושיקול דעת רחב יותר בהצבעה, ולפיה יש לקחת בחשבון היבטים שאינם כלכליים גרידא, כמו "חשיבות המשך פעילותה של צים כעסק חי בראייה חברתית".

בסופו של דבר, מסע הלחצים של גלעד ודניאלי עבד, בחברה הצליחו להבטיח רוב לאישור ההסדר בקרב בעלי מניות המיעוט, ועל רקע זה ההצבעה נערכה ביום שישי כמתוכנן. לאחר ההצבעה, בצהרי יום שישי, מיהרו בחברה לישראל ובצים לצאת בהכרזות לפיהן הסדר החוב אושר ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט, אך רק היום בשעות הבוקר, שעות ספורות לפני הדיון בביהמ"ש המחוזי בחיפה על גורל מניית הזהב, פרסמה החברה את הדוח המלא לגבי אופן חלוקת הקולות בהצבעה.

מדובר, כנראה, במהלך מתוכנן מראש שנועד ליצור לחץ על המדינה להגיע להסכמות עם החברה, אחרת תיפול עליה האחריות להתמוטטות ההסדר ולפירוקה של חברת הספנות, המעסיקה למעלה מ-4,000 עובדים ברחבי העולם (מתוכם יותר מ-1,000 בישראל).

גרמו למוסדיים לפצל ההצבעה

מנתונים שפרסמה היום החברה לישראל עולה כי גלעד ודניאלי הצליחו להביא לאישור הסדר החוב בצים בזכות שני גורמים עיקריים: הראשון הוא הצבעה כמעט גורפת של הגופים הזרים, שהיוו כ-36% מכלל הקולות הכשרים בהצבעה, בעד הסדר החוב בצים. בהקשר זה יש לציין כי בניגוד לגופים המקומיים, אף קול מקולות הבנקים הזרים לא נפסל, וכל קולותיהם נספרו ככשרים.

הגורם השני שהביא לאישור ההסדר הוא הצלחתם של גלעד ודניאלי לגרום ללא מעט מהמוסדיים המקומיים - וביניהם, ילין לפידות, מיטב דש, איילון, פסגות והפניקס - לפצל את הצבעתן של קופות הגמל וקרנות הנאמנות שלהם, כך שחלקן תמכו בו וחלקן התנגדו.

מבדיקת "גלובס" עולה כי גופים מוסדיים שהצבעתם נפסלה בהסדר החוב הקודם של החברה (2009), עברו הפעם את המשוכה הזו. אופן ספירת קולות בעלי המניות בהצבעה נבחן לפי הקריטריונים שהעמידה רשות ני"ע בהסדר החוב הראשון של צים, שלפיהם בעל המניות המוסדי שקולותיו ייספרו הוא מי שיצהיר, לפי החלטתו, כי אין לו עניין אישי שעלול לפגוע בהצבעתו. במילים אחרות, גוף מוסדי המחזיק בו זמנית במניית חברה לישראל ובאג"ח צים יצטרך לעשות שיקול האם ממד ההחזקה שלו (במניות) גובר על ממד הנשייה (באג"ח) בצים, או להפך.

על רקע זה, נפסלה למשל הצבעת חברת הביטוח הראל - החברה בנציגות האג"ח של צים - בהסדר הקודם. אך הפעם, קולות הראל, שהצביעה בעד הסדר החוב לא נפסלו. משקלה של הראל ביטוח עמד על כ-16% מכלל הקולות הכשרים בהצבעה. אמנם החברה הבת, הראל פיננסים, הצביעה נגד ההסדר, אך החזקתה במניות החברה לישראל זניחות לעומת אלו של החברה האם, שבשליטת יאיר המבורגר. מנגד חברות הנציגות האחרות, קרן עמיתים וחברת מגדל, שהצביעו גם הן בעד ההסדר, כן הוגדרו בהצבעה כמי שיש להן עניין אישי בה.

מי שעוד הוגדרו כבעלי עניין אישי ועל רקע זה קולותיהם לא נחשבו בהצבעה הם בעל השליטה בחברה לישראל, עידן עופר, ושותפו אודי אנג'ל . בנק לאומי, בראשות המנכ"לית רקפת רוסק עמינח, העדיף לא לקחת חלק בהצבעה.

בשבוע שעבר הודיעה רשות ני"ע לחברה לישראל כי קולותיו של בנק לאומי, בעל מניות המיעוט הגדול בחברה (כ-18%), לא יספרו באסיפת בעלי המניות שנערכה ביום שישי, משום שהבנק נגוע בעניין אישי. מנגד הבהירה החברה לישראל כי היא סבורה שאין לייחס ללאומי ענין אישי באישור ההחלטה הנדונה. בכל אופן, בבנק החליטו לטמון את הראש בחול, וכאמור לא להשתתף בהצבעה, ולא לפרסם באופן פומבי את עמדתו בסוגיה.

ההסדר הגדול בתולדות המשק

הסדר החוב השני והעצום של צים כולל תספורת של 50% מחוב בהיקף של יותר מכ-3 מיליארד דולר. חוב החברה למחזיקי האג"ח הישראלים עומד על 314 מיליון דולר וצפוי לספוג תספורת דומה.במסגרת ההסדר תזרים החברה לישראל 200 מיליון דולר לצים, ותדולל מהחזקה של כ-100% ממניות החברה להחזקה של כ-32% בה. בנוסף, היא תעמיד לחברת הספנות ערבות של 50 מיליון דולר, ותוותר על חוב בסך 238 מיליון דולר של החברה הבת.

חברות הספנות הפרטיות של עופר ושותפו אודי אנג'ל ימחלו לצים על חוב של 300 מיליון דולר, בגין הפחתת דמי חכירה של אניות ובגין רשת ביטחון של 50 מיליון דולר שהעמיד עופר לצים במהלך 2013.

איך הצביעו המוסדיים
 איך הצביעו המוסדיים